Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETXACA0PRJ230429-11 Het Forum - Teachmi – werken met de sterktes van leerlingen met een migratieachtergrond (16/04/2024)

UCLL Research and Expertise, Education & Development: In deze sessie leer je hoe je de sterktes van leerlingen kan inzetten in leerprocessen. Meer bepaald de sterktes, die zij vanuit hun persoonlijke geschiedenis en culturele achtergrond meebrengen. We laten zien hoe diversiteit een kracht kan zijn in plaats van een obstakel. 

Doelstellingen:
  • Een leeromgeving creëren waarin leerlingen hun sterktes kunnen inzetten en daarmee experimenteren.
  • De evolutie van hun leerlingen opvolgen in zelfevaluatie en evaluatie door de leerkracht.
  • Leerlingen beter laten samenwerken door hen van elkaars sterktes te laten gebruik maken.
  • Zelfregulerend leren inzetten in een diverse groep leerlingen en de leerlingen de nodige taal geven om hierover te reflecteren.
Doelgroep:
  • Leerkrachten secundair onderwijs
  • Leerkrachten derde graad basisonderwijs
  • Directies
  • Leerkrachten in multiculturele scholen, al dan niet met Okan-leerlingen.
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen ism UCLL Research and Expertise, Education & Development
Inhoud:

Op basis van Teachmi, een Erasmus+ project waarin materiaal ontwikkeld werd voor een betere inclusie van leerlingen met een migratieachtergrond, werken we rond het zelfstandig en/of in groep laten werken van leerlingen. Leerlingen krijgen dikwijls projectwerk of groepstaken, terwijl er voor hen geen kader is om dat goed aan te pakken. Vanuit Teachmi en de visie op strengths-based learning die daar werd uitgewerkt, wordt dit kader, samen met concrete tools aangereikt om dit als leerkracht meer gefundeerd aan te pakken.

Strategie en methode:
  • Gebruik van een presentatie en de website van TEACHmi als basis.
  • Kort overzicht van de site (demonstratie)
  • Reflecteren over sterktes (duo rollenspel in break out rooms)
  • Reflecteren over sterktes in negatief gedrag (duo rollenspel in break out rooms)
  • Werken met het OICO-principe: demonstratie.
  • Toepassen van het OICO-principe: individuele reflectie en discussie in break out rooms.
  • Kader zelfstandig werk en zelfstandig werk in groep (demonstratie)
  • Toepassen van het kader op een concrete les (creatief) schrijven (break out rooms).
  • Integratie van planningstools in de vorige opdracht (zelfstandig werk)
  • Overzicht evaluatietools en opbouw van zelfevaluatie in het kader van Strengths-Based Learning (demonstratie en toepassing op de sessie).
  • Werken met rubrics gebaseerd op het OICO-principe.
  • Aanpassen van de planning aan sterktes van leerlingen, gebruik maken van een rubric. (Case study in break out rooms)
  • Uitwerken miniplan van aanpak (breakout rooms en dan plenair).
  • Vragen en suggesties
Bijkomende info:

Karel Moons combineert een master psychologie met een theateropleiding. Hij werkte meer dan 20 jaar in scholen in kansarme en multiculturele wijken en onderzocht hoe de sterktes van een buurt, de gemeenschap én de leerlingen in het onderwijs kunnen gevaloriseerd worden. Hij begeleidde directies en leerkrachten in die veranderingsprocessen. Sinds 2018 werkt hij als onderzoeker aan UCLL en als lector in de opleiding jeugdprofessional.

Sessies: 1 sessie(s)
Kwalificatie:

We programmeren een reeks digitale bijdragen vanuit onze hogescholen en universiteit. Kenmerkend voor deze reeks is de innovatieve insteek vanuit recent wetenschappelijk onderzoek rond uiteenlopende thema’s.

Bekijk het volledig aanbod van het Forum.

Voorwaarde:

Kan je niet digitaal aansluiten? Geen probleem. We nemen de sessie op en als ingeschreven deelnemer kan je de opname bekijken tot het einde van de week.


Voor dit initiatief kan je tot en met maandag 15 april 2024 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 60,00 Euro
Lesgever: Moons Karel
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online sessie (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 16 april 2024 van 13:30 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.