In een plenum wordt je een wetenschappelijk onderbouwde visie gepresenteerd over hoe je via je lerarenstijl de motivatie van leerlingen kunt verhogen. Dat gebeurt op basis van de Zelfdeterminatietheorie die bestaat uit drie pijlers: autonomie, betrokkenheid en competentie. In de keuzesessies die daarop volgen, krijg je mooie praktijkvoorbeelden van collega’s te zien en word je uitgenodigd ook je eigen succesverhalen met je collega’s te delen. Je kan kiezen uit thema’s als leesplezier, uitdagend onderwijs, alternatieve evaluatiesystemen, motiverend lesgeven …
Programma:
- 9.00 uur: onthaal met koffie
- 9.30 – 10.45 uur: plenum - Van motivatie tot goesting in de klas (spreker Sarah Neyts)
Huistaken maken, aandachtig zijn, afspraken naleven … leerlingen zijn er niet altijd of lijken er niet altijd voor gemotiveerd. Hoe kunnen we hen motiveren om actief deel te nemen in de lessen en zich met toewijding in te zetten voor jouw vak?
Als leerlingen het schoolklimaat als autonomie-ondersteunend en goed gestructureerd ervaren dan komt dit hun welbevinden en leerprestaties ten goede. Via interactieve oefeningen neemt Impetus Academy je mee om via enkele verfrissende strategieën het vuur (weer) aan te wakkeren bij je leerlingen. Je brengt als deelnemer je eigen lerarenstijl in kaart en krijgt handvaten aangereikt om met een motiverende lerarenstijl je leerlingen het beste van henzelf te laten bovenhalen.
- 10.55 – 12.15 uur: reeks 1 werkwinkels
- 12.15 – 13.00 uur: middagpauze
- 13.00 – 14.20 uur: reeks 2 werkwinkels
- 14.30 – 15.50 uur: reeks 3 werkwinkels