Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETXACA0PRJ220091-01 Het Forum - De effecten van ouderbetrokkenheid en ICT gestuurde differentiatie - Evidentie uit experimenteel getest lesmateriaal rond 'financiële en economische competenties'

Vanaf het moment dat kinderen naar school gaan, zien veel ouders opleiding en vorming immers voornamelijk als de verantwoordelijkheid van de school. Rekening houdend met praktische en organisatorische beperkingen van scholen en leraren, is het volledig doorschuiven van de verantwoordelijkheid van onderwijs en vorming naar scholen niet haalbaar, noch wenselijk. Maar het aanleren van kennis, vaardigheden en gedragingen moet niet noodzakelijkerwijs strikt verdeeld worden
tussen school en thuis. In deze sessie onderzoeken we hoe we gebruik kunnen maken van de complementariteit tussen lesgeven op school en thuis, en wat de effecten ervan zijn. We doen dit aan de hand van experimenten rond ‘financiële en economische competenties’ in het Vlaamse onderwijs.

In het lesmateriaal stond ook ICT gestuurde differentiatie centraal, waardoor deze sessie hier ook zal ingaan op de effecten.

Doelstellingen:
  • Kennis van schaalbare vormen van ouderbetrokkenheid die lage kosten hebben.
  • Inspiratie rond lespakketten ‘financiële en economische competenties’
Doelgroep:

Leerkrachten & directie

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Vanaf het moment dat kinderen naar school gaan, zien veel ouders opleiding en vorming immers voornamelijk als de verantwoordelijkheid van de school. Rekening houdend met praktische en organisatorische beperkingen van scholen en leraren, is het volledig doorschuiven van de verantwoordelijkheid van onderwijs en vorming naar scholen niet haalbaar, noch wenselijk. Maar het aanleren van kennis, vaardigheden en gedragingen moet niet noodzakelijkerwijs strikt verdeeld worden
tussen school en thuis. In deze sessie onderzoeken we hoe we gebruik kunnen maken van de complementariteit tussen lesgeven op school en thuis, en wat de effecten ervan zijn. We doen dit aan de hand van experimenten rond ‘financiële en economische competenties’ in het Vlaamse onderwijs.

In het lesmateriaal stond ook ICT gestuurde differentiatie centraal, waardoor deze sessie hier ook zal ingaan op de effecten.

Strategie en methode:

Digitale uiteenzetting via een powerpoint presentatie die interactief is opgesteld.

Bijkomende info:

Kristof De Witte is gewoon hoogleraar Onderwijseconomie en Politieke Economie aan de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen van de KU Leuven. Daarnaast bekleedt hij als bijzonder hoogleraar de leerstoel 'Effectiveness and Efficiency of Educational Innovations' aan United Nations University (UNU-MERIT) van de Universiteit Maastricht. Aan de KU Leuven is hij programmadirecteur van de ‘Educatieve Master in de Economie’, en stichtend lid en directeur van het onderzoekscentrum ‘Leuven Economics of Education Research’ (www.feb.kuleuven.be/LEER). Zijn onderzoeksinteresses omvatten onderwijseconomie, performantiemeting en politieke economie.

Kristof De Witte toont een groot engagement voor de publieke verspreiding van onderzoeksresultaten. Om de maatschappelijke impact te vergroten, verspreidt hij actief zijn onderzoeksresultaten via Nederlandstalige publicaties, beleidsrapporten en adviesorganen zoals SERV, VLOR en VLIR. Het werk van De Witte is veelvuldig geciteerd in nationale en internationale media, waaronder CNN, de New York Post, de Washington Post, La Presse en El Pais. Meerdere van zijn papers hebben een gedocumenteerde impact gehad op de beleidsvorming van de Europese Commissie, de OESO en het Vlaams Parlement. Hij is expert in de ‘European Commission Expert Group on quality investment in education and training’, lid van eindtermcommissie ‘Economische en Financiële competenties’ en leerplancommissies. Hij is associate editor voor ‘International Transactions in Operational Research’ en voormalig gastredacteur in drie wetenschappelijke tijdschriften. Verdere informatie via www.feb.kuleuven.be/kristof.dewitte.

Sessies: 1 sessie(s)
Bijdrage: 60,00 Euro
Lesgever: De Witte Kristof
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online sessie (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 11 oktober 2022 van 13:00 tot 15:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.