Het ‘leerproces van de leerlingen’ is wat centraal staat op school. In functie daarvan zijn schoolleiders bezig met het begeleiden van leerprocessen bij het team. Dit speelt zich af op drie niveaus: op individueel vlak, bij werkgroepen en bij de totale organisatie: hoe hou je overzicht over al deze leer- en veranderingsprocessen, hoe kom je tot systematiek en hoe hou je het draaiend?
De PDCA-cirkel (Planning, het Doen, de Controle en de Aanpassing) is een handig hulpmiddel. Tijdens de sessies worden concrete aanzetten gegeven om deze PDCA-cirkel te hanteren. We focussen op het belang van hanteerbare en realistische verbeteracties (van een 100% idee naar 15% actie).
Om overzicht te houden is het belangrijk een realistisch schoolwerkplan te ontwikkelen. We staan ook stil bij de achterliggende visie van het geplande en de mate waarin die visie geëxpliciteerd is en gedragen wordt door de collega’s. We zullen ook aandacht hebben voor de balans tussen taak- en groepsprocessen, tijdens de sessies en in het eigen team. Schoolzelfevaluatie geven we een plaats in deze ‘lerende organisatie’, ondersteund door haalbare methodieken die we ook kritisch onder de loep nemen.