Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMCBA0DLP230148-01 Traject: effectieve didactiek; Wat werkt tot op de klasvloer?

Wist jij dat bij het activeren van voorkennis, slechts het pogen van een leerling om informatie op te halen uit zijn geheugen al leren is, ook al weet hij/zij het antwoord uiteindelijk niet? We noemen dit retrieval practice, een effectieve leerstrategie.

Steeds beter weten we wat echt werkt in onderwijs. De wetenschap vertelt ons van alles over effectieve leraren. Zowel vanuit lerareneffectiviteit studies als de neurowetenschap doen we veel kennis en inzichten op die ons didactisch handelen op de klasvloer kan versterken.

In dit lerend netwerk nemen we je mee in de wereld van de wetenschap en geven we je praktische tips om deze conclusies om te zetten in effectieve didactiek tot op de klasvloer.

Tussen de sessies in is er tijd om het geleerde in de praktijk te brengen.

Doelstellingen:

• Je verdiept je kennis over didactiek met de laatste wetenschappelijke inzichten
• Je krijgt inzicht in de relatie tussen effectieve didactiek en het leerplan ZILL
• Je versterkt je competenties op het gebied van didactiek met praktische tips en inspirerende voorbeelden
• Je oefent met de nieuwe inzichten om zo effect te generen tot op de klasvloer
• We versterken de reflectieve dialoog tussen de deelnemers.

Doelgroep:

Leraren basisonderwijs.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Via verschillende inhoudelijk bronnen en invalshoeken kijken we naar effectieve didactiek. Met recente wetenschappelijke ontwikkelingen sturen we ons handelen bij om zo nog meer effect te hebben op het leren van de leerling.

Tegelijkertijd kijken we naar het creëren van een krachtige leeromgeving vanuit ZILL. Vanuit een focus kiezen we de juiste strategieën om zo krachtig onderwijs te creëren voor jullie leerlingen.

Tussentijds reflecteren we met elkaar over de praktijken bij jullie op school met als doel de inzichten daadwerkelijk te laten landen tot op de klasvloer.

Strategie en methode:

We maken kennis met elkaar, formuleren onze eigen (en/of gedeelde) leervra(a)g(en) We gaan in dialoog met elkaar en delen, verkennen, spiegelen onze eigen (zowel positieve en negatieve) ervaringen en visie (en die van anderen) in effectieve didactiek. Tijdens sessie 1 en 3 van deze reeks werken we vanuit wetenschappelijk onderbouwde kaders, sessie 2, 4 en 5 gaan we vooral in interactie met elkaar en werken we aan de duurzame implementatie.

Je krijgt ook een ruim aanbod aan inspiratiebronnen en werkvormen aangereikt.

Sessies: 5 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 80,00 Euro
Lesgever: Kusters Wendy
Malfait Patrick
Day David
Van De Sompel Ann
Schoofs Ingrid
Stet Wessel
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Sint-Baafshuis (Afgelast)
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • donderdag 25 januari 2024 van 09:00 tot 12:00 (Afgelast)
    • donderdag 22 februari 2024 van 09:00 tot 12:00 (Afgelast)
    • maandag 25 maart 2024 van 09:00 tot 12:00 (Afgelast)
    • dinsdag 23 april 2024 van 09:00 tot 12:00 (Afgelast)
    • donderdag 23 mei 2024 van 09:00 tot 12:00 (Afgelast)
DPCM (Afgelast)
Frederik de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 2: (Afgelast)
    • maandag 22 januari 2024 van 09:00 tot 12:00 (Afgelast)
    • donderdag 29 februari 2024 van 09:00 tot 12:00 (Afgelast)
    • dinsdag 19 maart 2024 van 09:00 tot 12:00 (Afgelast)
    • dinsdag 23 april 2024 van 09:00 tot 12:00 (Afgelast)
    • donderdag 23 mei 2024 van 09:00 tot 12:00 (Afgelast)
PCS Hasselt (Afgelast)
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 3: (Afgelast)
    • donderdag 25 januari 2024 van 09:00 tot 12:00 (Afgelast)
    • donderdag 22 februari 2024 van 09:00 tot 12:00 (Afgelast)
    • maandag 25 maart 2024 van 09:00 tot 12:00 (Afgelast)
    • dinsdag 23 april 2024 van 09:00 tot 12:00 (Afgelast)
    • donderdag 23 mei 2024 van 09:00 tot 12:00 (Afgelast)
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.