Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MHG-2 Vervolgsessies op Tweedaagse Zorgcoördinatoren 2010-2011

Doelstellingen:

** Verderzetting van netwerking voor Zorgcoördinatoren

** Aanbieden van ondersteuningskaders voor visieontwikkeling en beleidsopties

Doelgroep:

Zorgcoördinatoren van scholen en SG die vorig schooljaar deelnamen aan de Tweedaagse

Aanbieder: DPB-OND Mechelen-Brussel
Inhoud:

WOENSDAG 7 MAART:

09.00:          Onthaal met koffie aan het auditorium

09.30:          Welkom, dagoverzicht en inleiding

09.45:          Korte opfrissing HGW geleid door Wilfried en gekoppeld aan een individuele bevraging

10.00:          Eerste uitwisselingsmoment, schooloverstigend, met twee collega’s met eenzelfde letter. Opdracht: deel je ervaring rond één uitgangspunt, één actiepunt of één concreet praktijkvoorbeeld dat binnen de school werd aangepakt of ingevoerd. Centrale vragen hierbij: Waarom deze keuze? Welke werkwijze hanteerden we? Wie namen we als partners mee in ons opzet? Welke resultaten, verwachte of onverwachte, kwamen naar boven? Mogelijke bijsturingen zijn …

10.45:          Plenum: oplijsten van de verschillende toon-aan-verhalen met interactie vanuit de zaal. Wouter leidt dit. Kati noteert op flipover.

11.00:          Pauze

11.15:          HET (VER)NIEUW(D)E ZORGBELEID … kansen voor én door HGW. door Mieke/Ingrid. Heet van de naald vanuit de werkgroep VVKBaO. Jullie krijgen de primeur van dit verhaal!

         A. Vademecum zorgbreed werken (2002) updaten

                   > Conform onderwijsvernieuwingen en regelgeving

                   > Zorgcoördinator

                   > Functiebeschrijvingen

                   > Integreren van gelijke onderwijskansenbeleid

                   > Integreren principes handelingsgericht werken

                   > Prodia plaats geven

                   > Voorzet voor Leerzorg

                  

                   B. Doorworstelen van de (ver)nieuw(d)e kader “zorgvisie”

                   > fase 0: brede basiszorg

                   > fase 1: uitbreiding zorg

                   > fase 3: verhoogde zorg

                   > fase 4: overstap naar school op maat

 

12.45:          Vragenronde

13.15:          Afronding en opdracht voor morgen: schooleigen beginsituatie, een document voor zorgcoördinatoren. Vrije kans tot uitwisseling.

 

DONDERDAG 8 MAART:

09.00:          Onthaal met koffie aan het auditorium

09.30:          Welkom, dagoverzicht en inleiding. Oplijsten van vragen en bedenkingen ivm het (ver)nieuw(d)e zorgbeleid. Via webruimte “Zorgcodi” antwoorden vanuit de centrale werkgroep.

09.45:          Terugkoppeling naar de opdracht van gisteren: Herkenbaar document? Bruikbaar document? Waar worstel je mee? Wat wil je aanpassen? Open gesprek met de zaal olv Wilfried.

10.00:          Tweede uitwisselingsmoment, schooloverstigend en per specifieke opdracht:

groep 1: startende zorgbegeleiders van een school ( één of twee jaar): Kati

groep 2: ervaren zorgbegeleiders van een school: Wilfried

groep 3: zorgcoördinatoren werkzaam binnen een scholengemeenschap: Wouter

 

Opdracht: De kijkwijzer HGW voor leerkrachten kan een hulp zijn bij het opstarten en het implementeren. Overleg per drie werkwijzen en mogelijkheden.

Centrale vragen hierbij: Welke mogelijkheden kan ik nu binnen mijn specifieke opdracht met HGW aan de slag in mijn school? Welke stappen wil ik zetten? (Heb ik reeds gezet?) Welke partners wens ik mee te nemen? Hoe tracht ik de invoering/implementatie waar te maken?

Koffie in het lokaal

11.45:          Plenum: oplijsten van de verschillende toon-aan-verhalen met interactie vanuit de zaal. Wouter leidt dit. Kati noteert op flipover.

12.15:          Middagpauze

13.30:          COMMUNICATIE SCHOOL-SCHOOL en SCHOOL-GEZIN: PRATEN MET COLLEGA’S en     

                   OUDERS?(Maurits Wysmans)

HGW … voor ‘onze’ kinderen is en blijft een gezamenlijke onderneming. Het valt echter meermaals op dat de opvattingen enerzijds van zorgcoördinatoren en leerkrachten én anderzijds van ouders en het zorgteam en leerkrachten over de pedagogische taak van de school en de afstemming tussen school en gezin verschillen.

Ondanks het feit dat ouders en leerkrachten het allerbeste wensen voor de leerlingen en beide partijen profijt halen uit een constructief gesprek, raakt men soms niet verder dan de goede bedoelingen . Soms heeft dat te maken met praktische beslommeringen. Vaker heeft het te maken met knelpunten in de communicatie zelf: de gesprekspartners herkennen mekaars boodschap niet, houden er verschillende interpretaties op na of men raakt niet akkoord over de voorgestelde aanpak.

Het valt op dat de communicatie tussen tuusen collega’s en/of ouders niet altijd als vanzelfsprekend verloopt. Zo vinden college-klastitularissen/ouders het belangrijk dat de “zorgmensen” proberen om hen echt te begrijpen en daarbij oog hebben voor de soms zeer specifieke omstandigheden in de klas/het gezin. Collega’s-klastitularissen/ouders willen ook dat voldoende tijd wordt genomen om naar hen te luisteren en dat hun zorgen ernstig worden genomen.

Tijdens deze werkwinkel leren we jou verschillende specifieke gesprekstechnieken die je als zorgleerkrachten/coördinator kan hanteren in het omgaan met collega’s en ouders .

Komen aan bod: adviesgesprekken, helpende gesprekken, assertieve/confronterende en slechtnieuwsgesprekken. Werkvorm : interactief met video-­-feedback

15.45:          Vragenronde

16.00:          Afronding

Strategie en methode:

Informatie en intervisie

Bijkomende info:

In de prijs zijn koffie/thee/water + syllabus voor de tweedaagse in de prijs begrepen, geen lunch.

Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:

De deelnemers die vorig schooljaar de sessies in oktober volgden, schrijven bij voorkeur in voor reeks 1.

De deelnemers die vorig schooljaar de sessies in februari volgden, schrijven bij voorkeur in voor reeks 2.


Voor dit initiatief kan je tot 4 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 15,00 Euro
Lesgever: Coppens Jo
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Diocesaan Centrum (Inschrijven afgesloten)
Varkensstraat 6
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • woensdag 9 november 2011 van 09:30 tot 15:30
    • donderdag 10 november 2011 van 09:30 tot 15:30
  • Reeks 2: (Voorbij)
    • woensdag 7 maart 2012 van 09:30 tot 15:30
    • donderdag 8 maart 2012 van 09:30 tot 15:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.