Als school kies je zelf hoe je de algemene vorming in de A-finaliteit vorm geeft. Er zijn een aantal mogelijke organisatiemodellen om aan de leerplandoelen uit de leerplannen te werken. Die modellen vervangen de leerplannen dus niet.
De volgende organisatiemodellen lichten we verder toe:
model met afzonderlijke vakken;
volledig geïntegreerd model;
gedeeltelijk geïntegreerd model.
Vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen hebben we geen voorkeur voor een model. Op basis van de leerlingenprofielen, de eigen schoolcontext, de expertise van het lerarenteam, de visie op onderwijs maken scholen hier eigen keuzes.
Bij eender welk model je als school kiest, is ‘leren in samenhang’ steeds van toepassing omdat leren plaatsvindt in betekenisvolle contexten. Samenwerken als lerarenteam is hierbij essentieel om onze leerlingen zo ver mogelijk te brengen in hun leerproces.
In deze online sessie zoek je samen met de andere deelnemers naar mogelijkheden om de leerplandoelen met elkaar te verbinden. Je krijgt tijdens de sessie concrete ideeën en documenten aangeboden die je als lerarenteam kan gebruiken bij het plannen of voor het monitoren van de leerplanrealisatie.