Aanmelden




Laden…

Even geduld...

85117-Ind-A Trefdag Nt2 - Turnhout

Doelstellingen:

logoTrefdagenNt2_2012.png

4_PBD_VOCVO.jpg

logoHvN.gif

De Trefdag Nt2 beoogt:

  • deskundigheidsbevordering op vlak van didactiek van taalverwerving
  • vernieuwende inzichten en concepten delen
  • goede voorbeelden van praktijken uitwisselen
  • netwerkvorming bevorderen
Doelgroep:

Docenten en verantwoordelijken Nt2 van alle aanbodsverstrekkers uit alle regio’s zijn op deze trefdag welkom!

Aanbieder: Dienst Nascholing en Internationalisering van het VSKO (DNI) i.s.m. Samenwerkingsverband Huizen van het Nederlands en de Begeleidingsdiensten van het Volwassenenonderwijs
Inhoud:
  • 09u00 – 09u30: Onthaal
  • 09u30 – 11u00: Ronde 1      

1. Spelling en interpunctie  -  Marian Goossens (CVO Crescendo Mechelen) en An Wouters (CVO TSM Mechelen)

In deze workshop tonen we enkele werkvormen waarmee je spellingproblemen op een speelse manier aan de man kunt brengen. We denken hierbij aan de schrijfwijze van het werkwoord, het adjectief, de hoofdletters enz. Bovendien focussen we ook op interpunctie: waarom schrijven we een punt achter een zin, waarom horen hier komma's, hoe zit het met aanhalingstekens enz.? Met andere woorden: we stappen af van het klassieke leermodel en tonen hoe je spellinglessen ook op een aangename manier - zowel voor de docent als voor de cursist - kunt organiseren. Welkom!

2. Kapstokken voor een volwassen volwassenenonderwijs -  Leo De Clercq (SCVO Sité)

In deze workshop lichten we een alternatieve benadering toe. Trefwoorden: taaltaken, klasprojecten, individuele(re) benadering, sneller evalueren met evaluatiesjablonen, werken met een drie-kleuren-code (rood, geel, groen), lessen op niveau van de cursist, Freinet, …. Geen getheoretiseer maar alles is direct in de praktijk toepasbaar. Vooral geschikt voor het verlengd traject en basiseducatiecursisten maar zeker ook te gebruiken in het regulier en sneltraject. Uw vragen zijn de kapstokken van deze interactieve workshop. We vertrekken vanuit uw praktijk. Mail uw vraag/vragen ten laatste 1 week op voorhand (wat verwacht u van uw cursisten, wat zijn uw specifieke problemen, …?) naar dutchlanguage@hotmail.com en vermeld zeker de plaats van de workshop (!)

3. Werken met Portfolio binnen NT2 - Birgit Steurs en Annelies Willems (CVO Antwerpen-Zuid)

In deze sessie tonen docenten van CVO Antwerpen Zuid hoe ze in hun lessen een portfolio gebruiken in het kader van een brede evaluatie. Verder kom je te weten wat de voor- en nadelen zijn voor de cursisten en voor de docent. Wat steek je nu in zo’n portfolio en hoe begin je eraan? De lesgevers vertellen over hun aanpak, tonen materiaal en beantwoorden jouw vragen.

4. Mondelinge taalvaardigheid evalueren - Lien Vanneste en Kristof Vissers (CBE Antwerpen)

In deze workshop gaan we dieper in op het evalueren van mondelinge taalvaardigheid. We beginnen bij het begin: Wat is de te evalueren doelstelling en hoe interpreteer je die? Op welk verwerkingsniveau werd dit doel geformuleerd? Vervolgens gaan we in op de mogelijkheden om te evalueren zonder bij elke cursist een individuele toets af te nemen: Hoe kan je het spreken, ook bij stille cursisten, stimuleren om goed te kunnen observeren?  Wanneer is observatie ook echt evaluatie? Tot slot bespreken we het resultaat: Hoe bepaal je op een objectieve manier of een cursist geslaagd is of niet? Wat moet een cursist kunnen en wat mag nog fout zijn? Hoe kan je die resultaten van de cursisten op een eenvoudige en overzichtelijke manier bijhouden?

