Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPSKO3LSO220353-01 Directiecongres basisonderwijs regio Limburg: "Haast je langzaam"

Het is zover. Vanaf nu kan je inschrijven voor ons directiecongres “Haast je langzaam” van 15 t.e.m. 17 maart in Vayamundo Oostende. Team basisonderwijs regio Limburg kijkt er naar uit om de Limburgse directeurs terug te ontmoeten. Het belooft een boeiend congres te worden met een uitdagende inhoud en maximale kansen tot netwerking. Graag tot aan zee!

Doelgroep:
  • Directies basisonderwijs regio Limburg
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Op 15, 16 en 17 maart ontmoeten we elkaar aan zee voor ons jaarlijks directiecongres. Hier krijg je de tijd om jezelf als directie verder te profesisionaliseren.
Tijdens het congres kan je luisteren naar boeiende keynote sprekers, deelnemen aan interessante werkwinkels en krijg je ruimschoots de kans om te netwerken met collega’s, pedagogisch begeleiders en inspectie begeleiders RKG.

We starten op woensdag met een inleidende keynote door Prof. Dr. Peter Adriaenssens. Hij neemt ons mee in zijn verhaal over de generatie van nu en straks, ondanks oorlog en COVID. 

Op vrijdag eindigen we met onze directeur-generaal Lieven Boeve, gevolgd door Koen Dewulf, een ex-leraar die een carrièreswitch maakte en ons zal verrassen met zijn act “Koffie en strafstudie”.

 

Programma

Woensdag 15 maart 2023

09.00u Opening congres
10.00u Pauze
10.30u Keynote Peter Adriaenssens: “Jeugd van nu en straks, ondanks oorlog & COVID”

Professor Dr. Peter Adriaenssens neemt ons mee in zijn verhaal over de generatie van nu en straks, ondanks oorlog en COVID. Jongeren groeien op in een complexe wereld en het is belangrijk om stil te staan bij de impact op hun mentaal welzijn, op hoe jongeren naar hun toekomst kijken en welke uitdagingen dit inhoudt voor onderwijs.

12.00u Lunch
13.30u Keuzeblok 1
15.00u Pauze
15.30u Keuzeblok 2
17.00u Vrije tijd
18.30u Diner

Donderdag 16 maart 2023

09.00u Gezamenlijke langzame start
10.00u Pauze
10.30u Keuzeblok 3
12.00u Lunch
13.30u Keuzeblok 4
15.00u Vrije tijd
19.00u Aperitief, diner & dansavond in thema “Flower power” 

Vrijdag 17 maart 2023

09.30u Gezamenlijke start
10.00u Keynote Lieven Boeve en Barbara De Vleesschauwer, voorzitter van DCBaO
10.45u Pauze
11.15u Slotreferaat Koen Dewulf “Koffie & strafstudie”
12.15u Afsluiting congres
12.30u Lunch
14.00u Einde congres

Workshops: Workshops Reeks 1 op lesplaats Vayamundo Oostende
Aanbod workshops sessie 2 deel 1
woensdag 15 maart 2023 van 13:30 tot 15:00
Topteams, samen werken aan goed onderwijs
Spreker: Diane Van Hove

‘Vlaamse leraren zijn goed, maar in een achterhaalde visie op het beroep.’ Volgens experts moeten leraars minder individueel en meer collectief denken. Het "moderne leraarschap" gaat over een collectieve verantwoordelijkheid, over team-teaching, met de collega’s samen denken en samen werken. Alleen op deze manier kunnen leraren het beste uit zichzelf halen om uiteindelijk het beste uit ieder kind te halen. 

In deze werkwinkel gaan we op zoek naar manieren om de samenwerking op de school een boost te geven en het moderne leraarschap aan te wakkeren. We denken na over hoe je als leidinggevende kan inzetten op gedeelde ambitie, reflectieve dialoog, praktijkdeprivatisering, onderling vertrouwen en gedeeld leiderschap. We delen voorbeelden van goede praktijk en inspireren met alternatieve aanpakken. We maken kennis met een zelfevaluatie-instrument om een zicht te krijgen op hoe het met het moderne leraarschap op school gesteld is.

