De reflectiegroepen lopen door in het derde jaar.
Reflectie is een essentieel instrument om als directeur jezelf en de opdracht constructief kritisch te blijven benaderen. Reflecteren kan men leren én verdiepen door samen met collega’s stil te staan bij concrete praktijkproblemen. Er wordt zowel gekeken naar het eigen functioneren als naar de werksituatie zelf. Concrete handvatten worden aangereikt om een praktijkprobleem opnieuw of anders aan te pakken. Het wordt een meer bewust worden van het eigen handelen en van de factoren die in de praktijk meespelen. Reflectie biedt kansen om te groeien in professionaliteit.
Iedereen rond de tafel is actieve deelnemer, iedereen ‘leert’ aan de ervaring van de anderen. Ook het afstemmen op praktijksituaties van anderen is een kans om eigen begeleidende, coachende vaardigheden te ontwikkelen en laat de directeur reflecteren op de eigen praktijk. Wat in de groep besproken is, wordt met de grootst mogelijke discretie behandeld en gaat niet buiten de groep: enkel dan kan iedereen zich veilig voelen om zijn/haar verhaal ten volle te brengen.
We starten met een introductiesessie waarbij de bedoeling van de reflectiegroepen uit de doeken wordt gedaan en waarbij de verschillende reflectiegroepen (6 à 8 personen) mét begeleider, worden gevormd. Zowel in het tweede als derde jaar loopt dit reflectietraject door.