LUCA School of Arts Campus Lemmens, Lemmensberg 3, 3000 LEUVEN
In alle sessies op deze campus wordt rond muziek gewerkt. Je hebt geen voorkennis op vlak van muzikale creatie, compositie of improvisatie nodig. Je kunt ook deelnemen met beperkte muzikale voorkennis. Je brengt je instrument mee (piano’s e.d. zijn vanzelfsprekend aanwezig).
Tijdens deze dag concentreren we ons op het evalueren van de uitvoerende muzikant, wanneer die bestaande muziek of een eigen creatie speelt. In de voormiddag ga je zelf aan de slag met een muzikale compositie-opdracht uit de bundel ‘Improvisation for all!’ en onderzoeken we manieren om deze te evalueren. In de namiddag zoomen we in op een onderzoeksproject naar de evaluatiepraktijk van instrumentale en vocale examens. We passen de nieuwe inzichten ten slotte toe op onze eigen artistieke en educatieve praktijk.
- Sessie 1 10.00 - 12.15 uur - For the record: instrumentale creaties kwalitatief evalueren: Loes Vandewalle & Jan Verbeeck
Het valide, betrouwbaar en transparant evalueren van open creatieopdrachten is een didactische uitdaging. Aan de hand van eigen creaties gaan we in gesprek onder begeleiding van een ervaren collega. We gaan in deze sessie aan de slag met inzetbare oefeningen uit het onderzoeksproject ‘Improvisation for all!’.
Voor deze sessie breng je een eigen instrument mee.
- Sessie 2 13.15 - 15.00 uur - On the record: naar nieuwe inzichten over instrumentale evaluatie en rapportering: Thomas De Baets & Loes Vandewalle
Het evalueren van instrumentale en vocale uitvoering is een complexe opgave, waarbij naast objectiveerbare argumenten ook subjectieve en intersubjectieve appreciaties een essentiële rol spelen. Een kortlopend onderzoeksproject rond instrumentale en vocale evaluatie in het hoger kunstonderwijs biedt inzichten in de concrete evaluatiepraktijk van leraren en docenten. We kijken daarna kritisch naar onze eigen evaluatiepraktijk en passen onze inzichten toe op de muzikale creaties van vanochtend. We formuleren samen de conclusies van de dag.
LUCA School of Arts Campus Ter Beken, Beekstraat 1-3, 9030 Mariakerke
Alle sessies op deze campus vertrekken vanuit beeld. In de voormiddag kies je tussen twee parallelsessies.
- Sessie 1 09.30 - 12.40 uur - Spectrum: werken met denkbeelden: Maureen Magerman
Vertrekkende vanuit een enkel (fotografisch) beeld ontdek je diverse aanknopingspunten om vorm, techniek en inhoud uit te lichten. Doorheen een parcours van obstructies, toeval en directieven leer je kansen zien om met beperkt materiaal tot een nieuw kijken, maken en denken te komen. Je werkt aan ontwerpprocessen die inzetten op de verbinding met andere artistieke domeinen vanuit de eigen expertise. Tijdens de sessie worden potentiële deuren geopend naar een proces- en productevaluatie in de namiddag.
Voor deze sessie breng je mee: eventueel een laptop en/of digitale camera
Doelgroep: leraren met interesse in een cross-disciplinair denken en maken die op een laagdrempelige en haalbare manier met (fotografische) beelden willen werken. Voorkennis is niet nodig.
- Sessie 2 09.30 - 12.40 uur - Tekenend denken: Liesbet Verschueren
We benaderen het tekenen als een proces zonder begin of einde. De aandacht is er vanuit een startopdracht. Via samenwerking en obstructies vermenigvuldigt je werk zich in nieuwe interpretaties. De workshop wordt samengesteld vanuit de idee van hindernis en reactie om te komen tot reflectie (en evaluatie) over samenwerken, beeldtaal en automatismen, omgaan met twijfels en andere niveaus in een artistiek proces.
Tussen de opdrachten door worden korte reflectievragen gesteld: Vanuit het beschouwen van de (tussen)resultaten wordt er gesproken over de ervaring – gerelateerd aan de doelen.
Voor deze sessie breng je mee: allerlei ruw en fijn tekenmateriaal (houtskool, grafiet, stift, potlood, en andere) – papier is aanwezig
Doelgroep: leraren die willen ervaren hoe specifieke werkvormen (binnen tekenen) het vermogen tot reflecteren kan ontwikkelen. Er is geen specialistische voorkennis in tekenen nodig. De sessie is opgebouwd vanuit een reeks actieve opdrachten in groep en individueel.
- Sessie 3 13.30 - 16.00 uur - In de namiddag gaat het programma verder in een gemeenschappelijke derde sessie - De groep als curator: Maureen Magerman & Liesbet Verschueren
Evalueren en cureren: tijdens deze afrondende sessie voer je een dynamisch evaluatiegesprek op basis van de door jullie gecureerde presentatie. Het proces van cureren wordt als feedbackwerkvorm vormgegeven. Op basis van welke invalshoeken zou je de werken kunnen samenbrengen in een presentatie?
