PBRMCSO0DLP210249-02 Herhalingssessie van het didactische atelier bij het leerplan II-MaVo-a 'Financieel-economische vorming'
Dit atelier sluit aan bij volgende doelen uit het leerplan Maatschappelijke Vorming voor de A-finaliteit (II-MaVo-a)
Doelstellingen:
Als vakbegeleider zetten we in op blended leren om jou te ondersteunen bij de realisatie van jouw leerplan. Dat betekent dat we jou professionaliseren via een leerpad dat bestaat uit:
Aanbieder:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:
De opbouw van het leerpad verloopt als volgt:
- 1 generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen.
- 2 basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan, met eventuele verwerkingsopdrachten en/of -momenten voorzien.
- 3 verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider.
We wensen je een aangename verkenning.
Strategie en methode:
Doelen van de sessie
- Je krijgt zicht op de afbakening en de didactische wenken van de leerplandoelen.
- Je wordt geïnspireerd door concrete voorbeelden in verband met een mogelijke didactische aanpak
Aard van de sessie
informatief en inspirerend
Korte omschrijving van de inhoud/verloop
- Aan de hand van concreet materiaal zoals folders laten we de leerlingen reflecteren over hun aankoopgedrag en budgettaire keuzes.
- We laten informatie opzoeken i.v.m. een studentenjob (rechten en plichten, berekening nettoloon …)
- Vanuit een aangifteformulier van een concreet schadegeval uit de leefwereld van de leerlingen laten we hen kennismaken met begrippen zoals aansprakelijkheid, verantwoordelijkheid, franchise…
Bijkomende info:
Dit atelier sluit aan bij volgende doelen uit het leerplan II-MaVo-a:
- LPD 24 - De leerlingen bespreken de voordelen van het werken met een studentenovereenkomst.
- LPD 25 – De leerlingen illustreren dat de prijs van een aankoop beïnvloed wordt door kortingen, eenmalige kosten en terugkerende kosten.
- LPD 26 De leerlingen maken in gesimuleerde situaties bewuste budgettaire keuzes bij aankopen.
- LPD 27 De leerlingen bespreken een concreet schadegeval aan de hand van een aangifteformulier.
Sessies:
1 sessie(s)
Voorwaarde:
Na inschrijven ontvang je automatisch de link naar MS-Teams.
Bijdrage:
0,00 Euro
Lesgever:
Vancluysen Wendy
Zwartjes Luc
Cuypers Anne-Lise
Vermeyen An
Contact:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online via MS-TEAMS
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- maandag 18 oktober 2021
van
10:00
tot
12:00