Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMCSO0DLP210249-01 Herhalingssessie van het didactische atelier bij het leerplan II-MaVo-a 'Historische vorming'

Dit atelier sluit aan bij volgende doelen uit het leerplan Maatschappelijke Vorming voor de A-finaliteit (II-MaVo-a)

Doelstellingen:

Als vakbegeleider zetten we in op blended leren om jou te ondersteunen bij de realisatie van jouw leerplanDat betekent dat we jou professionaliseren via een leerpad dat bestaat uit:

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

De opbouw van het leerpad verloopt als volgt:

  • 1 generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen.
  • 2 basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan, met eventuele verwerkingsopdrachten en/of -momenten voorzien.
  • 3 verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider.

We wensen je een aangename verkenning.

Strategie en methode:

Doelen van de sessie

  • Reflecteren over waardevolle kansen om historische thema’s te integreren in het vak.
  • Inspireren over kansen tot leren in samenhang met andere vakgebieden.

Aard van de sessie

  • Informatief en inspirerend
  • Met hopelijk een activerend effect in je lespraktijk

Korte omschrijving van de inhoud/verloop

  • We vertrekken vanuit de basis: het leerplan.
  • Via Black Lives Matter komen we tot een voorstel van lesonderwerp.
  • We bieden je inspiratie rond lesinhouden en lesverloop.
  • We linken de doelen rond historisch bewustzijn aan doelen uit andere vakgebieden. 
Bijkomende info:

Dit atelier sluit aan bij volgende doelen uit het leerplan Maatschappelijke Vorming: 

  • LPD 11 De leerlingen situeren historische elementen uit hun leefwereld en aangereikte kenmerkende personen, plaatsen of gebeurtenissen in tijd en ruimte.
  • LLPD 12 De leerlingen vergelijken aangereikte historische bronnen over eenzelfde plaats, gebeurtenis of persoon.
  • LPD 13 De leerlingen leggen aan de hand van eenvoudige voorbeelden uit dat mensen een andere betekenis kunnen geven aan historische personen, gebeurtenissen of plaatsen.
  • LPD 14 De leerlingen leggen aan de hand van voorbeelden gelijkenissen, verschillenen verbanden uit tussen vroeger en nu.
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Na inschrijven ontvang je automatisch de link naar MS-Teams.

Bijdrage: 0,00 Euro
Lesgever: Debraekeleer Tom
Rottiers Vanessa
Vermeyen An
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online via MS-TEAMS (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 14 oktober 2021 van 17:00 tot 19:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.