Vanaf 16u30: ruimte voor ontmoeting
• Welkom rond ‘de kast van kostbaarheden’.
17u00 – 18u.30 ruimte voor levensbeschouwelijke diversiteit
• Hamid Riffi - Hamid Riffi is directeur van het Scheppersinstituut in Mechelen (SO) en tevens moslim. Hamid Riffi brengt een persoonlijke getuigenis over wat het betekent om als moslim directeur te zijn van een katholieke school en hoe je die levensbeschouwelijke traditie kan behartigen zonder er zelf (praktiserend) lid van te zijn.
• Abdellah Benotmane - Abdellah Benotmane is historicus van opleiding en staat vandaag voor de klas in het middelbaar in Brussel. Daarnaast geeft hij les aan de Erasmushogeschool binnen de educatieve bachelor.
In zijn uiteenzetting vertrekt hij vanuit bestaande vooroordelen en eigen ervaringen als leerling met migratieachtergrond in een Vlaamse school. Vervolgens legt hij uit van waar de moeilijkheden komen en wat je als leerkracht kan doen om ook deze leerlingen mee te krijgen in jouw verhaal.
18u30 - 19u00: ruimte voor identiteit in diversiteit
• An Quaghebeur - An Quaghebeur is bisschoppelijk gedelegeerde voor het onderwijs in het bisdom Brugge. An Quaghebeur geeft toelichting bij de dialoognota (vanuit de raad van bestuur van Katholiek Onderwijs Vlaanderen) voor een vernieuwd gesprek over levensbeschouwelijke symbolen en kentekens op school.
Met deze adviesnota beoogt Katholiek Onderwijs Vlaanderen in alle sereniteit en wars van polarisering het gesprek te faciliteren.
We reiken scholen (inhoudelijke en procesmatige) handvatten aan om het gesprek binnen de eigen school of scholengemeenschap aan te gaan, voorbij het eigen standpunt, vertrekkend vanuit de missie, visie en schoolcontext.
19u15 – 20u15: ruimte voor dialoog en het stillen van honger
20u15 – 21u00: ‘wondere ruimte’
• In een verdiepend moment laten we ons inspireren door zes ruimtes: de ruimte om te beginnen, de ruimte om te vergeven, de ruimte om in dialoog te gaan, de ruimte om te veranderen, de ruimte om te leren, de ruimte om te verschillen.