Diversiteit op school. Omgaan met deze realiteit
Spreker: Floor Tempelaere en Katleen Verboven

Vandaag de dag zijn klassen heel divers. Het is een uitdaging voor schoolteams om met deze realiteit om te gaan. Diversiteitsbewuste schoolteams zijn erop gericht om ALLE leerlingen maximale kansen tot ontwikkeling te bieden en durven zelfkritisch te zijn. Ze gaan gericht op zoek naar barrières die het leren en participeren van leerlingen in de weg staan om van daaruit voor zichzelf groeikansen te formuleren en eraan te werken. Het beleid in deze scholen is ondersteunend voor het adequaat omgaan met diversiteitsvraagstukken. Katleen Verboven en Floor Tempelaere gaan op een interactieve manier met deelnemers in gesprek en linken relevante kaders aan de praktijkverhalen van de deelnemers.

Een praktijkverhaal over het versterken van leesvaardigheden en digitale vaardigheden
Spreker: Heidi Maesen

Ben je op zoek naar een manier om de leesvaardigheden op te krikken bij jou op school? Vraag je je af hoe andere scholen inzetten op het versterken van leesvaardigheden? Heidi deelt graag hoe ze in haar school succesvol en zonder grote uitgaven aan de slag ging.

Heidi Maesen, directeur van de basisscholen Het Klein Kasteeltje & ‘t Scholierke’ in Bilzen, deelt haar praktijkverhaal. Zij geeft een inkijk in de manier waarop zbegrijpend lezen en digitale vaardigheden versterkbij haar leerlingen. Daarnaast maak je ook kennis met de manier waarop ze optimaal inzet op digitale mogelijkheden met leerlingen, leerkrachten en ouders zonder grote uitgaven.

De mysteries van een growth mindset
Spreker: Wessel Stet

Je hebt vast al vaak de term Growth mindset voorbij horen komen. Mensen zeggen al snel, even je growth mindset gebruiken. Weet jij dan wat je moet doen en hoe zit dat bij de leraren op jouw school en bij jullie leerlingen?

De Growth Mindset theorie van Carol Dweck is de afgelopen 15 jaar steeds bekender geworden. Maar wat bedoelt ze precies met een growth mindset? Wat helpt het ontwikkelen van een growth mindset? En hoe creëren we scholen die een growth mindset stimuleren? En hoe zit het met onze eigen mindsets... want als wij denken dat de appel nooit ver van de boom valt, hoe beïnvloeden we dan bewust en onbewust de verwachtingen van onze leraren en leerlingen? In deze werkwinkel leer je meer over de theorie van mindset, over de mysteries die er rond leven, over de kansen die er in scholen liggen om dit gedachtegoed te benutten.

Leve jouw leiderschap! DEEL 1
Spreker: Sabine Bulteel en Koen Marichal

Op verhaal komen als leider, ontdekken hoe je vandaag al zoveel betekent voor leerlingen, ouders en leerkrachten, jouw delend vermogen in leiderschap versterken. In deze werkwinkel geen modellen of recepten, maar actief en uitnodigend aan de slag met jouw leiderschap dat is en dat mogelijk is.

In veel scholen leeft nog het idee van de directeur die alles moet kunnen beredderen, als een soort superheld. Ouders, leerlingen, leerkrachten verwachten dat ook, eisen dat zelfs. De directeur die inspringt, bij elke vergadering is, alle regels en verplichtingen bij te houden en op te leggen heeft... Tezelfdertijd werkt dit model niet meer en lopen scholen vast als directeurs in dat model vastlopen. We moeten met zijn allen dat oude idee van leiderschap openbreken. Leiderschap is het werk van velen. Schoolleiderschap is teamwerk. En het zijn directeurs in de eerste plaats die dit idee van leiderschap moeten belichamen. Dit is een pittige opdracht, juist omdat iedereen nog naar de directeur kijkt om alles op te lossen. Tezelfdertijd is het geen hogere wiskunde. Het kan en gebeurt al op zoveel manieren. Het vraagt wel wat visie, moed, inspiratie en daarvoor zijn werksessies als deze dan gemaakt.

