Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMCSO0DLP220194 Netwerkdag duaal leren: Laat je inspireren!

Op 17 november 2022 organiseren we van 9 tot 14 uur de ‘Dag van Duaal Leren’. Deze netwerkdag is een vormingsevent voor alle scholen en centra die binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen duale opleidingen aanbieden of dat van plan zijn. In de voormiddag voorzien we workshops waar informatie en kennis gedeeld wordt met inspirerende voorbeelden van scholen en met input van het ESF-project ‘Impuls Duaal Leren'. Op de middag sluiten we het event af met een broodjeslunch.

Doelgroep:

Georganiseerd voor directies, middenkader, trajectbegeleiders en leerkrachten van scholen en centra die binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen duale opleidingen aanbieden of dat van plan zijn, en pedagogische begleiders.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

De ‘Dag van Duaal Leren’ is dé gelegenheid om nieuwe ideeën op te doen over specifieke aspecten van een duaal leertraject. Daarnaast is er ruimte om contacten te leggen met scholen en centra. Thema’s die we graag op de agenda plaatsen: de concepten arbeidsrijpheid en arbeidsbereidheid als onderdeel van onderwijsloopbaanbegeleiding, screening, de organisatie van een duaal leertraject, afstemmen van een duaal leertraject op school en op de werkplek, evaluatie, internationalisering in duale leertrajecten, een schoolscan voor duaal leren.

Klik hier om het programma te bekijken.

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
donderdag 17 november 2022 van 10:00 tot 11:15
Flexibele organisatie van duale opleidingstrajecten
Spreker: Peter Croux en Koen Stassen

Een duaal leertraject kun je op verschillende manieren organiseren. Zo kan het aandeel werkplekleren wijzigen tijdens het schooljaar. De leerling kan leren op 1 werkplek of er wordt gekozen voor rotatie tussen werkplekken. Bij de organisatie van het leertraject kun je afwijken van de gebruikelijke regeling van een schoolweek. Duaal leren biedt dus binnen een wettelijk kader, mogelijkheden om in te zetten op een flexibele organisatie.

Tijdens deze sessie gaan we dieper in op de mogelijke verdeling van de opleidingstijd tussen de school en de werkplek, de regeling van de schoolweek, de voor- en nadelen van rotatie tussen werkplekken voor zowel de lerende, de werkplek als de onderwijsverstrekker,…

We bekijken dit vanuit de wetgeving, de literatuur en de praktijk.

Peter Croux (Kogeka Geel) vertelt meer over de organisatie van een duaal leertraject in zijn school. Je krijgt o.a. meer informatie waarom deze school kiest voor rotatie en hoe ze dit concreet aanpakken.

Erasmuservaring voor iedereen: buitenlandse stage, een onderdeel van het duale leertraject?
Spreker: Ben Bruyndonckx, Lailah Haans, Maarten Venken (en 2 leerlingen)

Ook leerlingen uit de A en D/A-finaliteit kunnen hun vaktechnische en persoonlijke competenties versterken via buitenlandse stages en uitwisselingsprojecten.

Wil je de eerste stappen zetten richting internationalisering in een duale opleiding en heb je nog heel wat vragen? Ben Bruyndonckx van de vzw Connectief die ErasDu coördineert, geeft informatie over hoe je als school kan inzetten op grensoverschrijdende leertrajecten in duale opleidingen. Hij geeft toelichting bij de ErasDu-werkwijze en schetst de grote lijnen van Erasmus+KA1-kader.

Lailah Haans en Maarten Venken (CDO Noorderkempen Turnhout) delen hun ervaringen van leerlingen die met ErasDu enkele weken stage liepen in het buitenland.

Afstemmen van het duale leertraject op school en op de werkplek: een uitdagende taak voor de trajectbegeleider
Spreker: Anouk Neve, Monique Marynissen en Els Janssens

Bij duaal leren is het belangrijk dat het leren op de werkplek en het leren op school goed op elkaar afgestemd zijn zodat de leerdoelstellingen effectief behaald worden. Welke impact heeft zo’n doorgedreven samenwerking? Hoe kan je via het opleidingsplan het leerproces zo geïntegreerd mogelijk aanbieden?

