Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPLER0BLL230059-TM Uitdagend onderwijs voor cognitief sterk functionerende leerlingen (hoogbegaafdheid) - teamgericht

In sessie 1 krijg je inzicht in het concept cognitief sterk functionerende leerlingen. Hoe herken je ze en wat zijn hun onderwijsbehoeften?

Op basis van een analyse waar je als team staat, kies je wat je verder wil uitwerken in sessie 2.

Doelstellingen:
  • Je kunt het concept ‘cognitief sterk functionerende leerlingen’ uitleggen met eigen woorden.
  • Je kunt cognitief sterk functionerende leerlingen herkennen.
  • Je weet hoe je cognitief sterk functionerende leerlingen kunt signaleren.
  • Je kunt onderwijsbehoeften van cognitief sterk functionerende leerlingen opnoemen.
  • Je kent passende maatregelen voor cognitief sterk functionerende leerlingen.
  • Je zet stappen om het geleerde in praktijk te brengen.
  • Je ontwikkelt gaandeweg een visie inzake onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen.
Doelgroep:
  • Het volledige schoolteam, of een representatief deel van het schoolteam.
  • Dit initiatief bestaat in twee versies: één gericht op het basisonderwijs en één gericht op het secundair onderwijs.
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Sessies

In sessie 1 versterk je je inzicht in het concept cognitief sterk functionerende leerlingen. Je maakt daarbij kennis met een aantal aspecten die samengaan met het onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen.

Je leert passende maatregelen voor cognitief sterk functionerende leerlingen toepassen, zoals compacten, pre-testen, verrijken, variabel groeperen, versnellen en flexibele trajecten, …

In sessie 2 focus je op één of twee aspecten die samengaan met onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen:

  • het (h)erkennen van cognitief sterk functionerende leerlingen;
  • het (h)erkennen en aanpakken van onderpresteren;
  • het voorkomen van en omgaan met faalangst;
  • compacten, pre-testen, verrijken, variabel groeperen, versnellen en flexibele trajecten,…
  • visie inzake onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen;
  • … 
Strategie en methode:

Samen met je collega’s stel je deels zelf het leerpad samen. Na de eerste sessie kies je als groep een focus voor een tweede sessie uit de verschillende inhouden die we aanbieden.

  • Sessie 1: deze sessie bestaat uit 3 contacturen in je school en een verwerkingsopdracht van één uur na de sessie.
  • Sessie 2: deze sessie bestaat uit 3 contacturen in je school.
Bijkomende info:

Silvia De Ron begeleidt de sessies voor basisonderwijs.

Jan Coppieters begeleidt de sessies voor secundair onderwijs.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief mogen maximum 20 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1: (9 vrije plaatsen)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.