Scholen staan voor grote uitdagingen: moeilijk te begrijpen gedrag, grote diversiteit, pesten, klagende ouders… Katholiek Onderwijs Vlaanderen wil hierop een preventief en positief antwoord bieden: herstelgericht werken in een verbindend schoolklimaat.
Tijdens deze professionalisering bekijk je onder leiding van experten hoe je als schoolteam kan inzetten op een verbindend schoolklimaat en welke ingrediënten daarvoor belangrijk zijn. Verbindend schoolklimaat sluit in de eerste plaats aan bij zorgbreed en kansenrijk onderwijs. Heel wat elementen van een verbindend schoolklimaat zoals klasmanagement (social discipline window), groepsvorming, verbindend gezag, proactieve cirkels, elementen van de nieuwe autoriteit zijn gericht op het zorgzaam omgaan met leerlingen, ouders en collega’s en op het verhogen van het welbevinden van deze doelgroepen. Daarnaast sluit verbindend schoolklimaat zeer sterk aan bij Katholieke Dialoogschool. Samen met personeel, ouders, leerlingen inzetten op verbinding is essentieel om te evolueren naar een verbindende Katholieke dialoogschool. De twee thema’s zijn niet los van elkaar te zien. Tenslotte heeft verbindend schoolklimaat linken met verbindend samenwerken in teams en HR. We zijn ervan overtuigd dat schooldirecties die radicaal inzetten op verbinding dit doen tot op het niveau van klassenraden, zorgteamoverleg, oudercontacten, functioneringsgesprekken, aanpak van conflicten… Kortom: verbindend schoolklimaat raakt aan alles wat er op een school aan de gang is.