5. Proeven van Sector 2 - Griet Luyten (VDAB Antwerpen)

Hoe kan je in drie maanden tijd cursisten met een basisniveau 1.1 klaarstomen voor een VDAB-beroepsopleiding in de secundaire sector? In deze workshop proef je van het taakgerichte materiaal dat VDAB hiervoor ontwikkelde. In Sector 2 delen de elektricien en de keukenhulp, de bouwvakker en de schoonmaker hetzelfde klaslokaal. Ze krijgen klassikale taken, werken in groepjes volgens hun beroepskeuze en maken ook nog individuele keuze-activiteiten naar eigen behoefte. Uiteraard staan de sleutelvaardigheden in elke les centraal: belangrijk om een job te vinden en te behouden!

6. Brain Gym® Leren gebeurt niet alleen in je hoofd. – Helena Depuis (Edu-Care Comm.V.)

Brain Gym® bestaat o.a. uit een set van 26 bewegingsoefeningen die je bewust uitvoert volgens je behoeften.  Ze activeren je competenties en helpen je om gemakkelijker te leren.   Deze bewegingen werken op het geheugen, de concentratie, lees-, schrijf-, reken- en organisatie­vaardig­heden, het algemeen gevoel van welzijn,…. Brain Gym is oorspronkelijk door Paul Dennison ontwikkeld voor kinderen, jongeren en volwassenen met leesmoeilijkheden, maar wordt nu gebruikt ter ondersteuning van elke vorm van leren.In deze workshop hebben we het ook over de drie dimensies van intelligentie en hun relatie met efficiënt leren.  Brain Gym is niet remediërend, maar wel voorwaardenscheppend. Naast het uitvoeren van enkele bewegingsoefeningen zoeken we samen ook naar concretiseringen voor onze praktijk.

7. Het ERK en wat je er mee kan in de klas - Els Willems en Marlène Rasir (CVO Zuid-Limburg)

Het Europees referentiekader is een lijvig document. Daarom is het niet evident om er mee aan de slag te gaan. In deze workshop leren de deelnemers waarvoor ze het ERK concreet kunnen gebruiken in de klas en hoe je dat doet. We tonen hoe je met behulp van de cando-statements evaluatieroosters en taakomschrijvingen kan maken voor alle niveaus. Verder bekijken we hoe dat kadert in een evaluatiesysteem met taaltaken en portfolio.

8. Leren luisteren naar je klas -  Machteld Veugelen  (HvN Brussel)

Je wil in de klas graag wat meer aandacht geven aan de verstaanbaarheid van je cursisten. In deze workshop concentreren we ons op het proces dat noodzakelijk is vóór we gericht kunnen gaan werken rond uitspraak in de klas, namelijk de cursisten observeren, de problemen in kaart brengen en vervolgens prioriteiten stellen in de aanpak ervan. We beluisteren fragmenten van begeleide cursisten en beoordelen samen de verstaanbaarheid.

  • 11u10 – 12u15: Panelgesprek: “NL-BEL: team voor taal”

Hoe ziet het NT2-landschap eruit bij onze Noorderburen?  Is er een verschil met de Vlaamse aanpak op vlak van visie, didactiek of wetgeving?

Tijdens dit panelgesprek laten we Nederlandse en Vlaamse experts aan het woord.  We halen het beste uit twee werelden met als doel: maximaal succes in onze NT2-les!

Sprekers:

  • Drs. Elwine Halewijn (Instituut voor Taalonderzoek en Taalonderwijs Amsterdam)
  • Dr. Anne Kerkhoff (Fontys Lerarenopleiding Tilburg)
  • Joke Drijkoningen (Centrum voor Taal en Onderwijs Leuven)
  • Inge Schuurmans (CBE Antwerpen)
  • Heidi De Niel (CVO Crescendo)

 

  • 12u15 – 13u15: lunch
  • 13u15 – 14u45: Ronde 2

 1. Leerstrategieën voor ‘uitgeleerden’? – Anne Kerkhoff en Christel Kuijpers (Fontys Lerarenopleiding Tilburg)

Deze workshop wordt over twee rondes gespreid. Als je voor deze workshop inschrijft, kan je in de volgende ronde enkel Deel 2 verder volgen en geen andere workshop kiezen!

Bijna iedere docent kent ze: ‘uitgeleerde cursisten’. Het gaat om cursisten die geen vooruitgang meer lijken te maken, hoe gemotiveerd ze soms ook lijken en hoe trouw ze de lessen blijven volgen. In deze workshop gaan we na wat er met deze cursisten aan de hand kan zijn, en vooral hoe we hen misschien kunnen helpen om verder te leren.

Na een korte plenaire presentatie wisselen we onderling en met de inleiders ervaringen en opvattingen uit met betrekking tot kenmerken van ‘uitgeleerden’. Zo doen we praktische ideeën op omtrent manieren waarop we cursisten kunnen helpen om weer te ‘leren leren’.

