Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETXACA0PRJ230429-06 Het Forum - Effectieve didactiek in leermiddelen (20/02/2024)

ExpertiseCentrum voor Effectief Leren (Thomas More): Hoe kies je als leraar, vakwerkgroep of schoolteam een lesmethode? Waarmee houd je rekening bij het ontwikkelen van een leermiddel? Hoe gebruik je het leerboek op een doordachte manier in je klaspraktijk? Er is weinig onderzoek voorhanden en er zijn nauwelijks gereedschappen om een uitspraak te doen over de kwaliteit van leermiddelen in Vlaanderen en Nederland. Vaak worden keuzes gemaakt op basis van losse meningen en ervaringen of soms, zelfs, op hoe aantrekkelijk het leermiddel is vormgegeven. Ook woedt het leermiddelendebat in alle hevigheid. De huidige leermiddelen worden in dat debat door sommigen naar voren geschoven als één van de hoofdoorzaken van de dalende onderwijskwaliteit.   

Doelstellingen:

In deze vorming leer je hoe je het kwaliteitskader voor leermiddelen op de juiste manier kan gebruiken. Je gaat concreet aan de slag om het toe te passen op een leermiddel naar keuze. Je krijgt handvatten om de kwaliteit van leermiddelen goed in te schatten en leert hoe je ze op een effectieve manier in te zetten in je lessen.

Doelgroep:

leerkrachten secundair onderwijs of basisonderwijs

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen ism het ExpertiseCentrum voor Effectief Leren (Thomas More)
Inhoud:

Hoe kies je een goed handboek ? Of hoe maak je een kwalitatieve eigen cursus ? We weten dat leermiddelen kunnen bijdragen aan effectief leren en overbrengen van kennisrijke curricula, maar er is weinig onderzoek voorhanden en er zijn nauwelijks gereedschappen om een uitspraak te doen over de kwaliteit van leermiddelen in Vlaanderen en Nederland. Vaak worden keuzes gemaakt op basis van losse meningen en ervaringen of soms zelfs, op hoe aantrekkelijk het leermiddel is vormgegeven. Vanuit het onderzoeksproject ‘Wijze lessen voor het ontwikkelen, kiezen en gebruiken van leermiddelen in het leerplichtonderwijs’ werd een instrument ontwikkeld dat je kan gebruiken om geïnformeerde keuzes te maken. 

Strategie en methode:

Tijdens de vorming krijg je input van de lesgever over hoe je het kwaliteitskader kan gebruiken. Daarna maken we ruimte om in groepjes het meegebrachte leermiddel (een handboek of eigen cursus) kritisch te bekijken. We kijken telkens naar wat er al sterk is en wat de didactiek nog krachtiger zou kunnen maken.  

Bijkomende info:

Mitte Schroeven was 16 jaar leerkracht Nederlands en Engels in de tweede en derde graad van het secundair. Binnen het Expertisecentrum Onderwijs en Leren houdt ze zich voornamelijk bezig met professionalisering, met een focus op leermiddelen en digitale didactiek.

Sessies: 1 sessie(s)
Kwalificatie:

We programmeren een reeks digitale bijdragen vanuit onze hogescholen en universiteit. Kenmerkend voor deze reeks is de innovatieve insteek vanuit recent wetenschappelijk onderzoek rond uiteenlopende thema’s.

Bekijk het volledig aanbod van het Forum.

Voorwaarde:

Kan je niet digitaal aansluiten? Geen probleem. We nemen de sessie op en als ingeschreven deelnemer kan je de opname bekijken tot het einde van de week.


Voor dit initiatief kan je tot en met maandag 19 februari 2024 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 60,00 Euro
Lesgever: Schroeven Mitte
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online sessie (Afgelast)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • dinsdag 20 februari 2024 van 13:30 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.