OPGELET: deze werkwinkel bestaat uit twee delen. Om deze werkwinkel te kunnen volgen dien je ook de sessie om 15.30 uur aan te duiden!

 

Bevlogenheid versterken bij senior-leraren
Spreker: Ine Bogaerts

Ben je benieuwd naar welke persoonlijke energiebronnen senior-leraren inzetten die erin slaagden om bevlogen aan het werk te blijven? Heb je daarnaast ook interesse om te leren wat jij als schoolleider kan doen om de bevlogenheid van je senior-leraren te versterken? Dan ben je in deze werkwinkel heel welgekomen.

Deze werkwinkel is gebaseerd op een 1-jarig praktijkonderzoek waarvan de aanleiding de vaststelling was dat er weinig aandacht is voor de eindeloopbaan van leraren terwijl de duurzame inzetbaarheid van deze doelgroep een uitdaging vormt voor alle scholen. Vanuit de waarderende benadering vanuit de positieve psychologie werden diepte-interviews afgenomen van bevlogen leraren én hun directies. In de werkwinkel komt aan bod welke persoonlijke energiebronnen bevlogen senior-leraren inzetten én anderzijds belichten we de beleidsaanbevelingen voor de schoolleider opdat senior-leraren duurzaam inzetbaar blijven.

Ik neem niet deel aan deze sessie
Spreker: N.v.t.

     

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
woensdag 15 maart 2023 van 15:30 tot 17:00
Topteams, samen werken aan goed onderwijs
Spreker: Diane Van Hove

‘Vlaamse leraren zijn goed, maar in een achterhaalde visie op het beroep.’ Volgens experts moeten leraars minder individueel en meer collectief denken. Het "moderne leraarschap" gaat over een collectieve verantwoordelijkheid, over team-teaching, met de collega’s samen denken en samen werken. Alleen op deze manier kunnen leraren het beste uit zichzelf halen om uiteindelijk het beste uit ieder kind te halen. 

In deze werkwinkel gaan we op zoek naar manieren om de samenwerking op de school een boost te geven en het moderne leraarschap aan te wakkeren. We denken na over hoe je als leidinggevende kan inzetten op gedeelde ambitie, reflectieve dialoog, praktijkdeprivatisering, onderling vertrouwen en gedeeld leiderschap. We delen voorbeelden van goede praktijk en inspireren met alternatieve aanpakken. We maken kennis met een zelfevaluatie-instrument om een zicht te krijgen op hoe het met het moderne leraarschap op school gesteld is.

Diversiteit op school. Omgaan met deze realiteit
Spreker: Floor Tempelaere en Katleen Verboven

Vandaag de dag zijn klassen heel divers. Het is een uitdaging voor schoolteams om met deze realiteit om te gaan. Diversiteitsbewuste schoolteams zijn erop gericht om ALLE leerlingen maximale kansen tot ontwikkeling te bieden en durven zelfkritisch te zijn. Ze gaan gericht op zoek naar barrières die het leren en participeren van leerlingen in de weg staan om van daaruit voor zichzelf groeikansen te formuleren en eraan te werken. Het beleid in deze scholen is ondersteunend voor het adequaat omgaan met diversiteitsvraagstukken. Katleen Verboven en Floor Tempelaere gaan op een interactieve manier met deelnemers in gesprek en linken relevante kaders aan de praktijkverhalen van de deelnemers.