 2. iLuisteren & iKijken – Erwin Taets (KATHO)

Deze workshop wordt over twee rondes gespreid. Als je voor deze workshop inschrijft, kan je in de volgende ronde enkel Deel 2 verder volgen en geen andere workshop kiezen!

Het verzamelen van degelijk, kwalitatief hoogstaand en interessant kijk- en luistermateriaal voor de taallessen is niet eenvoudig. Leesmateriaal vinden we snel genoeg in kranten, tijdschriften en op websites. Maar hoe komen we aan kijk- en luistermateriaal dat geschikt is voor onze lessen? Waar is materiaal te vinden? Hoe slaan we kijk- en luisterfragmenten op om ze te gebruiken in de les? En wat zijn enkele moderne, vernieuwende ideeën op het gebied van kijk- en luistervaardigheid, de integratie van ICT en BZL, en hoe kan het internet als schatkamer voor kijk- en luistervaardigheid ons leven als lesgever makkelijker, afwisselender en vooral interessanter maken? Dat is het onderwerp van de bijscholing iLuisteren en iKijken. De bijscholing is een boeiende lezing boordevol praktische tips waarmee u direct zelf aan de slag kunt. Leer:

  • waar u kijk- en luistermateriaal op het internet vindt
  • hoe u dat materiaal op uw eigen pc kunt opslaan
  • hoe u op afwisselende manier met luistermateriaal in de klas aan de slag kunt.

De bijscholing is bedoeld voor beginnende computergebruikers zonder enige specifieke voorkennis behalve een basisvertrouwdheid met Windows of OS/X.

3. Doorstroom CBE-CVO: tweerichtingsverkeer! – Luc Bogaerts (VOCVO)

Deze workshop wordt over twee rondes gespreid. Als je voor deze workshop inschrijft, kan je in de volgende ronde enkel Deel 2 verder volgen en geen andere workshop kiezen!

De doorstroom van cursisten basiseducatie naar een CVO verloopt dikwijls moeizaam. CVO’s van hun kant hebben het soms moeilijk cursisten (tijdig) door te verwijzen naar een CBE. Wat zijn de redenen? Hoe komen we tot gedragen oplossingen?

In een eerste luik focust de workshop op doorstroom als tweerichtingsverkeer en op doorstroom in een breder perspectief dan NT2 alleen. Wat zijn verschillen tussen basiseducatie en secundair volwassenenonderwijs: we zoomen in op regelgeving, opleidingsprofielen en leerplannen, op didactiek.

In een tweede luik gaan we dieper en praktijkgericht in op hoe de kloof tussen CBE en CVO kan gedicht worden. Interactie vanuit (eigen) praktijkvoorbeelden NT2 is hier aan de orde. We gaan samen op zoek naar kwaliteitscriteria voor een goede afstemming op het vlak van doelen, inhouden, didactiek.

De deelnemers hebben praktijkervaring met het thema en brengen standpunten naar voor die in het eigen centrum gedragen zijn. De deelnemers zijn vertrouwd met de leerplannen NT2. 

4. Spelen met taal en ontmoeting – Kelly Broux (Centrum voor  informatieve spelen)

Deze workshop wordt over twee rondes gespreid. Als je voor deze workshop inschrijft, kan je in de volgende ronde enkel Deel 2 verder volgen en geen andere workshop kiezen!

Spelenderwijs nemen we je mee naar de wondere wereld van taal en ontmoeting: hoe kunnen we met taal spelen en ontmoeting aanmoedigen? We gaan aan de slag met ‘De Marktkramers’, ‘Cité Coloré’ en ‘het kwaliteitenspel’. Spelen die uitnodigen tot overleg en reflectie. We proberen een antwoord te geven op een aantal vragen zoals: “Waarvoor zijn deze technieken in de praktijk bruikbaar? Waar moet je rekening mee houden als je ermee aan de slag gaat? Welke doelen streven we na met deze werkvormen?...”  Het wordt geen zit- en - luistersessie, maar je zal vooral zelf spelen, ervaren en bespreken om zo de antwoorden te vinden op deze vragen en de klik te maken naar je eigen werkvloer. Daarnaast willen we je vooral ook inspireren, de spelprikkel geven, zodat je nadien zelf aan de slag wil gaan!

5. Een taakgerichte les ondervinden - Els Willems en Marlène Rasir (CVO Zuid-Limburg)

Deze workshop wordt over twee rondes gespreid. Als je voor deze workshop inschrijft, kan je in de volgende ronde enkel Deel 2 verder volgen en geen andere workshop kiezen!

