Vooraf:
Sessie:
We spreken af in het praktijklokaal.
We bekijken eerst de technische aspecten van de QR-codes en maken samen enkel codes aan.
Daarna nemen het lokaal onder de loep en gaan na waarvoor we QR-codes kunnen gebruiken aan de hand van enkele vragen.
- Welke begeleidende informatie kan een leerling gebruiken als hij in dit lokaal aan het werk gaat?
- Wat gaat soms fout als leerlingen hier aan het werk zijn en waar kunnen we hulpmiddelen inbouwen?
- Welke extra ondersteuning kunnen we in dit lokaal inbouwen voor leerlingen die het moeilijk hebben?
- Welke herhalingsinfo kunnen we voorzien voor leerlingen?
We maken enkele QR-codes aan bij concrete situaties en geven ze een plaats in het lokaal.
Na deze sessie gaan de deelnemers verder aan de slag.
Je krijgt als opdracht om ideeën uit te proberen en uit te werken voor je eigen lokaal.
Daarna:
We voorzien een kort online of fysiek terugkommoment.
Je presenteert een voorbeeld van wat je in je eigen praktijklokaal hebt toegevoegd aan leerondersteuning voor de leerlingen met behulp van QR-codes.
We kijken waar er nog extra ondersteuning nodig zou kunnen zijn:
- Wat liep goed?
- Wat lukte niet goed?
- Wat heb je nog nodig om hier verder mee aan de slag te gaan?
- Moeten we nog verdere stappen ondernemen: nascholing, verdere begeleiding, bijkomende sessie, …?
Aanvullende informatie:
Naast dit algemene traject zijn er nog enkele andere specifieke trajecten rond QR-codes.