Aanmelden




Laden…

Even geduld...

2/12/02-3.3A Zorgbeleid op school

Doelstellingen:

Ons hoofddoel is een schoolleider vormen die met meer inzicht in zijn werk én in zichzelf, competenties heeft ontwikkeld om in een steeds veranderende schoolcontext leiding te geven,  het beleidsvoerend vermogen van de school te vergroten en die zichzelf blijvend lerend opstelt in een voortdurende wisselwerking tussen actie en reflectie.

Doelgroep:

De beginnende schoolleider in een katholieke basisschool voor het gewoon en buitengewoon basisonderwijs.

Aanbieder: Dienst nascholing en internationalisering van het VSKO (DNI) i.s.m. Interdiocesane Stuurgroep ProfS
Inhoud:

Zorg is een kernopdracht van elke basisschool.

  • Vanuit handelingsgericht werken reflecteren we over de voorwaarden en de kansen om een optimaal zorgbeleid te realiseren.
  • We kijken naar de brede basiszorg op school vanuit een veilig klasklimaat, een krachtige leeromgeving, de rol van de leerkracht en differentiatie.
  • We staan stil bij breed kijken naar kinderen en naar het schoolteam om alle groeikansen te benutten. 
  • Hoe kan rijke interactie en ondersteuning leiden tot effectieve mediatie met leerwinst in de klas en in het team?
  • Welke inhoud en vorm geef je aan de verschillende fasen van het zorgcontinuüm?
  • Op welke wijze werk je aan gelijke onderwijskansen voor elk kind?
  • Hoe komt samenwerken met CLB, met de GON- en ION-begeleiding en met het BuO het kind ten goede?
  • We reflecteren over de wijze waarop de teamkracht kan aangesproken en versterkt worden om te groeien als zorgbrede basisschool.
Strategie en methode:

In alle ProfS-opleidingssessies gaan we interactief te werk en vragen van jou een actieve deelname. Je wordt gestimuleerd het aanbod persoonlijk te verwerken. Via tussentijdse, voor jou zinvolle opdrachten, kan je de aangeboden materie op een eigen wijze en in de eigen praktijksituatie integreren. De informatie wordt zoveel mogelijk afgestemd op je specifieke werksituatie. De methodieken die gehanteerd worden zijn bruikbaar naar je team toe.

In de reflectiegroepen staat jouw praktijk centraal en vooral de reflectie hierop. Reflectie op eigen handelen leidt tot fundamenteel en levenslang leren en biedt de meeste garanties dat de verworven kennis en vaardigheden vertaald worden in je eigen praktijk.

Iedere cursist krijgt een paswoord op de elektronische leeromgeving. Discussieforums en bevragingen kunnen op deze leeromgeving worden georganiseerd.

Een netwerk van beginnende schoolleiders is een belangrijk onderdeel van de krachtige leeromgeving die we met deze opleiding willen opzetten.

Bijkomende info:

Deze module behoort tot de ProfS-opleiding, je kan je hiervoor niet afzonderlijk inschrijven.

Sessies: 2 sessie(s)
Lesgever: Vanhove Greet
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Katholieke Hogeschool Kempen (Inschrijven afgesloten)
Lepelstraat 2
2290 Vorselaar (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 13 november 2012 van 09:00 tot 12:00
    • donderdag 21 februari 2013 van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.