PBRMCSO0DLP210249-01 Herhalingssessie van het didactische atelier bij het leerplan II-MaVo-a 'Historische vorming'
Dit atelier sluit aan bij volgende doelen uit het leerplan Maatschappelijke Vorming voor de A-finaliteit (II-MaVo-a)
Doelstellingen:
Als vakbegeleider zetten we in op blended leren om jou te ondersteunen bij de realisatie van jouw leerplan. Dat betekent dat we jou professionaliseren via een leerpad dat bestaat uit:
Aanbieder:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:
De opbouw van het leerpad verloopt als volgt:
- 1 generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen.
- 2 basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan, met eventuele verwerkingsopdrachten en/of -momenten voorzien.
- 3 verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider.
We wensen je een aangename verkenning.
Strategie en methode:
Doelen van de sessie
- Reflecteren over waardevolle kansen om historische thema’s te integreren in het vak.
- Inspireren over kansen tot leren in samenhang met andere vakgebieden.
Aard van de sessie
- Informatief en inspirerend
- Met hopelijk een activerend effect in je lespraktijk
Korte omschrijving van de inhoud/verloop
- We vertrekken vanuit de basis: het leerplan.
- Via Black Lives Matter komen we tot een voorstel van lesonderwerp.
- We bieden je inspiratie rond lesinhouden en lesverloop.
- We linken de doelen rond historisch bewustzijn aan doelen uit andere vakgebieden.
Bijkomende info:
Dit atelier sluit aan bij volgende doelen uit het leerplan Maatschappelijke Vorming:
- LPD 11 De leerlingen situeren historische elementen uit hun leefwereld en aangereikte kenmerkende personen, plaatsen of gebeurtenissen in tijd en ruimte.
- LLPD 12 De leerlingen vergelijken aangereikte historische bronnen over eenzelfde plaats, gebeurtenis of persoon.
- LPD 13 De leerlingen leggen aan de hand van eenvoudige voorbeelden uit dat mensen een andere betekenis kunnen geven aan historische personen, gebeurtenissen of plaatsen.
- LPD 14 De leerlingen leggen aan de hand van voorbeelden gelijkenissen, verschillenen verbanden uit tussen vroeger en nu.
Sessies:
1 sessie(s)
Voorwaarde:
Na inschrijven ontvang je automatisch de link naar MS-Teams.
Bijdrage:
0,00 Euro
Lesgever:
Debraekeleer Tom
Rottiers Vanessa
Vermeyen An
Contact:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online via MS-TEAMS
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- donderdag 14 oktober 2021
van
17:00
tot
19:00