Aanmelden




Laden…

Even geduld...

2/13/02-1.7A Reglementering en onderwijswetgeving

Doelstellingen:

Ons hoofddoel is een schoolleider vormen die met meer inzicht in zijn werk én in zichzelf, competenties heeft ontwikkeld om in een steeds veranderende schoolcontext leiding te geven,  het beleidsvoerend vermogen van de school te vergroten en die zichzelf blijvend lerend opstelt in een voortdurende wisselwerking tussen actie en reflectie.

Doelgroep:

De beginnende schoolleider in een katholieke basisschool voor het gewoon en buitengewoon basisonderwijs.

Aanbieder: Dienst nascholing en internationalisering van het VSKO (DNI) i.s.m. Interdiocesane Stuurgroep ProfS
Inhoud:

Via verschillende kanalen word je aangesproken om het reilen en zeilen van je school ook administratief in goede banen te leiden. Je beleidsbeslissingen dienen niet alleen intern maar ook extern gecommuniceerd te worden. Ook de overheid en externe instanties verwachten van jou een aantal tussenkomsten zodat je school blijft beantwoorden aan de regelgeving. Samen trachten we wat orde te scheppen in al wat echt moet. Stap voor stap banen we ons een weg in dat oerwoud van codewoorden, afkortingen en referentiedata. Uiteindelijk bouwen we een referentiekader op dat je verder dienstig kan zijn in je directieloopbaan.

We maken tijdens deze sessies gebruik van praktijkvoorbeelden over hoe je het administratieve schoolleven aanpakt. Verder kan je je concrete vragen en ervaringen inbrengen en zoeken we samen hoe je iets best aanpakt.

Strategie en methode:

In alle ProfS-opleidingssessies gaan we interactief te werk en vragen van jou een actieve deelname. Je wordt gestimuleerd het aanbod persoonlijk te verwerken. Via tussentijdse, voor jou zinvolle opdrachten, kan je de aangeboden materie op een eigen wijze en in de eigen praktijksituatie integreren. De informatie wordt zoveel mogelijk afgestemd op je specifieke werksituatie. De methodieken die gehanteerd worden zijn bruikbaar naar je team toe.

In de reflectiegroepen staat jouw praktijk centraal en vooral de reflectie hierop. Reflectie op eigen handelen leidt tot fundamenteel en levenslang leren en biedt de meeste garanties dat de verworven kennis en vaardigheden vertaald worden in je eigen praktijk.

Iedere cursist krijgt een paswoord op de elektronische leeromgeving. Discussieforums en bevragingen kunnen op deze leeromgeving worden georganiseerd.

Een netwerk van beginnende schoolleiders is een belangrijk onderdeel van de krachtige leeromgeving die we met deze opleiding willen opzetten.

Bijkomende info:

Deze module behoort tot de ProfS-opleiding, je kan je hiervoor niet afzonderlijk inschrijven. Beginnende directeurs kunnen zich voor ProfS Antwerpen inschrijven door te mailen naar marc.mathyssen@vsko.be . U ontvangt bij het begin van het schooljaar een bevestigingsmail van uw inschrijving. 

Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:

Indien je het schooljaar (september) start als schoolleider kan je meteen in het eerste jaar instappen. De groepen zijn per bisdom samengesteld.

Lesgever: Vanderoost Kris
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Diocesaan Secretariaat Katholiek Onderwijs (Inschrijven afgesloten)
Noorderlaan 108
2030 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 15 oktober 2013 van 09:00 tot 13:00
    • dinsdag 3 december 2013 van 09:00 tot 12:00
    • woensdag 12 februari 2014 van 09:00 tot 12:00
    • donderdag 27 februari 2014 van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.