Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPCSO0DLP220390 Hands on evalueren vanuit de kunsten – live editie

Vanuit zowel de beeldende als de podiumkunsten ga je op zoek hoe je artistiek-creatieve producten en het artistiek-creatief proces kunt evalueren. Deze vorming vindt plaats op vijf locaties. De vorming zal op elke locatie een eigen inkleuring krijgen. De rode draad op de vijf locaties is dezelfde: beoordelen van creativiteit behelst een brede waaier (met aandacht voor feedback). Je kunt bij de inschrijving kiezen voor een locatie en de bijbehorende workshops. Je blijft de hele dag op dezelfde locatie.

Doelstellingen:

Algemene doelstellingen: per locatie worden die met eigen accenten geconcretiseerd.

Als deelnemer aan dit professionaliseringsinitiatief:

  • doorloop je zelf hoe een artistiek-creatief proces en product geëvalueerd kunnen worden;
  • ga je aan de slag met technieken of methodieken;
  • besteed je specifieke aandacht aan reflectie en feedback tijdens het evalueren;
  • verken je kaders die aansluiten bij evalueren vanuit de kunsten;
  • wissel je uit over evaluatiepraktijken.
Doelgroep:
  • Leraren kunstvakken in so en dko.
  • Leraren kso.
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen - LUCA School of Arts, Genk, Gent, Leuven - Faculteit Architectuur KU Leuven, campus Gent - Karel de Grote Hogeschool & Sint Lucas Antwerpen
Inhoud:

LUCA School of Arts Campus Lemmens, Lemmensberg 3, 3000 LEUVEN

In alle sessies op deze campus wordt rond muziek gewerkt. Je hebt geen voorkennis op vlak van muzikale creatie, compositie of improvisatie nodig. Je kunt ook deelnemen met beperkte muzikale voorkennis. Je brengt je instrument mee (piano’s e.d. zijn vanzelfsprekend aanwezig).

Tijdens deze dag concentreren we ons op het evalueren van de uitvoerende muzikant, wanneer die bestaande muziek of een eigen creatie speelt. In de voormiddag ga je zelf aan de slag met een muzikale compositie-opdracht uit de bundel ‘Improvisation for all!’ en onderzoeken we manieren om deze te evalueren. In de namiddag zoomen we in op een onderzoeksproject naar de evaluatiepraktijk van instrumentale en vocale examens. We passen de nieuwe inzichten ten slotte toe op onze eigen artistieke en educatieve praktijk.

  • Sessie 1 10.00 - 12.15 uur - For the record: instrumentale creaties kwalitatief evalueren: Loes Vandewalle & Jan Verbeeck
    Het valide, betrouwbaar en transparant evalueren van open creatieopdrachten is een didactische uitdaging. Aan de hand van eigen creaties gaan we in gesprek onder begeleiding van een ervaren collega. We gaan in deze sessie aan de slag met inzetbare oefeningen uit het onderzoeksproject ‘Improvisation for all!’.
    Voor deze sessie breng je een eigen instrument mee.
  • Sessie 2 13.15 - 15.00 uur - On the record: naar nieuwe inzichten over instrumentale evaluatie en rapportering: Thomas De Baets & Loes Vandewalle
    Het evalueren van instrumentale en vocale uitvoering is een complexe opgave, waarbij naast objectiveerbare argumenten ook subjectieve en intersubjectieve appreciaties een essentiële rol spelen. Een kortlopend onderzoeksproject rond instrumentale en vocale evaluatie in het hoger kunstonderwijs biedt inzichten in de concrete evaluatiepraktijk van leraren en docenten. We kijken daarna kritisch naar onze eigen evaluatiepraktijk en passen onze inzichten toe op de muzikale creaties van vanochtend. We formuleren samen de conclusies van de dag.

