Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPBES0FBI230075-02 Financiële geletterdheid – inzicht krijgen in de werking van een boekhouding en het kunnen lezen van de jaarrekening

Kwaliteitsvol besturen uit zich ook in het belang hechten aan begrotingen, jaarrekeningen en de andere aspecten van financieel management te kennen en de financiële gezondheid van een vzw te kunnen beoordelen. Deze professionalisering richt zich op deze aspecten van de financiële geletterdheid van de leidinggevende.

Doelstellingen:

Deze vorming van 2 halve dagen wil leidinggevenden in het katholiek onderwijs zonder financiële vooropleiding leren wat zij moeten weten over financieel beleid om - zonder dat zij gespecialiseerde expertise verwerven – inzichtelijke gesprekken te kunnen voeren over o.m. de begroting en de opvolging ervan, de planning van investeringen, de jaarrekening …

Na afloop van deze opleiding kunnen de leidinggevenden op een geïnformeerde manier overleggen met de deskundigen binnen de organisatie, kunnen zij het gesprek voeren met de commissaris-revisor over diens taken en vaststellingen en kunnen zij de jaarrekening begrijpen en beoordelen.

Doelgroep:

Directeurs en leidinggevenden van een onderwijsinstelling ondersteund door Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Tijdens deze vorming is er enerzijds aandacht voor het wettelijk kader

  • Welke zijn de wettelijke verplichtingen?
  • Welke zijn de verplichtingen o.a. voor de begroting, de jaarrekening, de jaarlijkse wettelijke controle?
  • Over welke andere financiële managementinstrumenten dient een vzw te beschikken om kwaliteitsvol te besturen?
  • Wat is het verschil tussen vereenvoudigde en dubbele boekhouding?
  • Wat is de taak van de commissaris en hoe organiseer je de samenwerking met hem?

Anderzijds bezorgen we de deelnemers inzicht in de jaarrekening en hoe die in relatie staat met andere instrumenten.

Strategie en methode:

De lesgever gebruikt veel praktijkvoorbeelden om de vertaalslag naar onderwijsvzw’s duidelijk te maken.

De deelnemers kunnen tot 14 dagen voor de eerste sessie vragen of casussen bezorgen aan de organisator/spreker. De spreker tracht in de mate van het mogelijke de inhoud van de vorming af te stemmen op de vragen/casussen van de aanwezige deelnemers. 

Bijkomende info:

Er zijn minimum 11 deelnemers nodig om deze vorming te laten plaatsvinden.

Sessies: 2 sessie(s)
Kwalificatie:

Herwerking

Voorwaarde:

Geen voorkennis vereist. Graag de jaarrekening van je eigen onderwijsinstelling ter beschikking hebben tijdens de sessies om ineens het geleerde te kunnen aftoetsen in de eigen context.

Wil je vooraf een algemene inleiding op financiële geletterdheid krijgen en een praktijkvoorbeeld voorgesteld krijgen?  Neem dan een kijkje bij Financiële geletterdheid – Hoe kun je samen een meerjarenbegroting opstellen en opvolgen?

Is deze inhoud voor jou verworven, wil je een stapje verder gaan, dan kunnen we zeker Financiële geletterdheid – Aan het werk: het kunnen interpreteren en managen van financiële informatie aanbevelen!


Voor dit initiatief mogen maximum 2 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot en met donderdag 8 februari 2024 inschrijven en tot en met dinsdag 6 februari 2024 uitschrijven.
Bijdrage: 120,00 Euro
Lesgever: Vanhee Christophe
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen (Inschrijven afgesloten)
Guimardstraat 1
1040 Brussel (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • vrijdag 9 februari 2024 van 09:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.