Hoe voelt het om taakgericht les te krijgen? In deze workshop neem je de plaats in van de cursist en volg je een taakgerichte les. Regelmatig wordt de les onderbroken om stil te staan bij het waarom, om ervaringen te delen, knelpunten aan te halen en worden de achterliggende principes blootgelegd. Van de lesgevers krijg je ook informatie over hoe zij in hun centrum taaltaken ontwikkelen en inzetten voor evaluatie. Ten slotte krijg je ook de link naar de ondersteuningswebsite met voorbeeldtaken en een handleiding voor het maken ervan.

6. Gecombineerd leren ook iets voor NT2! – Iris Stevens en Niki Van Mechelen (CVO Antwerpen-Zuid)

In deze sessie toont CVO Antwerpen Zuid hoe ze gecombineerd onderwijs aanbiedt aan NT2-cursisten. Je bekijkt voorbeeldlessen, krijgt uitleg over hoe het centrum dat aangepakt heeft en over het materiaal dat gemaakt werd. Je krijgt inzicht in de succesfactoren en de valkuilen en staat ook stil bij het evalueren in gecombineerd leren.

7. Telescoop gericht op de melkweg  –  Willemijn Stockmann (Stichting Melkweg+)

Eind 2011 werden in Nederland de eerste boekjes uit de reeks Melkweg gepubliceerd. Meer boekjes zijn in voorbereiding. Melkweg  is ontwikkeld voor gevorderde alfabetiseringscursisten. De boekjes zijn gericht op verbetering van zowel begrijpend lezen als technische leesvaardigheid. Melkweg trok direct de aandacht in de Vlaamse alfawereld, maar de vraag is of het materiaal zonder meer inzetbaar is in Vlaanderen. In deze workshop willen we de inzetbaarheid van Melkweg in Vlaanderen nader onderzoeken.

De workshop heeft een interactief karakter. Na een korte introductie op de opzet en didactische uitgangspunten van Melkweg gaan we actief met het materiaal aan de slag en beoordelen het op geschiktheid. De opbrengst van deze workshop is een lijst met verbeterpunten:  Zou Melkweg kunnen worden aangepast voor Vlaamse alfacursisten? En wat zou er dan moeten gebeuren?

8. De motivatiespeurtocht: wat zijn de sterkste motivatoren en hoe gebruik je ze?  - Jan Strybol (BVNT2 / PCVO Het Perspectief)

Vaak richten we onze feedback op het besef van de cursist. Maar soms ligt daar niet het probleem en moeten we veeleer inzetten op de volgende stap in de evolutie: motivatie. Maar hoe doe je dat? Wat zijn de sterkste motivatoren? Deze workshop buigt zich over de vele gezichten van motivatie en hoe je een cursist daarmee kan prikkelen, zowel in de lesactiviteit als met feedback. In een eerste fase bouwen we via een brainstorm aan een begrip van het fenomeen motivatie. Het tweede deel is een actieve toepassing van het motivatiepalet (in een cursistengesprek en/of een lesactiviteit). We oefenen onder andere op het voeren van een motivatiegesprek op basis van een portfolio.

  •       14u45 – 15u00:Pauze
  •       15u00 - 16u30: Ronde 3                      

1. Leerstrategieën voor ‘uitgeleerden’? – Anne Kerkhoff en Christel Kuijpers (Fontys Lerarenopleiding Tilburg)

Vervolg van deel  1!

2. iLuisteren & iKijken – Erwin Taets (KATHO)

Vervolg van deel  1!

3. Doorstroom CBE-CVO: tweerichtingsverkeer! – Luc Bogaerts (VOCVO)

Vervolg van deel  1!

4. Spelen met taal en ontmoeting – Kelly Broux (Centrum voor  informatieve spelen)

Vervolg van deel  1!

5. Een taakgerichte les ondervinden - Els Willems en Marlène Rasir (CVO Zuid-Limburg)

Vervolg van deel  1!

