Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPCSO0DLP230463-01 Dag van de klassieke talen: inspiratio et aemulatio

Doelstellingen:
  • Je verkent de mogelijkheden van andere teksttypes en teksten uit andere periodes in de 2de en de 3de graad.
  • Je verkent de mogelijkheden voor de behandeling taalevolutie en –variatie in de 3de graad.
  • Je maakt via een praktijkverhaal kennis met actief Latijn in de 1ste en de 2de graad.
  • Je inspireert en wordt geïnspireerd tijdens uitwisselingssessies over ict-mogelijkheden en omgaan met tempoverschillen in de 1ste graad.
Doelgroep:
  • Leraren klassieke talen
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Met de nieuwe leerplannen krijgen we veel meer keuzevrijheid: andere periodes, andere teksttypes, ander Latijn en ander Grieks. Tegelijkertijd is er meer aandacht voor taalvariatie en –evolutie. Voor de inhoud gingen we aan de slag met de wensen die jullie via de enquête aan ons hebben doorgegeven. We hopen dat onze sprekers jullie kunnen inspireren en meenemen langs nieuwe wegen en invalshoeken, zowel voor Latijn en Grieks als de drie graden. Daarnaast bieden we de kans om informatie en ervaringen uit te wisselen over twee meer pedagogisch-didactische inhouden: ICT en tempoverschillen. En we tonen met een praktijkvoorbeeld hoe je aan de slag kan met actief Latijn. Laten we elkaar inspireren, zodat we sterker terugkeren naar de lespraktijk.

Programma

08.45 uur: onthaal 
09.10 uur: verwelkoming
09.30 uur: eerste werkwinkel
11.00 uur: pauze
11.15 uur: tweede werkwinkel
12.45 uur: einde 

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
woensdag 28 februari 2024 van 09:30 tot 11:00
Hoe integreer je ICT-tools in de lectuurlessen? Teach meet
Spreker: Sigrid Keupers

Nu er een heuse digitale omwenteling door onze scholen raast, willen we graag stilstaan bij het gebruik van ICT in de lectuurlessen. Wat is onze visie? Wat is goed klassieke talenonderwijs? Hoe kunnen we onze lectuurlessen ontwerpen met aandacht voor het digitale aspect? Welke praktische tools zijn bruikbaar? We gaan samen op verkenning en delen ervaringen uit de eigen les- en evaluatiepraktijk.

Doelgroep: leraren Latijn 1ste (en 2de) graad.

Een ander type ‘Griekse’ held. Volkse epiek uit Byzantium in de klas
Spreker: Reinhart Ceulemans

Deze werkwinkel volgt op de vraag van enkele leerkrachten naar lesmateriaal en behandelingstips omtrent de klaslectuur van volkse epiek uit de Byzantijnse tijd, teneinde tegemoet te komen aan de nieuwe minimumdoelen voor de 3de graad wat betreft (i) de lectuur van postklassieke teksten, (ii) de behandeling van taalvariatie en (iii) vergelijkende reflectie over de cultuur waarin het Grieks werd gebruikt en andere culturen. De spreker zal reflecteren over zowel de aantrekkelijkheid als de obstakels en uitdagingen van de lectuur van dit soort literatuur. Dat doet hij aan de hand van tekstfragmenten uit de Digenis Akrites, een volks Byzantijns heldendicht uit de 12de eeuw over een christelijke held in een door de islam gedomineerde oosterse wereld.

Doelgroep: leraren Grieks 3de graad.

Latijnse epigrafie en klassieke auteurs
Spreker: Pieter Vynckier

Hoe kunnen epigrafische teksten bijdragen tot een rijker begrip van klassieke teksten? In het eerste deel van deze werkwinkel presenteren we hiervan enkele voorbeelden (Tacitus, Catullus, Martialis, …) die je meteen in je eigen klas kan gebruiken. In het tweede deel ga je zelf aan de slag, samen met je collega’s. Samen onderzoek je of en hoe je bij een klassieke tekst Latijnse opschriften kan betrekken.

Doelgroep: leraren Latijn 2de en 3de graad.

Over darwinisten en suffragettes. De ‘moderne’ wereld door een klassieke bril in de Neolatijnse poëzie van de 19de-20ste eeuw
Spreker: Nicholas De Sutter

Een selectie van poëtische Latijnse teksten die in hun benadering van de veranderende moderne wereld van de late 19de en vroege 20ste eeuw spelen met klassieke modellen en referentiekaders.

