Op basis van de schooleigen context en leerdoelen wordt dit traject (deels) op maat van de school uitgewerkt. De hier aangegeven stappen zijn richtinggevend en worden geconcretiseerd in de intake.
Voor dit begeleidingstraject is een regiegroep met mandaat noodzakelijk.
Stap 1: intakegesprek in de school
Stap 2: inhoudelijke input: data en kaders (1 sessie)
Minimaal:
- katholieke dialoogschool
- kruispuntdenken
- identiteitsdriehoek
Uitbreiding op basis van thema/dilemma:
- toelichting kapstokkennota levensbeschouwelijke symbolen en kentekens
- juridische kaders
- handelingskaders (vb armoede, index voor inclusie, okan, diversiteit, ...)
- ...
Stap 3: beeldvorming en dilemma
In gesprek over het thema, het concrete 'dilemma' met het volledige team a.d.h.v. gestructureerd gesprek. We creëren een veilige dialoogcultuur om het thema in de volle breedte te verkennen en verschillende standpunten maximaal aan bod te laten komen (2 sessies).
Stap 4: verdieping in functie van het vooropgestelde doel, thema, dilemma
Mogelijke pistes:
- herbronnen missie/visie /pedagogisch project of herwerken visietekst;
- dialoog verdiepen en/of faciliteren in verschillende geledingen;
- ondersteuning bij het uitwerken van een communicatie- en implementatieplan;
- introductie van een breed gelijkgericht handelingskader in het omgaan met diversiteit (vb dialoogcirkel);
- …
Uitbreiding/link met andere professionaliseringsinitiatieven op niveau leraar:
- controversiële uitspraken en onderwerpen in de klas.
- introductie inspirerend burgerschap
- traject ouderbetrokkenheid
- armoedebeleid op school
- inclusiebeleid op school…
- start to OKAN
- RSV en controverse
- lesgeven in een superdiverse context, een wereld van verschil
- ...