6. Diversiteit is de norm. Er mee leren omgaan de uitdaging  - Piet Van Avermaet (Steunpunt Diversiteit en Leren – UGent)

Onze samenleving is altijd divers geweest. Sinds de eeuwwisseling is die diversiteit - door nieuwe migratiestromen - alleen maar toegenomen. Niet voor niets spreekt onder andere Vertovec (2006) over 'superdiversiteit'. Deze superdiversiteit manifesteert zich ook in het NT2-onderwijs. Dat diversiteit een meerwaarde is voor een samenleving en ook voor het NT2-onderwijs (ook vanuit een didactisch perspectief) zal niemand ontkennen. Maar dit betekent daarom nog niet dat het omgaan met die diversiteit altijd even goede ervaringen oplevert bij NT2-docenten. Pasklare antwoorden op de uitdagingen en knelpunten zijn er niet zomaar. Dat het meer is dan wat interculturele kennis of het beschikken over interculturele competenties, daar is iedereen het over eens. Elke NT2-docent heeft zo zijn of haar goede en minder goede ervaringen; heeft zaken afgesproken en uitgewerkt die in de eigen context werken.

In deze sessie worden geen pasklare antwoorden gegeven; geen 1001 tips over omgaan met diversiteit aangeboden. In deze sessie willen we een ervaringsuitwisseling over omgaan met diversiteit in NT2-groepen organiseren. Deze sessie wil op een interactieve manier ingaan op concrete vragen die jullie naar de sessie meebrengen en wil iedereen de kans bieden om ervaringen uit te wisselen. Aan de deelnemers aan deze sessie wordt dus gevraagd om zich in die zin voor te bereiden.

7. Het leven zoals het is: Nederlands. – Johannes Rumbaut en Arezki Bekkour (CBE Zuid-Oost-Vlaanderen)

In deze interactieve vorming vertrekken we vanuit een authentiek document (tekst, luisterfragment, etc.) om tot enkele voorbeelden van taaltaken te komen. Op hun beurt lokken deze verschillende andere deeltaken uit die echt kaderen in de leefwereld van de NT2-cursisten. Het is een workshop waarin de deelnemers zelf meedenken en uiteindelijk een eindproduct en enkele tips meekrijgen.

8. Leerpaden Nt2. Materiaal voor e-learning met Toll-Net! – Katrien Bernaerts (Toll-Net) en Dannie Nijsmans (CVO DTL Herentals)

Tijdens deze sessie delen wij de ervaringen van het samen ontwikkelen van e-content binnen een community van docenten NT2. De community biedt een nascholing in een taakgerichte e-didactiek. Wat is de werkwijze? Wat zijn de voordelen, de moeilijkheden, de resultaten,…? We bekijken samen met een lesgever die lid is van de ontwikkelgroep enkele leerpaden voor cursisten Nt2. Deze workshop richt zich op verschillende richtgraden en op het publiek van CVO én van Basiseducatie.  

16u30 – receptie

Strategie en methode:

Workshops

Bijkomende info:
  • Hoe krijg ik een attest?

Enkele dagen na de Trefdag ontvangt u een verzoek om een on line evaluatie in te vullen. Na deze evaluatie krijgt u een link naar het attest (.pdf) dat u kan afdrukken.

  • Kan ik mijn keuze van de sessies nog aanpassen?

Je kan jouw keuze na inschrijving nog aanpassen door opnieuw in te loggen. De aanpassing kan niet meer na het afsluiten van de inschrijvingsperiode. Er worden geen terugbetalingen gedaan.

Meer info op de portaalsite: http://www.trefdagen.vwoland.be/

Sessies: 3 sessie(s)
Kwalificatie:

Workshops

Voorwaarde:

Voor dit initiatief kan u inschrijven van 26 maart 2012 tot en met 23 april 2012.

Uitschrijven kan ook tot en met 23 april 2012. Na deze datum wordt geen terugbetaling voorzien. Om uw inschrijving te annuleren, moet je opnieuw inloggen op www.nascholing.be//index.aspx?type=6


Voor dit initiatief kan je tot en met vrijdag 20 april 2012 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 30,00 Euro
Lesgever: Depuis Helena
Broux Kelly
Van Avermaet Piet
Nijsmans Dannie
Vienne Matthias
Bogaerts Luc
Willems Annelies
Rumbaut Johannes
Kerkhoff Anne
Willems Els
Kuijpers Christel
Rasir Marlène
Bernaerts Katrien
Van Mechelen Niki
Wouters An
Vissers Kristof
Bekkour Arezki
De Clercq Leo
Stevens Iris
Strybol Jan
Steurs Birgit
Stockmann Willemijn
Taets Erwin
Veugelen Machteld
Goossens Marian
Luyten Griet
Vanneste Lien
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Taxandria CVO (Inschrijven afgesloten)
Begijnenstraat 20
2300 Turnhout (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • vrijdag 4 mei 2012 van 09:30 tot 16:15
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.