LUCA School of Arts Campus Ter Beken, Beekstraat 1-3, 9030 Mariakerke

Alle sessies op deze campus vertrekken vanuit beeld. In de voormiddag kies je tussen twee parallelsessies.

  • Sessie 1 09.30 - 12.40 uur - Spectrum: werken met denkbeelden: Maureen Magerman
    Vertrekkende vanuit een enkel (fotografisch) beeld ontdek je diverse aanknopingspunten om vorm, techniek en inhoud uit te lichten. Doorheen een parcours van obstructies, toeval en directieven leer je kansen zien om met beperkt materiaal tot een nieuw kijken, maken en denken te komen. Je werkt aan ontwerpprocessen die inzetten op de verbinding met andere artistieke domeinen vanuit de eigen expertise. Tijdens de sessie worden potentiële deuren geopend naar een proces- en productevaluatie in de namiddag.
    Voor deze sessie breng je mee: eventueel een laptop en/of digitale camera
    Doelgroep: leraren met interesse in een cross-disciplinair denken en maken die op een laagdrempelige en haalbare manier met (fotografische) beelden willen werken. Voorkennis is niet nodig.
  • Sessie 2 09.30 - 12.40 uur - Tekenend denken: Liesbet Verschueren
    We benaderen het tekenen als een proces zonder begin of einde. De aandacht is er vanuit een startopdracht. Via samenwerking en obstructies vermenigvuldigt je werk zich in nieuwe interpretaties. De workshop wordt samengesteld vanuit de idee van hindernis en reactie om te komen tot reflectie (en evaluatie) over samenwerken, beeldtaal en automatismen, omgaan met twijfels en andere niveaus in een artistiek proces.
    Tussen de opdrachten door worden korte reflectievragen gesteld: Vanuit het beschouwen van de (tussen)resultaten wordt er gesproken over de ervaring – gerelateerd aan de doelen.
    Voor deze sessie breng je mee: allerlei ruw en fijn tekenmateriaal (houtskool, grafiet, stift, potlood, en andere) – papier is aanwezig
    Doelgroep: leraren die willen ervaren hoe specifieke werkvormen (binnen tekenen) het vermogen tot reflecteren kan ontwikkelen. Er is geen specialistische voorkennis in tekenen nodig. De sessie is opgebouwd vanuit een reeks actieve opdrachten in groep en individueel.
  • Sessie 3 13.30 - 16.00 uur - In de namiddag gaat het programma verder in een gemeenschappelijke derde sessie - De groep als curator: Maureen Magerman & Liesbet Verschueren
    Evalueren en cureren: tijdens deze afrondende sessie voer je een dynamisch evaluatiegesprek op basis van de door jullie gecureerde presentatie. Het proces van cureren wordt als feedbackwerkvorm vormgegeven. Op basis van welke invalshoeken zou je de werken kunnen samenbrengen in een presentatie?

Faculteit Architectuur KU Leuven, Hoogstraat 51, 9000 Gent

Alle sessies op deze campus vertrekken vanuit (een STEAM-)multidisciplinariteit en zijn gemeenschappelijk.

  • Onderwijskennis hergebruiken, kan dat?: Robin Schaeverbeke – Sien Wissels – Ivo Vrouwe 
    Het onderwijs heeft de afgelopen jaren sterke ontwikkelingen doorgemaakt. In onderwijsleertechnologie, toegepaste onderzoeksmethodes, en multidisciplinaire samenwerkingen, hebben collega’s grote stappen gezet, en hiermee koersen gewijzigd. Echter blijven deze ontwikkelingen vaak lokaal, worden ze beperkt gebruikt door docenten binnen gelijkaardige vakken, en zijn deze ontwikkelingen bijna onzichtbaar buiten hun toepassing. Hiermee lijkt veel kennis en inzet maar beperkt gewaardeerd, gebruikt, en doorontwikkeld te worden.
    Binnen deze sessie wordt de POInT. methode (i.e. Practice-Oriented Information Transfer) behandeld en toegepast. Met deze methode worden stappen aangereikt waarmee onze praktijkkennis en inzichten zichtbaar, deelbaar, en navolgbaar worden, en hiermee van waarde voor een toepassing binnen, en buiten ons vakgebied.