De mysteries van een growth mindset
Spreker: Wessel Stet

Je hebt vast al vaak de term Growth mindset voorbij horen komen. Mensen zeggen al snel, even je growth mindset gebruiken. Weet jij dan wat je moet doen en hoe zit dat bij de leraren op jouw school en bij jullie leerlingen?

De Growth Mindset theorie van Carol Dweck is de afgelopen 15 jaar steeds bekender geworden. Maar wat bedoelt ze precies met een growth mindset? Wat helpt het ontwikkelen van een growth mindset? En hoe creëren we scholen die een growth mindset stimuleren? En hoe zit het met onze eigen mindsets... want als wij denken dat de appel nooit ver van de boom valt, hoe beïnvloeden we dan bewust en onbewust de verwachtingen van onze leraren en leerlingen? In deze werkwinkel leer je meer over de theorie van mindset, over de mysteries die er rond leven, over de kansen die er in scholen liggen om dit gedachtegoed te benutten.

Leve jouw leiderschap! DEEL 2
Spreker: Sabine Bulteel en Koen Marichal

Op verhaal komen als leider, ontdekken hoe je vandaag al zoveel betekent voor leerlingen, ouders en leerkrachten, jouw delend vermogen in leiderschap versterken. In deze werkwinkel geen modellen of recepten, maar actief en uitnodigend aan de slag met jouw leiderschap dat is en dat mogelijk is.

In veel scholen leeft nog het idee van de directeur die alles moet kunnen beredderen, als een soort superheld. Ouders, leerlingen, leerkrachten verwachten dat ook, eisen dat zelfs. De directeur die inspringt, bij elke vergadering is, alle regels en verplichtingen bij te houden en op te leggen heeft... Tezelfdertijd werkt dit model niet meer en lopen scholen vast als directeurs in dat model vastlopen. We moeten met zijn allen dat oude idee van leiderschap openbreken. Leiderschap is het werk van velen. Schoolleiderschap is teamwerk. En het zijn directeurs in de eerste plaats die dit idee van leiderschap moeten belichamen. Dit is een pittige opdracht, juist omdat iedereen nog naar de directeur kijkt om alles op te lossen. Tezelfdertijd is het geen hogere wiskunde. Het kan en gebeurt al op zoveel manieren. Het vraagt wel wat visie, moed, inspiratie en daarvoor zijn werksessies als deze dan gemaakt.

OPGELET: deze werkwinkel bestaat uit twee delen. Om deze werkwinkel te kunnen volgen dien je ook de sessie om 13.30 uur aan te duiden!

 

Bevlogenheid versterken bij senior-leraren
Spreker: Ine Bogaerts

Ben je benieuwd naar welke persoonlijke energiebronnen senior-leraren inzetten die erin slaagden om bevlogen aan het werk te blijven? Heb je daarnaast ook interesse om te leren wat jij als schoolleider kan doen om de bevlogenheid van je senior-leraren te versterken? Dan ben je in deze werkwinkel heel welgekomen.

Deze werkwinkel is gebaseerd op een 1-jarig praktijkonderzoek waarvan de aanleiding de vaststelling was dat er weinig aandacht is voor de eindeloopbaan van leraren terwijl de duurzame inzetbaarheid van deze doelgroep een uitdaging vormt voor alle scholen. Vanuit de waarderende benadering vanuit de positieve psychologie werden diepte-interviews afgenomen van bevlogen leraren én hun directies. In de werkwinkel komt aan bod welke persoonlijke energiebronnen bevlogen senior-leraren inzetten én anderzijds belichten we de beleidsaanbevelingen voor de schoolleider opdat senior-leraren duurzaam inzetbaar blijven.

Dialoogtafel diversiteit in personeelsbeleid
Spreker: Nele Berghmans

Het lerarentekort, debatten in media en publieke opinie over ‘deleraar en ‘de’ onderwijskwaliteit... iedereen heeft er wel een mening over... en hoe gaan we met de realiteit aan de slag? Benutten en waarderen we de diversiteit? Omdat we lerend van elkaar en met voorbeelden verrijkt verder kunnen gaan, buigen we ons samen over wat werkt of wat een valkuil zou zijn...

