Deze sessie richt zich tot taalankers/taalcoaches, GOK-coördinatoren en beleidsteams uit scholen die werkzaam zijn in een veranderende context waarin de talige diversiteit van de schoolpopulatie toeneemt. De talige verschillen tussen leerlingen en het bewustzijn dat voor velen de schooltaal en de thuistaal ver uit elkaar liggen, maken het lesgeven tot een uitdaging nu en in de toekomst.
Tijdens dit initiatief leer je over verschillende opties om met deze talige diversiteit om te gaan, op school en in je klas. Wat moet je weten over het (taal)leren van je meertalige leerlingen? Welke plaats kan de thuistaal al dan niet op school krijgen? Hoe kunnen we, met onze meertalige schoolpopulaties, toch helemaal inzetten op het Nederlands? Nemen we als school de juiste beslissingen?
Met dit initiatief willen we inzichten bieden maar ook tools geven om naar je eigen diverse en meertalige school te kijken. We verkennen hoe je lessen taalsterker maakt. We bekijken hoe je een taalkrachtige leeromgeving in een ruimer talenbeleid kan verankeren. Maar we denken ook samen na over het waarom en het hoe leren omgaan met meertaligheid in het onderwijs.