Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMSKO1AAN230417-01 Aanvangsbegeleiders leerondersteuners (basissokkel): Visie op inclusie & verbindend communiceren

Gestart als nieuwe leerondersteuner in de regio Mechelen-Brussel? Dan nemen we je graag mee in de modules 'visie op inclusie' en 'verbindend communiceren en samenwerken'.
Doelstellingen:
  • Je versterkt je competenties door zelfreflectie: hoe kijk ik zelf naar inclusie?
  • Je verdiept kennis over de inclusieve waarden en krijgt inzicht in de evolutie van het concept inclusie.
  • Je verdiept je kennis over de invulling van het begrip inclusie en over het wettelijk kader waarbinnen we handelen.
  • Je verkent wat wetenschappelijk onderzoek ons vertelt over inclusie / inclusief onderwijs.
  • Je oefent de inclusieve grondhouding door trouw te blijven aan inclusieve waarden binnen de verschillende rollen die je als (specifieke) leerondersteuner opneemt.
  • Je wordt je bewust van je mindset en zet die ook in ten gunste van je (specifieke) leersteuncentrum.
Doelgroep:
  • Startende leerondersteuners van de regio Mechelen-Brussel
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Deze aanvangsbegeleiding bevat essentiële informatie die elke nieuwe leerondersteuner moet verwerven of bezitten.

Sessie 1:
Visie op inclusie en inclusieve grondhouding is het uitgangspunt en het fundament waarop het werk van de (specifieke) leerondersteuner gebaseerd is. Deze visie op inclusie kadert binnen een maatschappelijke evolutie die omgezet is in regelgeving.

Sessie 2:
Inclusie realiseren voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs is een opdracht voor gewone scholen volgens de regelgeving en volgens de kwaliteitsverwachtingen van de inspectie. De gewone school kan daarvoor rekenen op de hulp van (specifieke) leerondersteuners. Deze opdracht is niet altijd eenvoudig en het is soms een hele uitdaging om tot resultaat te komen. Het samen-verhaal van de (specifieke) leerondersteuner, ouders en leerling, leerkracht en schoolteam moet vertrekken vanuit verbinding, respect voor autonomie en maximaal inzetten op competenties. Communicatie over noden, behoeften en de feitelijke neerslag hoe daaraan tegemoet te komen met handelingsgericht werken, is essentieel voor daadwerkelijke ondersteuning. In de tweede sessie zoomen we hier dieper op in.

Strategie en methode:

Toelichting wordt afgewisseld met uitwisseling over de leersteuncentra heen.
Deelnemers kunnen praktijkervaringen inbrengen of stilstaan bij casuïstiek.

Bijkomende info:

Deelnemers nemen hun laptop mee, alsook schrijfmateriaal.
Bij de balie (DPCM Mechelen) vraag je een papiertje met wifi-code.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 5 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 10,00 Euro
Lesgever: Mertens Sara
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
DPCM (Inschrijven afgesloten)
Frederik de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 10 oktober 2023 van 09:00 tot 15:30
Online sessie (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 2: (Voorbij)
    • maandag 22 januari 2024 van 08:45 tot 12:00
    • vrijdag 26 januari 2024 van 08:45 tot 12:00
  • Reeks 3: (Voorbij)
    • maandag 22 april 2024 van 08:45 tot 12:30
    • dinsdag 30 april 2024 van 08:45 tot 12:30
Wachtlijst - Volzet? Schrijf je hier in!
(Kaart)
  • Reeks 4:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.