8 thematische modules, verdeeld over 4 lesdagen:
- Module 1: Wat maakt een verandering anders dan continue verbetering? Hoe ziet een volledig veranderproces eruit? Met welke elementen en fases moet ik rekening houden?
- Module 2: Op welke manier kan ik het veranderproces op onze school strategisch opbouwen? Hoe ontwikkel ik visie en neem ik collega’s hierin mee? Hoe pak ik de verandering planmatig en doelgericht aan?
- Module 3: Welke impact kan een verandering hebben op de structuur en cultuur van onze school? Hoe kan ik me hier best op voorbereiden?
- Module 4: Welke strategieën kan ik inzetten om zoveel mogelijk mensen actief te betrekken bij de verandering? Hoe breng ik collega’s samen tot leren en veranderen?
- Module 5: Op welk manier kan ik collega’s aanmoedigen, ondersteunen en begeleiden bij de verandering? Wat kan ik doen wanneer sommige collega’s het moeilijk hebben met de verandering?
- Module 6: Wat is mijn rol als (bege)leider van een verandering, is die tijdens het hele proces dezelfde? Welke taken neem ik op en waar liggen kansen om de verandering te dragen samen met anderen?
- Module 7: Wat is er nodig om de verandering ook effectief te laten bijdragen aan de kwaliteitsontwikkeling van onze school? Hoe pak ik dit concreet aan?
- Module 8: Welke partners in en rond de school kan ik betrekken bij het veranderproces? Wat kan ik wel of niet verwachten van hen?
Elke module vertrekt vanuit de praktijkervaring van de deelnemers. Tijdens de modules worden actuele en wetenschappelijk onderbouwde theoretische kaders en handige praktijktools op een interactieve manier aangereikt. De deelnemers worden gestimuleerd om op basis van hun specifieke context keuzes te maken uit tools en theorieën.
Gebaseerd op het eerste individuele coachingsgesprek en door middel van reflectieopdrachten tijdens of tussen de verschillende modules zetten we elke deelnemer aan tot ontwikkeling van een eigen visie op het begeleiden van verandering. Dit zal bijdragen tot het zelfvertrouwen van elke deelnemer en helpen om bewustere keuzes te maken tijdens het veranderproces.
Er is tijdens elke module ook voldoende aandacht voor praktijkcases en het delen van goede voorbeelden.