We verkennen insluitende lezer binnen OneNote, Teams, Word, Office Lens, Flipgrid, de Edge browser en Outlook.
We verkennen de “features”:
- tekstvoorkeuren: tekstgrootte, toename spatiëring, lettertype en thema's (paginakleur);
- grammatica-opties: lettergrepen en delen van spraak kleurcodering en delen van spraaklabels;
- leesvoorkeuren: regelfocus, beeldwoordenboek en vertalen (per woord of document).
We verkennen de didactische mogelijkheden. We kaderen dit in een visie op digitale didactiek.
We leggen de link met:
- de doelen van het gemeenschappelijk leerplan ICT (GLI)
- de gemeenschappelijke funderende leerplannen
Je gaat zelf aan de slag met de Insluitende Lezer.
Alle nascholingen zijn opgebouwd volgens het kader van DigCompEdu. Dit is een referentiekader ontwikkeld door de Europese Commissie. DigCompEdu beschrijft 24 competenties, georganiseerd in 6 gebieden, waarover een leerkracht moet beschikken. Volgende competenties komen aan bod tijdens deze nascholing:
DOMEIN 1 : Professioneel engagement: samenwerking, reflectie op de eigen praktijk, professionalisering
DOMEIN 2 :Digitale leermiddelen: selecteren, creëren en aanpassen van digitale leermiddelen, beheren-beveiligen-delen
DOMEIN 3 : Lesgeven en leren:lesgeven, begeleiden, zelfsturend leren
DOMEIN 4 : Evalueren: evaluatiestrategieën, analyseren van bewijsmateriaal, feedback en planning
DOMEIN 5 : Leerlingen ondersteunen: toegankelijkheid en inclusie, differentiatie en personalisatie, actieve betrokkenheid