Tijdens deze sessie krijg je zicht op de verschillende deeltaken van de trajectbegeleiding. We gaan vervolgens dieper in op hoe de trajectbegeleider de afstemming school -werkplek tijdens de verschillende stappen van het leertraject kan bewaken met aandacht voor de specifieke noden van alle partijen.

Monique Marynissen (HIVSET Turnhout) en Anouk Neve (VIVATO Kortrijk) delen hun ervaringen als trajectbegeleiders in de richtingen Kinderbegeleider Duaal en Verzorgende/Zorgkundige Duaal.

Aanbod workshops sessie 1 deel 2
donderdag 17 november 2022 van 11:30 tot 12:45
Aan de slag met de concepten arbeidsrijpheid en arbeidsbereidheid tijdens de screening in de aanloopfase en als onderdeel van onderwijsloopbaanbegeleiding
Spreker: Liesbeth Grondelaers, Kurt Verheyen en Koen Stassen

Tijdens deze sessie gaan we dieper in op de concepten arbeidsbereidheid en arbeidsrijpheid in de context van duaal leren. We benaderen deze concepten vanuit de wetgeving en maken kennis met bevindingen uit wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast geven we mogelijke stappen die een school kan zetten om deze begrippen te integreren in de onderwijsloopbaanbegeleiding, het GFL en in de screening voor duaal leren in de aanloopfase.

Liesbeth Grondelaers (coördinator CLW Genk) zal samen met een teamlid meer vertellen over de screening en leerlingencontacten in het centrum. In het kader van hun visie ‘samen doen op maat’ hebben zij hun screeningsproces bijgestuurd.

Schoolscan: kansen voor duaal leren
Spreker: Luc Lens

‘Schoolscan: kansen voor duaal leren’ is tot stand gekomen in het kader van de ESF-oproep ‘Impuls duaal leren’ (samenwerkingsverband Campus Max STEM Tessenderlo met AP Hogeschool). Via een kwaliteitsscan van de huidige situatie van de groei- en opstartkansen van duaal leren wil dit project de verschillende drempels in scholen in kaart brengen en een toolbox aanreiken met voorbeelden, methodieken en good practices om deze drempels weg te werken.

De schoolscan besteedt aandacht aan de kwaliteitszorg bij het reflecteren over de vormgeving van een duaal leertraject. Er wordt regelmatig verwezen naar het Referentiekader voor OnderwijsKwaliteit (ROK).

Luc Lens en zijn collega’s (Campus Max STEM Tessenderlo) stellen de voorlopige resultaten van dit project voor.

Kwaliteitsvol evalueren in een duaal leertraject
Spreker: Gunther Reijnaers en Els Janssens

Evalueren is meer dan alleen scores geven. Hoe evalueer je de leerplandoelen in een duaal leertraject? Hoe past dit binnen het evaluatiebeleid van de school? Hoe breng je samen met mentor en leerling, het leerproces van de leerling in kaart? Wat is ‘formatief feedback geven’ en hoe doe je dit samen met de mentor?

Naast een theoretisch kader geeft Gunther Reijnaers (coördinator CLW Mosa RT Maaseik) toelichting bij de aandachtspunten en drempels die het centrum ondervond bij de vormgeving van het evaluatiebeleid van duale leertrajecten. De voorlopige resultaten rond het organiseren van transparante en betrouwbare evaluatie tijdens werkplekleren (ESF-project ‘Naar groei en bloei van Duaal Leren in de regio Maaseik’) worden voorgesteld.

Bijkomende info:

Heb je specifieke vragen over een thema? Stuur ze vooraf naar Els Janssens (els.janssens@katholiekonderwijs.vlaanderen)

Lunch inbegrepen.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met zondag 6 november 2022 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 5,00 Euro
Lesgever: Stassen Koen
meerdere lesgevers .
Janssens Els
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
DPCM (Inschrijven afgesloten)
Frederik de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 17 november 2022 van 09:00 tot 14:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.