Sessie 1: Muzische boeken
Bij de start van de vorming worden de deelnemers meegenomen in een muzische carrousel van mogelijkheden om muzisch te werken met allerlei boeken. Na dit - volgt een geleide reflectie in de vorm van een leergesprek.
Tijdens deze reflectie is er aandacht voor: de doelgerichtheid, het aanbod en de aanpak.
In een tweede deel van de sessie werken de deelnemers in duo met zelfmeegebrachte, bijzondere boeken. Bij de boeken worden passende opdrachten gezocht. Daarbij is er aandacht voor:
- inhoudelijk brainstormen
- selectie van doelen binnen verschillende muzische domeinen
- kiezen van een muzisch aanbod dat aansluit bij de doelen
- uitwerken van muzische activiteitenfiches bij een boek
- De sessie sluit af met een korte uitwisseling en reflectie op het groepsleren.
Tussen sessie 1 en 2 is er een taak:
- uitwerken en uitproberen van de muzische boekenfiches
- selecteren van boeken die op een of andere manier aansluiten bij een gebeuren, een plek of een persoon uit de buurt van de school. Bij dat boek krijgen de deelnemers een individuele opdracht om het boek aan de anderen voor te stellen.
Sessie 2: een droom van een leesdag
De tweede sessie is opnieuw een werksessie.
De sessie start met een muzische boekenvoorstelling in groepen. Aansluitend volgt een groepsreflectie met duiding van werkvormen en doelstellingen achter de werkvorm.
Na deze voorstelling wordt er gewerkt in duo’s:
- inhoudelijke brainstorm aan de hand van een associatieoefening bij de boeken: plaats, persoon, situatie uit de omgeving van de school, het dorp, de gemeente
- uitwerken van een muzische groepsactiviteit op basis van criteria: doelstelling, muzisch domein, inhoud boek, leerinteresse kinderen
Aansluitend: teamwork: uitwerken droom van een leesdag
- inspiratie: input door de nascholer: een droom van een leesdag
- actualisatie: uitwisseling ideeën uit het partnerwerk + verrijking van de ideeën
- conceptualisering: brainstorm in deelgroepen rond uitwerking ‘een droom van een leesdag’ in de eigen omgeving
- planning: afspraken rond verdere uitwerking van de droom van een leesdag
- reflectie: op het einde van de sessie is er een duiding bij het eigen leertraject: explicitering van de aangewende didactiek.