PBRMSKO9AAN230415-03 Aanvangsbegeleiding team West - 15 mei 2024
Je maakt kennis met de dienst van de pedagogische begeleiding. We maken ruimte om groeikansen te bespreken. We zorgen voor stoefmomentjes van toffe momenten.
Doelstellingen:
- Je leert de pedagogische dienst kennen als een dienstverlenende organisatie.
- Je krijgt tips mee die je onmiddellijk in je praktijk kan inzetten.
- Je reflecteert over je eerste jaar als leraar.
Doelgroep:
- Startende leraren basisonderwijs team West (Oost-Vlaanderen)
Aanbieder:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:
We komen drie woensdagnamiddagen (11 oktober 2023 - 10 januari 2024 - 15 mei 2024) samen om te reflecteren en te leren van elkaar.
Wees welkom en voel je gesteund in je eerste jaar op het werkveld.
Workshops:
Workshops Reeks 1 op lesplaats Online sessieAanbod workshops sessie 1 deel 1woensdag 15 mei 2024 van 13:30 tot 15:30LO - Klasmanagementtechnieken lagere school Spreker: Henk De Reviere – schoolbegeleider
Iedereen kent er wel een paar: leraren die alles lijken te kunnen. Die goede resultaten boeken, passie voor het vak overbrengen, het beste in hun leerlingen naar boven halen en ook nog eens orde weten te bewaren in de klas. Kortom, topleraren. Kwestie van “je hebt het of je hebt het niet?” Nee hoor, de vaardigheden van succesvolle leraren zijn vooral gebaseerd op simpele technieken die iedereen kan leren. De leraar moet beschikken over een gereedschapskist met technieken om de leeropbrengsten van de leerlingen te verhogen. Met andere woorden, de leraar moet fijne kneepjes onder de knie hebben om het niveau van het lesgeven te verbeteren. In deze sessie maken we kennis met enkele van deze praktische technieken.
KO – Klasmanagementtechnieken kleuterschool Spreker: Kathleen Vandenhaesevelde – schoolbegeleider
Iedereen kent er wel een paar: leraren die alles lijken te kunnen. Die goede resultaten boeken, passie voor het vak overbrengen, het beste in hun leerlingen naar boven halen en ook nog eens orde weten te bewaren in de klas. Kortom, topleraren. Kwestie van “je hebt het of je hebt het niet?” Nee hoor, de vaardigheden van succesvolle leraren zijn vooral gebaseerd op simpele technieken die iedereen kan leren. De leraar moet beschikken over een gereedschapskist met technieken om de leeropbrengsten van de leerlingen te verhogen. Met andere woorden, de leraar moet fijne kneepjes onder de knie hebben om het niveau van het lesgeven te verbeteren. In deze sessie maken we kennis met enkele van deze praktische technieken.
LO - KO – Meertaligheid…een troef in je klas Spreker: Gerda De Backer – schoolbegeleider
Als leraar wil je alle leerlingen maximale ontplooiingskansen bieden en wil je hen helpen om de onderwijstaal Nederlands te verwerven.
Tijdens deze sessie krijg je zicht op tweedetaalverwerving en geven we praktische handvatten om (meertalige) leerlingen alle kansen te bieden.
LO - Krachtige motiverende leesomgeving in je klas Spreker: Kristien De Schuyter – schoolbegeleider
‘Meer lezen is beter in taal’
Om van onze leerlingen vaardige lezers te maken, is het belangrijk om de leesmotivatie hoog te houden.
Hoe kunnen we de leesmotivatie bij onze leerlingen aanwakkeren? Hoe maak je een motiverende leesomgeving?
In deze sessie maak je eveneens kennis met de kracht van ‘vrij’ lezen en krijg je tips om je boekenhoek te optimaliseren.
KO/LO – Krachtig leren Spreker: Werner Bosman – schoolbegeleider
Leraren geven dagelijks tientallen opdrachten, stellen honderden vragen en organiseren allerlei activiteiten met maar een doel: ze willen dat hun leerlingen daarvan leren. Om deze leerprocessen bij leerlingen in gang te zetten, te begeleiden, te evalueren en te remediëren is het belangrijk om zicht te krijgen op de manier waarop leerlingen leren. In deze sessie maken we hiermee kennis en staan we stil bij de kenmerken van een krachtige leren.
KO – Leren zichtbaar maken door te brainstormen met je kleuters Spreker: Birgit De Man – schoolbegeleider
Brainstormen is niets nieuws, denk je, Doch merken we dat hier nog groeikansen zitten. We zien dat een brainstorm meer voorkomt bij oudste kleuters dan bij de jongste kleuters. Een brainstorm is een middel om te peilen naar de voorkennis van je kleuters maar kan evengoed gebruikt worden om hun leerproces in kaart te brengen of om onderzoeksvragen te visualiseren. We bekijken verschillende manieren van brainstormen, leggen de link naar het schema van de krachtige leeromgeving en het zichtbaar maken van doelen die we in de focus zetten.
LO – Pittig gedrag Spreker: Silvia Couvreur – schoolbegeleider
Iedereen kent er wel een paar: kinderen die het moeilijk hebben om zich aan de afspraken te houden of nog erger, de boel op stelten zetten. Wil je beter zicht krijgen op dit gedrag? Hier leren op anticiperen? Of nog beter, dit gedrag voorkomen? In deze sessie leer je leerlingen nadenken over hun gedrag, leer je zelf anders kijken naar dit gedrag en leer je kinderen om anders te reageren op situaties die hen triggeren. Je maakt ook kennis met technieken om dit gedrag te vermijden of er adequaat op te reageren. Met de aangereikte tools kan je in jouw klas aan de slag.
LO – Godsdienst Spreker: Katrien Tonnard – godsdienstinspecteur
Je volgt een handleiding voor godsdienst maar je voelt dat je hierdoor niet écht in gesprek kan gaan met de kinderen. De diversiteit in je klas vraagt een aanbod en een begeleiding die méér op maat is van de kinderen. Aan elke leraar wordt gevraagd een interlevensbeschouwelijk project uit te werken tijdens de godsdienstlessen maar hoe begin je daaraan en waarom zou je dit doen? Waar vind je inspiratie? In deze sessie verkennen we ILC materialen en krijgen we zicht op criteria voor een goed ILC aanbod.
Sessies:
1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage:
5,00 Euro
Lesgever:
De Reviere Henk
Vandenhaesevelde Kathleen
De Man Birgit
Bosman Werner
Contact:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online sessie
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- woensdag 15 mei 2024
van
13:30
tot
15:30