Dialoog over de visie op diversiteit reikt niet alleen kansen en vernieuwing aan in de werking met onze leerlingen, maar zeker ook voor de inzet in het personeelsbeleid. We wisselen uit hoe we de uitdagingen van vandaag en morgen kunnen aanpakken, met tools uit het zorgvademecum, de visie van de katholieke dialoogschool en bronnen voor duurzaam personeelsbeleid.

Ik neem niet deel aan deze sessie
Spreker: N.v.t.

   

Aanbod workshops sessie 3 deel 3
donderdag 16 maart 2023 van 10:30 tot 12:00
GOK 2.0 en kansarmoede
Spreker: Bert De Jonghe en Fabien Verborgh

‘Het schoolteam biedt een passende begeleiding met het oog op gelijke onderwijskansen (B3-ROK)’. 

Hoe doe je dat dan met jouw team als het over kwetsbare kinderen in armoede gaat? In de bouwsteen kwetsbaarheid en armoede van het vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs vinden we inspiratie hoe je met je team het kapitaal van je leerlingen kan versterken. Een armoedebeleid zal pas effectief zijn als je weet wat armoede is. Met die kennis kan je signalen herkennen. Tijdens deze werkwinkel krijg je handvatten hoe je met je team met kwetsbaarheid en armoede kan omgaan. Vanuit deze bril reflecteren we met jou op je gelijke onderwijskansenbeleid van je school.

“Data”: welke databronnen zijn er? Hoe maak ik systematisch (en verstandig) gebruik van data?
Spreker: Maarten Penninckx

Datageletterdheid is het nieuwe ‘hot topic’ binnen kwaliteitszorg. Niet alleen het Referentiekader Onderwijskwaliteit, ook de onderwijsinspectie maant ons aan om meer/beter met data om te gaan. Maar worden we daar ook een betere school van? Of beter: hoe worden we daar een betere school van? Hoe gaan we op een slimme manier met data om?

Tussen alle databronnen is het soms moeilijk om overzicht te houden. We geven in deze 90 minuten een overzicht van databronnen, uiteraard zonder dat we op elke databron dieper inzoomen. (De datawijzer komt in een vervolgsessie aan bod, dus zal hier slechts beperkt aandacht krijgen).

Daarna gaan we in op de vraag hoe we op een systematische verstandige manier met die databronnen kunnen omgaan. Dat betekent dat we op zoek moeten gaan naar een manier om verstandig (efficiënt) met data om te gaan. Er zijn immers veel data beschikbaar, en de tijd is beperkt.

Katholieke identiteit: beperking of stimulans?
Spreker: Piet Van Veldhuizen

Als je in verlegenheid bent met de katholieke identiteit van je school, omdat die voor jou te smal geformuleerd is of juist te ruim of te nietszeggend, of als je betwijfelt of ‘katholieke identiteit’ een zinvol eigentijds kader biedt, kan deze werkwinkel iets bij jou in beweging brengen.

Ons mensbeeld, wereldbeeld en Godsbeeld is altijd in ontwikkeling. In de loop van die ontwikkeling wordt onze spiritualiteit doorgaans ruimer en wijder. Als een organisatie de geloofsidentiteit te smal vastlegt, ontstaat er onontkoombaar discrepantie tussen dat kader en de mensen die erin moeten functioneren. De vraag is: kan de katholieke identiteit van de school zodanig geformuleerd worden, dat recht gedaan wordt aan de spirituele ontwikkeling in al haar stadia, zowel van leerlingen als van leerkrachten? Kan het identiteitsstatuut zowel veilige ruimte bieden als geestelijke groei stimuleren? Met behulp van het model van God 9.0 gaan we hiernaar op zoek.