    Tijdens deze maaksessie vertrekken we vanuit onderwijsontwikkelingen van de deelnemers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan lesmethodes als ontwikkeld ter ondersteuning van afstandsonderwijs, actief leren en maakonderwijs, omgaan met inclusiviteit en toenemende diversiteit van onze leerlingen, of beoordelen van groepswerk en grote groepen. Ter voorbereiding dient iedere deelnemer hiervoor documenten en resultaten te verzamelen die uitleg van deze ontwikkeling mogelijk maken.
    Uitgaande van een selectie van de onderwijsontwikkelingen wordt in groepen van drie personen gewerkt met de POInT. methode. Binnen deze methode wordt eerst gewerkt aan een uitwerking van het concept van de onderwijsontwikkeling. Met andere woorden, welke wereld of (leer-)omgeving wordt er in deze methode geïntroduceerd. Vervolgens wordt er ingegaan op procedures als gebruikt binnen dit concept. Anders gezegd, als een collega met je (leer-)omgeving wil werken, welke stappen dient deze dan te nemen om succesvol te zijn, en wat zijn aandachtspunten om rekening mee te houden.
    Met de resultaten uit de POInT. methode als basis, zullen we een aanzet tot een kennisproduct verkennen. Dit product kan gebruikt worden om collega’s kennis te laten maken met de ontwikkelingen als verkregen.

Sint Lucas Antwerpen, Van Schoonbekestraat 143, 2018 Antwerpen

Alle sessies op deze campus vertrekken vanuit beeld  en worden begeleid door: Ann Laenen - Ilse Van Den Bogaert - Mie De Backer

Focus van de dag ligt op het conceptuele en het curatele aspect van de kunsten. Om een tentoonstelling te kunnen maken moet je kiezen. Hoe selecteer je, wat zijn de criteria …  met andere woorden, hoe bepaal je wat er getoond wordt en waarom?

Aan de hand van deze vragen en hands-on workshops geven we enkele feedback- en evaluatietechnieken mee die jou ondersteunen als kunstleraar.

In de voormiddag kies je twee praktische workshops uit een aanbod van vijf (hout, metaal, grafiek, zeefdruk en digitale technieken).

Je brengt een object mee dat voor jou een speciale betekenis heeft. Dat object vormt het startpunt van de workshop in de werkplaats naar jouw keuze.

In de namiddag volgt een toonmoment met ruimte voor uitwisseling van ervaringen, bedenkingen en feedback.

LUCA School of Arts Campus C-Mine Genk,

Deze sessies zijn domeinoverschrijdend.

Tijdens de workshop “Evalueren in context” door Joery Erna en Andrea Wilkinson, wordt via een interactieve opdracht nagedacht over het concept van evalueren buiten het schoolgebouw. We verlaten de veilige omgeving van de schoolmuren en zoeken verbinding met de verschillende socio-culturele contexten die zich rond C-mine bevinden. Wat betekent de aanwezigheid van sociaal kwetsbare groepen voor (kunst)educatieve praktijken? In welke mate speelt de multiculturele omgeving mee in het evaluatieproces?

Anno 2022 is het belangrijk om leerlingen onderwijs te laten volgen dat de werkelijkheid waarin ze leven weerspiegelt. De leraar stelt zich daarbij kwetsbaar op als een peer die de nieuwe situatie leest met de studenten, beide vanuit een onwetend perspectief. In welke mate heeft het publiek/context invloed op evaluatie? Hoe presenteer je werk aan belangstellenden met cultureel diverse of sociaal kwetsbare achtergronden? Al deze facetten worden zowel via case-study als opdracht verkend.

