Aanmelden




Laden…

Even geduld...

2/12/02-3.9H Op stap met de leerplannen, een leidraad voor het schoolteam

Doelstellingen:

Ons hoofddoel is een schoolleider vormen die met meer inzicht in zijn werk én in zichzelf, competenties heeft ontwikkeld om in een steeds veranderende schoolcontext leiding te geven,  het beleidsvoerend vermogen van de school te vergroten en die zichzelf blijvend lerend opstelt in een voortdurende wisselwerking tussen actie en reflectie.

Doelgroep:

De beginnende schoolleider in een katholieke basisschool voor het gewoon en buitengewoon basisonderwijs.

Aanbieder: Dienst nascholing en internationalisering van het VSKO (DNI) i.s.m. Interdiocesane Stuurgroep ProfS
Inhoud:

Achter de verschillende leerplannen schuilt een gemeenschappelijk concept. Als je die rode draad ziet, wordt het overweldigende aanbod van leerplannen overzichtelijker en krijgt het verhaal van de leerplannen een nieuw élan.

Om de zoveel tijd worden er nieuwe leerplannen gemaakt, en dat om verschillende redenen: om in te spelen op de onderwijsactualiteit (bv. als de overheid nieuwe eindtermen maakt), om in te spelen op de dynamiek en de vragen van het veld, om vernieuwende impulsen te geven en zo leerkrachten in beweging te krijgen. De vraag is of de leerplannen daadwerkelijk die hefboomfunctie vervullen. We staan daarom samen stil bij de leerplannen en hun functie in de klas, en nemen de tijd om kritisch naar de leerplannen te kijken. We reflecteren over de vraag of leerplannen effectief de hoeksteen van de klaspraktijk zijn, en waarom dat al dan niet zo is. We horen van onze collega’s hoe ze de leerplannen gebruiken, en formuleren suggesties om de leerplannen en de manier waarop ze ingezet worden, te optimaliseren, zodat het leren van al onze kinderen er beter van wordt.

Strategie en methode:

In alle ProfS-opleidingssessies gaan we interactief te werk en vragen van jou een actieve deelname. Je wordt gestimuleerd het aanbod persoonlijk te verwerken. Via tussentijdse, voor jou zinvolle opdrachten, kan je de aangeboden materie op een eigen wijze en in de eigen praktijksituatie integreren. De informatie wordt zoveel mogelijk afgestemd op je specifieke werksituatie. De methodieken die gehanteerd worden zijn bruikbaar naar je team toe.

In de reflectiegroepen staat jouw praktijk centraal en vooral de reflectie hierop. Reflectie op eigen handelen leidt tot fundamenteel en levenslang leren en biedt de meeste garanties dat de verworven kennis en vaardigheden vertaald worden in je eigen praktijk.

Iedere cursist krijgt een paswoord op de elektronische leeromgeving. Discussieforums en bevragingen kunnen op deze leeromgeving worden georganiseerd.

Een netwerk van beginnende schoolleiders is een belangrijk onderdeel van de krachtige leeromgeving die we met deze opleiding willen opzetten.

Bijkomende info:

Deze module behoort tot de ProfS-opleiding, je kan je hiervoor niet afzonderlijk inschrijven.

Sessies: 1 sessie(s)
Lesgever: Verhelst Machteld
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Bisdom Hasselt (Inschrijven afgesloten)
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 20 september 2012 van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.