De school van je leven. Hoe maak je van elke les een levensles? DEEL 1
Spreker: Ludo Heylen

Hoe zorg je ervoor dat kinderen in de diepte leren, kennis vergaren en deze ook kunnen gebruiken in het leven? Hoe maak je kinderen sterker voor het leven? Wat hebben kinderen van vandaag nodig?

We werken in de werkwinkel rond vier thema’s:

  • Trek ‘leven’ binnen in de school. Neem de tijd je te laten inspireren door anderen via hun levensverhalen. Of ga naar buiten. Inspireer kinderen via muziek of andere expressievormen die het leven kleur geven.
  • Surf op de dynamiek van het leven. Er zijn heel wat krachten in het leven waarvan je gebruik kan maken om het leren van kinderen krachtiger te maken. Je groeit en leert ook als het niet gepland is. Probeer je meer te laten verrassen door wat zich aandient of door alert te zijn voor onverwachte kansen. Vertrouw op wat men serendipiteit noemt.
  • Werk aan vaardigheden voor het leven en competent gedrag. In het leven is het belangrijk om te ‘durven’, om een berekend risico te nemen. Hoe werk je in de school aan deze levensvaardigheden? Hoe maak je kinderen veerkrachtig om het leven te kunnen leiden dat ze willen leiden. Verbeeldingskrachis daarbij een erg belangrijke verdiepende softskill.
  • Zorg voor jezelf en anderen. Gevoelens bepalen je leven. Hoe je je voelt heeft invloed op wat je doet. Je wil kunnen zijn wie je bent. Je wil je verbonden voelen met mensen om je heen. Je wil je gelukkig voelen in het leven. In de werkwinkel geven we toelichting bij deze thema’s met concrete voorbeelden.

OPGELET: deze werkwinkel bestaat uit twee delen. Om deze werkwinkel te kunnen volgen dien je ook de sessie om 13.30 uur aan te duiden!

Aan de slag met een kwaliteitcoördinator
Spreker: Diane Van Hove en Kathleen Veys

Werken aan kwaliteit op school is belangrijk. Het is een aandachtspunt op macroniveau, mesoniveau en microniveau. Zorg dragen voor kwaliteit, kwaliteit ontwikkelen doe je zowel op school als in de klas. De vraag is hoe je dit uiteindelijk organiseert en coördineert. Neem je deze organisatie en coördinatie als eindverantwoordelijke alleen op of ga je op zoek naar één of meerdere collega’s die je daarbij kunnen ondersteunen? En wat verwacht je dan precies van deze collega’s? Er zijn immers heel veel verschillende invullingen mogelijk.

In deze werkwinkel krijg je een zicht op de mogelijke invullingen van de functie van kwaliteitscoördinator en denk je na over de invulling(en) die waardevol kunnen zijn binnen de eigen schoolcontext. Je verkent een waaier aan mogelijkheden om de taak van de kwaliteitscoördinator vulling te geven. Je gaat in gesprek met de deelnemers betreffende 'plan van aanpak' en je maakt kennis met inhouden, methodieken en tools die betrekking hebben op de verschillende rollen van een kwaliteitscoördinator.

Vrijheid van onderwijs: het is mogelijk!
Spreker: Koen Dekorte

We reiken kaders en beelden aan die inspirerend kunnen zijn voor de directeur als verbinder, manager en bezieler. Hoe bevrijden we ons van dwangmatige patronen die de vrijheid van onderwijs bedreigen?

“Waar zijn we eigenlijk mee bezig?", is een vraag die je soms hoort in de wandelgangen van de school. Deze sessie maakt bewust tijd en ruimte voor deze vraag én mogelijke antwoorden. We belichten enkele kaders en beelden die inspirerend kunnen zijn voor de directeur als verbinder, manager, bezieler en visionair denker. Welke houdinversterkt ons om hoopvol naar de toekomst te kijken? Hoe bevrijden we ons van dwangmatige patronen die het leven in onze school bedreigen? En in welke mate speelt ‘belief’ (vertrouwen/geloof) daarbij een rol? In deze werkwinkel worden we uitgedaagd om met andere ogen naar onze job, onze collega’s-leraars en de school te kijken. Om vrijere mensen te worden in het vrij onderwijs.