Workshops: Workshops Reeks 2 op lesplaats LUCA School of Arts Campus Ter Beken
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
dinsdag 7 februari 2023 van 09:30 tot 12:40
Spectrum: werken met denkbeelden
Spreker: Maureen Magerman

Vertrekkende vanuit een enkel (fotografisch) beeld ontdek je diverse aanknopingspunten om vorm, techniek en inhoud uit te lichten. Doorheen een parcours van obstructies, toeval en directieven leer je kansen zien om met beperkt materiaal tot een nieuw kijken, maken en denken te komen. Je werkt aan ontwerpprocessen die inzetten op de verbinding met andere artistieke domeinen vanuit de eigen expertise. Tijdens de sessie worden potentiële deuren geopend naar een proces- en productevaluatie in de namiddag.

Tekenend denken
Spreker: Liesbet Verschueren

We benaderen het tekenen als een proces zonder begin of einde. De aandacht is er vanuit een startopdracht. Via samenwerking en obstructies vermenigvuldigt je werk zich in nieuwe interpretaties. De workshop wordt samengesteld vanuit de idee van hindernis en reactie om te komen tot reflectie (en evaluatie) over samenwerken, beeldtaal en automatismen, omgang met twijfels en andere niveaus in een artistiek proces.

Voor deze sessie breng je allerhande ruw en fijn tekenmateriaal mee zoals houtskool, grafiet, stift, potlood ...

Workshops Reeks 4 op lesplaats Sint Lucas Antwerpen
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
dinsdag 7 februari 2023 van 09:30 tot 12:30
werkplaats hout/metaal
Spreker: Ann Laenen - Ilse Van Den Bogaert - Mie De Backer

Focus van de dag ligt op het conceptuele en het curatele aspect van de Kunsten. Om een tentoonstelling te kunnen maken moet je kiezen. Hoe selecteer je, wat zijn de criteria … met andere woorden, hoe bepaal je wat er getoond wordt en waarom? 

… aan de hand van die vragen en hands-on workshops geven we enkele feedback- en evaluatietechnieken mee die jou ondersteunen als kunstleraar.

 

Na de korte introductie werken we onmiddellijk in groepjes in de werkplaatsen. Je doorloopt tijdens de workshop een creatief proces vertrekkende van het voorwerp dat je meebracht. Hoe omgaan met feedback wordt meegegeven tijdens de praktische sessies in de werkplaatsen.

werkplaats grafiek
Spreker: Ann Laenen - Ilse Van Den Bogaert - Mie De Backer

Focus van de dag ligt op het conceptuele en het curatele aspect van de Kunsten. Om een tentoonstelling te kunnen maken moet je kiezen. Hoe selecteer je, wat zijn de criteria … met andere woorden, hoe bepaal je wat er getoond wordt en waarom? 

… aan de hand van die vragen en hands-on workshops geven we enkele feedback- en evaluatietechnieken mee die jou ondersteunen als kunstleraar.

 

Na de korte introductie werken we onmiddellijk in groepjes in de werkplaatsen. Je doorloopt tijdens de workshop een creatief proces vertrekkende van het voorwerp dat je meebracht. Hoe omgaan met feedback wordt meegegeven tijdens de praktische sessies in de werkplaatsen.

werkplaats zeefdruk
Spreker: Ann Laenen - Ilse Van Den Bogaert - Mie De Backer

Focus van de dag ligt op het conceptuele en het curatele aspect van de Kunsten. Om een tentoonstelling te kunnen maken moet je kiezen. Hoe selecteer je, wat zijn de criteria … met andere woorden, hoe bepaal je wat er getoond wordt en waarom? 

… aan de hand van die vragen en hands-on workshops geven we enkele feedback- en evaluatietechnieken mee die jou ondersteunen als kunstleraar.

