Aanmelden




Laden…

Even geduld...

2/12/02-3.6A Leerplan schrift

Doelstellingen:

Ons hoofddoel is een schoolleider vormen die met meer inzicht in zijn werk én in zichzelf, competenties heeft ontwikkeld om in een steeds veranderende schoolcontext leiding te geven,  het beleidsvoerend vermogen van de school te vergroten en die zichzelf blijvend lerend opstelt in een voortdurende wisselwerking tussen actie en reflectie.

Doelgroep:

De beginnende schoolleider in een katholieke basisschool voor het gewoon en buitengewoon basisonderwijs.

Aanbieder: Dienst nascholing en internationalisering van het VSKO (DNI) i.s.m. Interdiocesane Stuurgroep ProfS
Inhoud:

Kinderen een leesbaar en verzorgd handschrift helpen verwerven, is voor de basisschool een kerndoel. Tijdens deze sessie verkennen we het Leerplan Schrift. De verschillende stappen in dit leerproces: ontluikend, aanvankelijk en voortgezet schrijven komen aan bod. Er wordt met concrete voorbeelden uit de klaspraktijk gericht op doorgegaan.

Deze sessie helpt de mensen een zicht krijgen op het proces dat een kind doorloopt bij het ontwikkelen van een verzorgd handschrift en de taak als leerkracht of school bij dit proces. Er wordt o.a. nagedacht over: een leerlijn schrift, een goede ‘schriftmethode’ klavierschrift,…. Via dit kleine of misschien makkelijk vergeten leerplan, leren we strategieën op te zetten om aan de implementatie van een leerplan te werken.

Strategie en methode:

In alle ProfS-opleidingssessies gaan we interactief te werk en vragen van jou een actieve deelname. Je wordt gestimuleerd het aanbod persoonlijk te verwerken. Via tussentijdse, voor jou zinvolle opdrachten, kan je de aangeboden materie op een eigen wijze en in de eigen praktijksituatie integreren. De informatie wordt zoveel mogelijk afgestemd op je specifieke werksituatie. De methodieken die gehanteerd worden zijn bruikbaar naar je team toe.

In de reflectiegroepen staat jouw praktijk centraal en vooral de reflectie hierop. Reflectie op eigen handelen leidt tot fundamenteel en levenslang leren en biedt de meeste garanties dat de verworven kennis en vaardigheden vertaald worden in je eigen praktijk.

Iedere cursist krijgt een paswoord op de elektronische leeromgeving. Discussieforums en bevragingen kunnen op deze leeromgeving worden georganiseerd.

Een netwerk van beginnende schoolleiders is een belangrijk onderdeel van de krachtige leeromgeving die we met deze opleiding willen opzetten.

Bijkomende info:

Deze module behoort tot de ProfS-opleiding, je kan je hiervoor niet afzonderlijk inschrijven.

Sessies: 1 sessie(s)
Lesgever: Hendrickx Hilde
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Katholieke Hogeschool Kempen (Inschrijven afgesloten)
Lepelstraat 2
2290 Vorselaar (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 9 oktober 2012 van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.