Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMCSO0DLP210217-02 Inleidende sessie: succesvol oriënteren: data-geïnformeerd reflecteren over doorstroom van leerlingen van de eerste naar de tweede graad (fysieke sessie)

In september 2021 stromen de leerlingen voor het eerst door naar de vernieuwde tweede graad. Dit is een uitgelezen moment om na te gaan of het studieaanbod van de tweede graad goed aansluit bij de oriëntering vanuit de eerste graad, zodat de leerlingen optimaal kunnen gestimuleerd worden om het studieadvies op te volgen. In welke mate zijn we erin geslaagd om de leerlingen goed te oriënteren vanuit de eerste graad? In welke mate functioneren de basisopties gelijkwaardig? In welke mate trekt elke studierichting uit het derde de leerlingen met het juiste profiel (capaciteiten en interesse) aan? Zijn er imagoverschillen binnen het studieaanbod? Op basis van data willen we reflecteren over het succes van de uitrol van het nieuwe studieaanbod zodat we tijdig actie kunnen ondernemen voor eventuele bijsturingen. Hoe betrekken we (in eerste instantie) leerkrachten in deze reflectie?

Doelstellingen:
  • De deelnemers onderzoeken via voorhanden zijnde data in welke mate de adviezen aan de tweedejaars leiden tot gewenste studiekeuzes in het derde jaar.
  • De deelnemers ontwikkelen een strategie om vanuit data de betrokken leerkrachten te laten reflecteren zodat de visie van de school op goede studieloopbanen aan de feiten kan worden afgetoetst.
  • De deelnemers zijn zich bewust dat naast een goede studieloopbaanbegeleiding ook de prestaties (attractiviteit) van studierichtingen een grote rol spelen bij de studiekeuze.
  • De deelnemers leren kansen kennen om via laagdrempelig praktijkonderzoek leerkrachten mee te laten reflecteren over hun onderwijsleerpraktijk en in dialoog te gaan met alle betrokkenen.
Doelgroep:
  • Onderwijskundige leiders (directeurs en anderen)
  • Personen die betrokken zijn bij de aansturing van de studieloopbaanbegeleiding van het tweede naar het derde jaar.
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

We bieden tijdens deze sessie een laagdrempelig praktijkonderzoek aan om met leerkrachten van het tweede en derde leerjaar te reflecteren over drie onderzoeksvragen:

  1. Is de advisering na het tweede jaar correct?
  2. Zijn de basisopties in het tweede jaar gelijkwaardig?
  3. Is de perceptie van de studierichtingen in de tweede graad gelijkwaardig?

We brengen een voorbeeld van een methodologie zodat de school onmiddellijk een eerste stap kan zetten in het reflectieproces zelf en de eventuele verbeteracties indien er knipperlichten zouden verschijnen. We voorzien een facultatieve technische sessie zodat de school zelf de nodige datasets kan klaar maken. (via webinar - fysieke sessie) In de loop van het tweede trimester is er een facultatief contact met een schoolbegeleider om terug te blikken op de geleverde analyse en om de reflectie over eventuele verbeterprocessen verder af te toetsen. De organisatie hiervan zal afgestemd worden op de behoeftes van de scholen.

Strategie en methode:

We hanteren twee pistes voor deze startsessie:

  1. Synchroon online via een webinar van 2 uren ontvang je de nodige informatie om het reflectieproces op school vorm te geven.
  2. Via een volledige vormingsdag bieden we niet alleen de nodige informatie aan maar ondersteunen we de scholen ook daadwerkelijk bij het ontwikkelen/uitzetten van het reflectieproces voor de eigen school.
    Sessie 2: facultatieve technische ondersteuning. Sessie 3: facultatieve reflectie over de conclusies uit het praktijkonderzoek met schoolbegeleiders.
Bijkomende info:

De nodige datasets zullen tijdens de inleidende sessie worden aangeboden. Het staat de school vrij om de technische ondersteuning die via een tweede webinar/vormingsdag wordt aangeboden te volgen. Het staat de school vrij om de datasets te wijzigen naar eigen behoefte en zelf het technische aspect te ontwikkelen.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:

Bereidheid om na te denken over het reflectieproces op school om de overgang tussen het tweede en derde jaar te monitoren en verder te optimaliseren. Het is belangrijk dat de deelnemers het mandaat hebben om dergelijk proces mee vorm te geven.

Voor dit initiatief moeten minimum 3 en maximum 5 deelnemers per school of pedagogische entiteit ingeschreven worden, bij voorkeur inclusief de directeur. 


Voor dit initiatief moeten minimum 3 en mogen maximum 5 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 3 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 10,00 Euro
Lesgever: Debbaut Bart
Impens Kristine
Witters Conny
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Theologisch en Pastoraal Centrum (Inschrijven afgesloten)
Groenenborgerlaan 149
2020 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • maandag 20 september 2021 van 09:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.