Faculteit Architectuur KU Leuven, Hoogstraat 51, 9000 Gent
Alle sessies op deze campus vertrekken vanuit (een STEAM-)multidisciplinariteit en zijn gemeenschappelijk.
- Onderwijskennis hergebruiken, kan dat?: Robin Schaeverbeke – Sien Wissels – Ivo Vrouwe
Het onderwijs heeft de afgelopen jaren sterke ontwikkelingen doorgemaakt. In onderwijsleertechnologie, toegepaste onderzoeksmethodes, en multidisciplinaire samenwerkingen, hebben collega’s grote stappen gezet, en hiermee koersen gewijzigd. Echter blijven deze ontwikkelingen vaak lokaal, worden ze beperkt gebruikt door docenten binnen gelijkaardige vakken, en zijn deze ontwikkelingen bijna onzichtbaar buiten hun toepassing. Hiermee lijkt veel kennis en inzet maar beperkt gewaardeerd, gebruikt, en doorontwikkeld te worden.
Binnen deze sessie wordt de POInT. methode (i.e. Practice-Oriented Information Transfer) behandeld en toegepast. Met deze methode worden stappen aangereikt waarmee onze praktijkkennis en inzichten zichtbaar, deelbaar, en navolgbaar worden, en hiermee van waarde voor een toepassing binnen, en buiten ons vakgebied.
Tijdens deze maaksessie vertrekken we vanuit onderwijsontwikkelingen van de deelnemers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan lesmethodes als ontwikkeld ter ondersteuning van afstandsonderwijs, actief leren en maakonderwijs, omgaan met inclusiviteit en toenemende diversiteit van onze leerlingen, of beoordelen van groepswerk en grote groepen. Ter voorbereiding dient iedere deelnemer hiervoor documenten en resultaten te verzamelen die uitleg van deze ontwikkeling mogelijk maken.
Uitgaande van een selectie van de onderwijsontwikkelingen wordt in groepen van drie personen gewerkt met de POInT. methode. Binnen deze methode wordt eerst gewerkt aan een uitwerking van het concept van de onderwijsontwikkeling. Met andere woorden, welke wereld of (leer-)omgeving wordt er in deze methode geïntroduceerd. Vervolgens wordt er ingegaan op procedures als gebruikt binnen dit concept. Anders gezegd, als een collega met je (leer-)omgeving wil werken, welke stappen dient deze dan te nemen om succesvol te zijn, en wat zijn aandachtspunten om rekening mee te houden.
Met de resultaten uit de POInT. methode als basis, zullen we een aanzet tot een kennisproduct verkennen. Dit product kan gebruikt worden om collega’s kennis te laten maken met de ontwikkelingen als verkregen.
Sint Lucas Antwerpen, Van Schoonbekestraat 143, 2018 Antwerpen
Alle sessies op deze campus vertrekken vanuit beeld en worden begeleid door: Ann Laenen - Ilse Van Den Bogaert - Mie De Backer
Focus van de dag ligt op het conceptuele en het curatele aspect van de kunsten. Om een tentoonstelling te kunnen maken moet je kiezen. Hoe selecteer je, wat zijn de criteria … met andere woorden, hoe bepaal je wat er getoond wordt en waarom?
Aan de hand van deze vragen en hands-on workshops geven we enkele feedback- en evaluatietechnieken mee die jou ondersteunen als kunstleraar.
In de voormiddag kies je twee praktische workshops uit een aanbod van vijf (hout, metaal, grafiek, zeefdruk en digitale technieken).
Je brengt een object mee dat voor jou een speciale betekenis heeft. Dat object vormt het startpunt van de workshop in de werkplaats naar jouw keuze.
In de namiddag volgt een toonmoment met ruimte voor uitwisseling van ervaringen, bedenkingen en feedback.
LUCA School of Arts Campus C-Mine Genk,
Deze sessies zijn domeinoverschrijdend.
Tijdens de workshop “Evalueren in context” door Joery Erna en Andrea Wilkinson, wordt via een interactieve opdracht nagedacht over het concept van evalueren buiten het schoolgebouw. We verlaten de veilige omgeving van de schoolmuren en zoeken verbinding met de verschillende socio-culturele contexten die zich rond C-mine bevinden. Wat betekent de aanwezigheid van sociaal kwetsbare groepen voor (kunst)educatieve praktijken? In welke mate speelt de multiculturele omgeving mee in het evaluatieproces?
Anno 2022 is het belangrijk om leerlingen onderwijs te laten volgen dat de werkelijkheid waarin ze leven weerspiegelt. De leraar stelt zich daarbij kwetsbaar op als een peer die de nieuwe situatie leest met de studenten, beide vanuit een onwetend perspectief. In welke mate heeft het publiek/context invloed op evaluatie? Hoe presenteer je werk aan belangstellenden met cultureel diverse of sociaal kwetsbare achtergronden? Al deze facetten worden zowel via case-study als opdracht verkend.