BETPLER0BLL210428-01 Meertalige leerlingen met taalproblemen in de klas: blootstellingsachterstand of taalontwikkelingsstoornis?
Uit een interne bevraging bij onze ondersteuners - nov./dec. 2021 - leiden we af dat in de grote groep leerlingen waarvoor ondersteuning wordt aangevraagd via een (G) V type 7 een aanzienlijk deel meertalig worden opgevoed. Bij meertalige leerlingen is het moeilijk om uit te maken of de taalproblemen in het Nederlands te wijten zijn aan onvoldoende blootstelling in die taal of aan een taalontwikkelingsstoornis. Nochtans is het juiste onderscheid cruciaal voor een gepaste begeleiding.
Doelstellingen:
- Inzicht krijgen in wat een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is
- De belangrijkse alarmsignalen van TOS herkennen bij kleuters en lagereschoolkinderen
- Leren hoe je in een eerste fase leerlingen met een blootstellingsachterstand kan onderscheiden van leerlingen met een TOS
- Kennismaken met de meertalige oudervragenlijst ALDeQ-NL over de moedertaal(ontwikkeling) van de leerlingen
- Aanknopingspunten voor een gepaste begeleiding ontvangen
Doelgroep:
- Ondersteuners van de ondersteuningsnetwerken en de ondersteuningsteams
- Leerkrachten uit het gewoon onderwijs
- Medewerkers van een CLB
- Leerkrachten en paramedici van de scholen buitengewoon onderwijs voor type 7
Aanbieder:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:
Bij meertalige leerlingen is het moeilijk om uit te maken of de taalproblemen in het Nederlands te wijten zijn aan onvoldoende blootstelling in die taal of aan een taalontwikkelingsstoornis. Nochtans is het juiste onderscheid cruciaal voor een gepaste begeleiding. Tijdens deze webinar krijg je inzicht in wat een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is. Je leert de belangrijkste alarmsignalen van TOS herkennen bij kleuters en lagereschoolkinderen. Veel meertalige leerlingen met louter een blootstellingsachterstand vertonen echter dezelfde signalen. Je leert hoe je in een eerste fase leerlingen met een blootstellingsachterstand kan onderscheiden van leerlingen met een TOS. Je maakt onder meer kennis met de meertalige oudervragenlijst ALDeQ-NL over de moedertaal(ontwikkeling) van de leerlingen. Aanknopingspunten voor een gepaste begeleiding worden gegeven.
Strategie en methode:
Webinar, met gelegenheid tot het stellen van vragen.
Sessies:
1 sessie(s)
Voorwaarde:
- Leraren
- Ondersteuners
- Logopedisten
- Medewerkers van het CLB
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage:
10,00 Euro
Lesgever:
Mostaert Charlotte
Contact:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online sessie
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- donderdag 28 april 2022
van
13:30
tot
15:30
Wachtlijst - Volzet? Schrijf je hier in!
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)