Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMSKO9DGL230422 IDP als instrument voor kwaliteitsontwikkeling Regio Oost-Vlaanderen

Effectieve scholen zien toetsdata niet als een vaststaand gegeven waarop ze geen invloed hebben, maar als uitkomst van de kwaliteit van het geboden onderwijs. Goede resultaten worden gevierd en gezien als een bevestiging van de kwaliteit van het onderwijs dat de school biedt. Toetsdata worden gebruikt om het leren en het onderwijs voortdurend te verbeteren. (Hollingsworth, J. & Ybarra, S., Expliciete Directe Instructie, 2009.)

Met de IDP’s wil het Katholiek Onderwijs Vlaanderen aan de scholen een gevalideerd evaluatie-instrument aanreiken om de interne kwaliteitsontwikkeling van de school te ondersteunen. De IDP-resultaten zijn outputgegevens waarmee de school haar eigen werking kan beoordelen en optimaliseren. In het kader van het gebruik van data in de kwaliteitsontwikkeling van de school, zal het belang van het gebruik van de IDP’s alleen maar toenemen.
Deze sessie wil dit toelichten en hiertoe concrete handvatten aanreiken.

Doelstellingen:
  • Zelf kunnen aangeven waarom de IDP’s worden afgenomen.
  • De structuur en de inhoud van de IDP’s leren kennen.
  • De IDP’s leren kennen als mogelijk middel om data over je school planmatig en systematisch te verzamelen.
  • Relevante vragen over je school/scholen leren stellen vanuit de data van de IDP’s.
  • De data uit de IDP’s gebruiken om in reflectieve professionele (data)dialoog te gaan om de ontwikkeling van je school/scholen te bevorderen.
  • Het stappenplan IDP leren kennen als mogelijk middel om aan planmatig en doelgericht aan de slag te gaan met de schooleigen IDP-resultaten.
  • Het eigen schoolrapport IDP kunnen lezen en interpreteren.
Doelgroep:
  • directies bao
  • beleidsondersteuners
 
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Dit netwerk wil inspiratie bieden om op een planmatige en doelgerichte manier om te gaan met de resultaten van de IDP's. Vanuit inzicht in de IDP's en vanuit reflectiemateriaal wordt professioneel gedialogeerd en worden goede praktijkvoorbeelden met elkaar gedeeld. Hierbij staat het leren van elkaar centraal ten bate van de kwaliteitsontwikkeling van de eigen school- en klaspraktijk.

Strategie en methode:
In dit netwerk wisselen informatie, actie en interactie elkaar af met als doel optimaal van elkaar te leren.
Bijkomende info:
Het schooleigen IDP-rapport digitaal of op papier meebrengen.
 
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 5,00 Euro
Lesgever: Bosman Werner
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Sportina (Inschrijven afgesloten)
Rooseveltlaan 21
9420 Erpe-Mere (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 3 oktober 2023 van 09:30 tot 12:00
  • Reeks 2: (Voorbij)
    • dinsdag 3 oktober 2023 van 13:00 tot 15:30
  • Reeks 3: (Voorbij)
    • dinsdag 20 februari 2024 van 09:30 tot 12:00
  • Reeks 4: (Voorbij)
    • dinsdag 20 februari 2024 van 13:00 tot 15:30
  • Reeks 5: (Voorbij)
    • donderdag 18 april 2024 van 09:30 tot 12:00
  • Reeks 6: (Voorbij)
    • donderdag 18 april 2024 van 13:00 tot 15:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.