Aanmelden




Laden…

Even geduld...

2/12/02-3.8B Reflectiegroepen

Doelstellingen:

Ons hoofddoel is een schoolleider vormen die met meer inzicht in zijn werk én in zichzelf, competenties heeft ontwikkeld om in een steeds veranderende schoolcontext leiding te geven,  het beleidsvoerend vermogen van de school te vergroten en die zichzelf blijvend lerend opstelt in een voortdurende wisselwerking tussen actie en reflectie.

Doelgroep:

De beginnende schoolleider in een katholieke basisschool voor het gewoon en buitengewoon basisonderwijs.

Aanbieder: Dienst nascholing en internationalisering van het VSKO (DNI) i.s.m. Interdiocesane Stuurgroep ProfS
Inhoud:
De reflectiegroepen lopen door in het derde jaar
Reflectie is een essentieel instrument om als directeur jezelf en de opdracht constructief kritisch te blijven benaderen. Reflecteren kan men leren én verdiepen door samen met collega’s stil te staan bij concrete praktijkproblemen. Er wordt zowel gekeken naar het eigen functioneren als naar de werksituatie zelf. Concrete handvatten worden aangereikt om een praktijkprobleem opnieuw of anders aan te pakken. Het wordt een meer bewust worden van het eigen handelen en van de factoren die in de praktijk meespelen. Reflectie biedt kansen om te groeien in professionaliteit.
Iedereen rond de tafel is actieve deelnemer, iedereen ‘leert’ aan de ervaring van de anderen. Ook het afstemmen op praktijksituaties van anderen is een kans om eigen begeleidende, coachende vaardigheden te ontwikkelen en laat de directeur reflecteren op de eigen praktijk. Wat in de groep besproken is, wordt met de grootst mogelijke discretie behandeld en gaat niet buiten de groep: enkel dan kan iedereen zich veilig voelen om zijn/haar verhaal ten volle te brengen.
We starten met een introductiesessie waarbij de bedoeling van de reflectiegroepen uit de doeken wordt gedaan en waarbij de verschillende reflectiegroepen (6 à 8 personen) mét begeleider, worden gevormd. Zowel in het tweede als derde jaar loopt dit reflectietraject door.
Strategie en methode:

In alle ProfS-opleidingssessies gaan we interactief te werk en vragen van jou een actieve deelname. Je wordt gestimuleerd het aanbod persoonlijk te verwerken. Via tussentijdse, voor jou zinvolle opdrachten, kan je de aangeboden materie op een eigen wijze en in de eigen praktijksituatie integreren. De informatie wordt zoveel mogelijk afgestemd op je specifieke werksituatie. De methodieken die gehanteerd worden zijn bruikbaar naar je team toe.

In de reflectiegroepen staat jouw praktijk centraal en vooral de reflectie hierop. Reflectie op eigen handelen leidt tot fundamenteel en levenslang leren en biedt de meeste garanties dat de verworven kennis en vaardigheden vertaald worden in je eigen praktijk.

Iedere cursist krijgt een paswoord op de elektronische leeromgeving. Discussieforums en bevragingen kunnen op deze leeromgeving worden georganiseerd.

Een netwerk van beginnende schoolleiders is een belangrijk onderdeel van de krachtige leeromgeving die we met deze opleiding willen opzetten.

Bijkomende info:

Deze module behoort tot de ProfS-opleiding, je kan je hiervoor niet afzonderlijk inschrijven.

Sessies: 4 sessie(s)
Lesgever: Vercruysse Marie Anne
Decoene Luc
Casier Stefaan
Buffel Geert
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Bisdom Brugge (Inschrijven afgesloten)
Baron Ruzettelaan 435
8310 Assebroek (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • maandag 16 april 2012 van 13:30 tot 16:30 (Afgelast)
    • dinsdag 16 oktober 2012 van 13:30 tot 16:30
    • dinsdag 22 januari 2013 van 13:30 tot 16:30
    • dinsdag 7 mei 2013 van 13:30 tot 16:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.