Het voorbije schooljaar werd de nood naar methodes om leerlingen online les te geven plots heel groot. Het ziet er naar uit dat ook het komende schooljaar dit afstandsleren en preteaching een onderdeel van de routine in het lesgebeuren zal blijven. Wiskunde is daarbij een van de cruciale vakken, overigens is het zeker zo dat het vak wiskunde zich daar prima toe leent.
In deze sessie bekijken we dan ook de mogelijkheden voor het afstandsleren en preteaching in het vak wiskunde. We bekijken de volgende toepassingen:
- online lesgeven met een tool voor videoconferenties en webinars (inbegrepen het delen van documenten)
- lesmateriaal online klaarzetten (filmpjes, teksten) om leerlingen zelfstandig leerstof te laten voorbereiden
- live oefensessies met leerlingen (leerlingen oefeningen laten oplossen waarbij je online zorgt voor begeleiding)
- oefenmateriaal online beschikbaar maken voor leerlingen (met mogelijkheid om oplossingen na te kijken en te becommentariëren); we hebben hier zeker ook aandacht voor het werken met een vergelijkingseditor
De sessies zijn bedoeld voor alle graden en alle richtingen. Het is niet direct de bedoeling om de nadruk te leggen op inhoud, wel op de manieren die er bestaan om online les te geven. De voorbeelden zullen dan ook eenvoudig gekozen worden zodat alle graden en richtingen er iets aan hebben.
Omdat de mogelijkheden vrij uitgebreid zijn, zullen deze onderwerpen over twee halve dagen (twee sessies van drie uur) gespreid worden.
Opmerking: deze module gaat verder dan de modules 830/831/832 (een les wiskunde op een aantrekkelijke manier digitaal aanbieden: hier wordt de nadruk vooral gelegd op hoe je inhoudelijk een sterke digitale cursus wiskunde kan maken – vandaar de opsplitsing per graad). Wat echter in de modules 830/831/832 aangeleerd wordt, kan dan natuurlijk ook in de preteaching wiskunde ingeschakeld worden.