Ik neem niet deel aan deze sessie
Spreker: N.v.t.

  

Aanbod workshops sessie 4 deel 4
donderdag 16 maart 2023 van 13:30 tot 15:00
GOK 2.0 en kansarmoede
Spreker: Bert De Jonghe en Fabien Verborgh

‘Het schoolteam biedt een passende begeleiding met het oog op gelijke onderwijskansen (B3-ROK)’. 

Hoe doe je dat dan met jouw team als het over kwetsbare kinderen in armoede gaat? In de bouwsteen kwetsbaarheid en armoede van het vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs vinden we inspiratie hoe je met je team het kapitaal van je leerlingen kan versterken. Een armoedebeleid zal pas effectief zijn als je weet wat armoede is. Met die kennis kan je signalen herkennen. Tijdens deze werkwinkel krijg je handvatten hoe je met je team met kwetsbaarheid en armoede kan omgaan. Vanuit deze bril reflecteren we met jou op je gelijke onderwijskansenbeleid van je school.

Samen veranderen met een Theory of Change
Spreker: Jerissa de Bilde

Een Theory of Change (ToC) is een methode om op een participatieve manier vorm te geven aan een complexe sociale verandering. Het helpt je om samen een onderbouwd narratief op te bouwen rond de impact die je wil realiseren.

Welke impact wil je realiseren met je verandering? Hoe kijkt iedereen daar naar? Hoe denk je dat deze verandering zal werken? Welke veronderstellingen leven er in het team? Hoe maak je je evolutie zichtbaar? Een theory of Change (ToC) is een methode die in al vele organisaties geholpen heeft om op een participatieve manier te werken aan complexe sociale verandering. In deze werkwinkel gaan we dit verkennen.

Kennismaking met de datawijzer
Spreker: Maarten Penninckx

Sinds november heeft de onderwijsinspectie een mooie bron van data ter beschikking gesteld van scholen: de datawijzer. Deze datawijzer geeft op een dynamische manier inzage in allerlei context-en inputfactoren, processen en outputs van de school. In deze werkwinkel verken je de datawijzer: we helpen je de verschillende onderdelen te interpreteren aan de hand van een demo-versie, maar deelnemers kunnen uiteraard ook in de eigen datawijzer mee volgen.

Noot:

  • Deze werkwinkel is sterk gelijklopend met de webinars die reeds door de Pedagogische Begeleidingsdienst worden georganiseerd.
  • Deze werkwinkel is niet relevant voor directies buitengewoon basisonderwijs, omdat de datawijzer voor hun school (nog) niet ter beschikking is.
Opstart netwerk CODI's
Spreker: Ellen Huybrechts en Sigrid Vandevoort

Op vraag van een aantal CODI’s willen we in Limburg weer starten met een "netwerk voor coördinerend directeurs basisonderwijs". In deze werkwinkel willen we samen verkennen hoe we dit dan vormgeven, wat jullie als CODI’s nodig hebben en hoe dit vanuit de pedagogische begeleiding kan gefaciliteerd worden.

De school van je leven. Hoe maak je van elke les een levensles? DEEL 2
Spreker: Ludo Heylen

Hoe zorg je ervoor dat kinderen in de diepte leren, kennis vergaren en deze ook kunnen gebruiken in het leven? Hoe maak je kinderen sterker voor het leven? Wat hebben kinderen van vandaag nodig?