 

Na de korte introductie werken we onmiddellijk in groepjes in de werkplaatsen. Je doorloopt tijdens de workshop een creatief proces vertrekkende van het voorwerp dat je meebracht. Hoe omgaan met feedback wordt meegegeven tijdens de praktische sessies in de werkplaatsen.

werkplaats digitaal (code space)
Spreker: Ann Laenen - Ilse Van Den Bogaert - Mie De Backer

Focus van de dag ligt op het conceptuele en het curatele aspect van de Kunsten. Om een tentoonstelling te kunnen maken moet je kiezen. Hoe selecteer je, wat zijn de criteria … met andere woorden, hoe bepaal je wat er getoond wordt en waarom? 

… aan de hand van die vragen en hands-on workshops geven we enkele feedback- en evaluatietechnieken mee die jou ondersteunen als kunstleraar.

 

Na de korte introductie werken we onmiddellijk in groepjes in de werkplaatsen. Je doorloopt tijdens de workshop een creatief proces vertrekkende van het voorwerp dat je meebracht. Hoe omgaan met feedback wordt meegegeven tijdens de praktische sessies in de werkplaatsen.

werkplaats sieraad
Spreker: Ann Laenen - Ilse Van Den Bogaert - Mie De Backer

Focus van de dag ligt op het conceptuele en het curatele aspect van de Kunsten. Om een tentoonstelling te kunnen maken moet je kiezen. Hoe selecteer je, wat zijn de criteria … met andere woorden, hoe bepaal je wat er getoond wordt en waarom? 

… aan de hand van die vragen en hands-on workshops geven we enkele feedback- en evaluatietechnieken mee die jou ondersteunen als kunstleraar.

 

Na de korte introductie werken we onmiddellijk in groepjes in de werkplaatsen. Je doorloopt tijdens de workshop een creatief proces vertrekkende van het voorwerp dat je meebracht. Hoe omgaan met feedback wordt meegegeven tijdens de praktische sessies in de werkplaatsen.

Strategie en methode:

Je schrijft in op één locatie van jouw keuze.

Je brengt je eigen lunchpakket mee (Faculteit Architectuur KU Leuven, Hoogstraat 51, 9000 Gent zijn wraps en fruit voorzien)

Bijkomende info:

Afhankelijk van de sessie breng je het gevraagde materiaal of je eigen instrument mee.

LUCA School of Arts Campus Lemmens, Lemmensberg 3, 3000 LEUVEN

  • Je brengt je instrument mee (piano’s e.d. zijn vanzelfsprekend aanwezig).

LUCA School of Arts Campus Ter Beken, Beekstraat 1-3, 9030 Mariakerke

  • Sessie 1 - Spectrum: werken met denkbeelden
    Voor deze sessie breng je mee: eventueel een laptop en/of digitale camera
    Sessie 2 - Tekenend denken
  • Voor deze sessie breng je mee: allerlei ruw en fijn tekenmateriaal (houtskool, grafiet, stift, potlood, en andere) – papier is aanwezig

Sint Lucas Antwerpen, Van Schoonbekestraat 143, 2018 Antwerpen

  • In de voormiddag kies je twee praktische workshops uit een aanbod van vijf (hout, metaal, grafiek, zeefdruk en digitale technieken). Je brengt een object mee dat voor jou een speciale betekenis heeft. Dat object vormt het startpunt van de workshop in de werkplaats naar jouw keuze.
Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 10 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 15,00 Euro
Lesgever: Lippens Marleen
Dewulf Anne
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
LUCA School of Arts Campus Ter Beken (Inschrijven afgesloten)
Beekstraat 1-3
9030 Mariakerke (Kaart)
  • Reeks 2: (Voorbij)
    • dinsdag 7 februari 2023 van 09:00 tot 16:00
Sint Lucas Antwerpen (Inschrijven afgesloten)
Van Schoonbekestraat 143
2018 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 4: (Voorbij)
    • dinsdag 7 februari 2023 van 09:00 tot 15:15
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.