Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETXACA0PRJ230429-02 Het Forum - Teamgericht werken aan burgerschapsonderwijs (secundair onderwijs) (12/12/2023)

Karel de Grote hogeschool, Onderzoekscentrum Toekomstgericht Onderwijs: We lichten kort ons praktijkonderzoek over teamgericht aan burgerschap werken toe. We stellen onze website voor, waar je handvaten en ideeën kan vinden over samenwerken aan burgerschap. Hierna zullen we uitwisselen over manieren waarop burgerschap op school georganiseerd kan worden en hoe je kan samenwerken. 

Doelstellingen:
  • nadenken over verschillende manieren om in team aan burgerschap te werken op school en dit implementeren op hun eigen school.
Doelgroep:
  • Leerkrachten en coördinatoren secundair onderwijs die werken een burgerschapscompetenties 
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen ism Karel de Grote hogeschool, Onderzoekscentrum Toekomstgericht Onderwijs
Inhoud:

De samenwerking tussen leerkrachten om burgerschap te integreren in het curriculum is een uitdaging. Werken rond burgerschapscompetenties gebeurt in veel scholen gefragmenteerd. Nochtans is een geïntegreerde, schoolbrede benadering essentieel om tot het effectief verwerven van burgerschapscompetenties te komen. Het werkveld vraagt handvaten om schoolteams in dit proces te begeleiden.

Het doel van het onderzoek is het inzetten van kennis rond teamgericht werken in het onderwijs om begeleidings- en reflectie-instrumenten te ontwikkelen die schoolteams versterken om burgerschapscompetenties kwaliteitsvol te implementeren. Een onderwijskundig ontwerponderzoek wordt gebruikt om de onderzoeksvragen te beantwoorden. We starten met het verfijnen van de probleemstelling samen met het werkveld. Tegelijk voeren we een verdiepende literatuurstudie uit over de thema’s teamgericht werken en burgerschap. Vervolgens kijken we naar good practices in verschillende scholen. We analyseren een aantal casestudies die inspireren voor de ontwikkeling van de begeleidings- en reflectie-instrumenten. Deze begeleidings- en reflectie-instrumenten ontwikkelen we in cocreatie met het werkveld. In een volgende stap testen een aantal scholen de ontwikkelde instrumenten uit. Ten slotte gaan we de bruikbaarheid van de instrumenten na en zorgen we voor een inbedding en verspreiding van de instrumenten in het werkveld.

We ontwikkelen een nieuw theoretisch kader met succesvolle schoolteamkenmerken in de context van burgerschap en teamgerichte begeleidings- en reflectie-instrumenten om met burgerschap op school aan de slag te gaan. Daarnaast beogen we een onderzoeksartikel van het ontwerponderzoek uit te schrijven.

Strategie en methode:

We lichten eerst ons onderzoek toe en laten de leraren nadien overleggen over hoe zij samenwerken op school. De bedoeling is om uit te wisselen met leraren in andere schoolcontexten. 

Bijkomende info:

Ama Amitai is praktijkonderzoeker aan Karel de Grote hogeschool en aan Odisee rond het thema burgerschapsonderwijs. Ze heeft een doctoraat in de onderwijssociologie en heeft ervaring als leerkracht secundair onderwijs. Ruben Macquoy is praktijkonderzoeker aan KDG en lector in de filosofie.

Sessies: 1 sessie(s)
Kwalificatie:

We programmeren een reeks digitale bijdragen vanuit onze hogescholen en universiteit. Kenmerkend voor deze reeks is de innovatieve insteek vanuit recent wetenschappelijk onderzoek rond uiteenlopende thema’s.

Bekijk het volledig aanbod van het Forum.

Voorwaarde:

Kan je niet digitaal aansluiten? Geen probleem. We nemen de sessie op en als ingeschreven deelnemer kan je de opname bekijken tot het einde van de week.


Voor dit initiatief kan je tot en met maandag 11 december 2023 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 60,00 Euro
Lesgever: Macquoy Ruben
Amitai Ama
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online sessie (Afgelast)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • dinsdag 12 december 2023 van 13:30 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.