We werken in de werkwinkel rond vier thema’s:

  • Trek ‘leven’ binnen in de school. Neem de tijd je te laten inspireren door anderen via hun levensverhalen. Of ga naar buiten. Inspireer kinderen via muziek of andere expressievormen die het leven kleur geven.
  • Surf op de dynamiek van het leven. Er zijn heel wat krachten in het leven waarvan je gebruik kan maken om het leren van kinderen krachtiger te maken. Je groeit en leert ook als het niet gepland is. Probeer je meer te laten verrassen door wat zich aandient of door alert te zijn voor onverwachte kansen. Vertrouw op wat men serendipiteit noemt.
  • Werk aan vaardigheden voor het leven en competent gedrag. In het leven is het belangrijk om te ‘durven’, om een berekend risico te nemen. Hoe werk je in de school aan deze levensvaardigheden? Hoe maak je kinderen veerkrachtig om het leven te kunnen leiden dat ze willen leiden. Verbeeldingskracht is daarbij een erg belangrijke verdiepende softskill.
  • Zorg voor jezelf en anderen. Gevoelens bepalen je leven. Hoe je je voelt heeft invloed op wat je doet. Je wil kunnen zijn wie je bent. Je wil je verbonden voelen met mensen om je heen. Je wil je gelukkig voelen in het leven. In de werkwinkel geven we toelichting bij deze 4 thema’s met concrete voorbeelden.

OPGELET: deze werkwinkel bestaat uit twee delen. Om deze werkwinkel te kunnen volgen dien je ook de sessie om 10.30 uur aan te duiden!

Vrijheid van onderwijs: het is mogelijk!
Spreker: Koen Dekorte

We reiken kaders en beelden aan die inspirerend kunnen zijn voor de directeur als verbinder, manager en bezieler. Hoe bevrijden we ons van dwangmatige patronen die de vrijheid van onderwijs bedreigen?

“Waar zijn we eigenlijk mee bezig?", is een vraag die je soms hoort in de wandelgangen van de school. Deze sessie maakt bewust tijd en ruimte voor deze vraag én mogelijke antwoorden. We belichten enkele kaders en beelden die inspirerend kunnen zijn voor de directeur als verbinder, manager, bezieler en visionair denker. Welke houding versterkt ons om hoopvol naar de toekomst te kijken? Hoe bevrijden we ons van dwangmatige patronen die het leven in onze school bedreigen? En in welke mate speelt ‘belief’ (vertrouwen/geloof) daarbij een rol? In deze werkwinkel worden we uitgedaagd om met andere ogen naar onze job, onze collega’s-leraars en de school te kijken. Om vrijere mensen te worden in het vrij onderwijs.

Ik neem niet deel aan deze sessie
Spreker: N.v.t.

  

Bijkomende info:

Indien je een voorovernachting wilt op dinsdagavond 14 maart 2023 komt er 70,00 euro bij de prijs en komt de totaalprijs op 590,00 euro.

Tijdens het directiecongres werken we paperless. De presentaties zullen achteraf allemaal digitaal ter beschikking worden gesteld.

Sessies: 5 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 31 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 520,00 Euro
Lesgever: Didden Lief
Penninckx Maarten
Verborgh Fabien
Veys Kathleen
Van Veldhuizen Piet
Boelen Veerle
Marichal Koen
Adriaenssens Peter
Simons Ilse
Dekorte Koen
Heylen Ludo
Wieczerniak Gerben
De Jonghe Bert
Dewulf Koen
Bulteel Sabine
Maesen Heidi
Michiels Pascal
Huybrechts Ellen
Goethals Marjon
Tempelaere Floor
Van Hove Diane
Berghmans Nele
de Bilde Jerissa
Vandevoort Sigrid
Verboven Katleen
Bogaerts Ine
Boeve Lieven
Stijnen Annemieke
Stet Wessel
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Vayamundo Oostende (Inschrijven afgesloten)
Zeedijk 330
8400 Oostende (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 15 maart 2023 van 08:00 tot 18:30
    • donderdag 16 maart 2023 van 08:00 tot 19:00
    • vrijdag 17 maart 2023 van 08:00 tot 14:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.