Deze aanvangsbegeleiding bevat essentiële informatie die elke nieuwe leerondersteuner moet verwerven of bezitten.
Sessie 1:
Visie op inclusie en inclusieve grondhouding is het uitgangspunt en het fundament waarop het werk van de (specifieke) leerondersteuner gebaseerd is. Deze visie op inclusie kadert binnen een maatschappelijke evolutie die omgezet is in regelgeving.
Sessie 2:
Inclusie realiseren voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs is een opdracht voor gewone scholen volgens de regelgeving en volgens de kwaliteitsverwachtingen van de inspectie. De gewone school kan daarvoor rekenen op de hulp van (specifieke) leerondersteuners. Deze opdracht is niet altijd eenvoudig en het is soms een hele uitdaging om tot resultaat te komen. Het samen-verhaal van de (specifieke) leerondersteuner, ouders en leerling, leerkracht en schoolteam moet vertrekken vanuit verbinding, respect voor autonomie en maximaal inzetten op competenties. Communicatie over noden, behoeften en de feitelijke neerslag hoe daaraan tegemoet te komen met handelingsgericht werken, is essentieel voor daadwerkelijke ondersteuning. In de tweede sessie zoomen we hier dieper op in.