Doelgroep: leraren Latijn 3de graad.

Aanbod workshops sessie 1 deel 2
woensdag 28 februari 2024 van 11:15 tot 12:45
Hoe aan de slag met tempoverschillen? Teach meet
Spreker: Leen Aerts

Deze werkwinkel wil leerkrachten een kader aanreiken waarmee ze de oorzaken van tempoverschillen tussen leerlingen kunnen concretiseren. Daarbij aansluitend worden er mogelijkheden voorgesteld om de didactiek aan te passen en worden er voorbeelden gegeven van activerende werkvormen die de tempoverschillen tussen leerlingen kunnen opvangen.

Doelgroep: leraren Latijn 1ste graad.

Talige aspecten van laatlatijnse teksten
Spreker: Simon Aerts

Tijdens deze werkwinkel nemen we de taal onder de loep van een selectie teksten uit andere periodes dan de klassieke oudheid: de postklassieke periode, de vroege en late middeleeuwen en de vroegmoderne tijd. We bekijken hoe zogenaamde afwijkingen van het klassiek Latijn (Cicero) aanvankelijk de natuurlijke variatie van de volktaal weerspiegelen (tot de 7de eeuw) en later vooral ‘foutjes’ zijn in wat als imitatie bedoeld is van een taal die niet meer gesproken werd: aan de oppervlakte valt vooral een alternatieve spelling op (al dan niet consequent toegepast), terwijl de onderliggende structuren (syntaxis) reeds onze eigen, moderne denk- en spreekpatronen benaderen (bv. woordvolgorde). Enerzijds hoeft deze variatie tijdens lectuurlessen dus zelden voor problemen te zorgen inzake tekstbegrip (los van de woordenschat); anderzijds bieden de teksten authentiek en herkenbaar materiaal om op verschillende niveaus (spelling, morfologie, syntaxis) inductief met de leerlingen nauwkeuriger te bekijken tijdens taalbeschouwingslessen over taalevolutie en taalsystemen.

Doelgroep: leraren Latijn 3de graad.

OPGELET: bij de inschrijving zal je de mogelijkheid krijgen om de bijhorende publicatie "Didactica Classica Gandensia, Latijn anders? Waarom er nood is aan ander Latijn in de klas" aan te kopen aan de prijs van 20 euro. 
Er is geen aankoopverplichting maar dit wordt wel sterk aangeraden in het kader van deze werkwinkel. Er is geen aankoopmogelijkheid ter plaatse!

Actief Latijn in de klas?
Spreker: Nicholas Van Laerhoven

In deze werkwinkel stelt de spreker een basislessenreeks voor (hoe ziet een les met actief Latijn eruit). Je krijgt een voorbeeld te zien van een uitgewerkte lessenreeks: teksten, woordenschat, oefeningen, toetsen. Daarnaast is er ook ruimte om te bespreken hoe je actief Latijn in je eigen lessen kan implementeren, daartoe is het handig een tekst mee te brengen, waarmee je aan de slag wil gaan.

Doelgroep: leraren Latijn (en Grieks) 1ste en 2de gaad.

Klassieke en niet-klassieke Latijnse teksten kiezen, lezen en verwerken in de 2de graad. (drie (middeleeuwen) en) vier Latijn (nieuwe tijden)
Spreker: Frédéric Van Vosselen en Kris Wayenberg

Met de nieuwe leerplannen wordt verwacht dat er ook niet-klassieke Latijnse teksten gelezen worden. Hoe pak je dat aan? We geven voorbeelden voor het 3de jaar (middeleeuwen) en het 4de jaar (nieuwe tijden). We laten je kennismaken met zoekmethodes voor nieuwe teksten en bespreken hoe je de teksten kunt selecteren en ordenen om ze te laten aansluiten bij de traditionele canon. En hoe bied je het materiaal uiteindelijk aan de leerlingen aan? Hoe laat je leerlingen groeien in leesvaardigheid door hen zelfstandig en coöperatief te laten werken? (samenwerken in online documenten, alpheios.net …).

Doelgroep: leraren Latijn 2de graad.

Bijkomende info:

Men kan niet in of aan de school parkeren, de dichtstbijzijnde parking is het Sint-Jacobsplein. De school ligt in autoluw gebied.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met maandag 19 februari 2024 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 60,00 Euro
Lesgever: Wayenberg Kris
Ceulemans Reinhart
Aerts Simon
Van Vosselen Frédéric
Vynckier Pieter
Van Laerhoven Nicholas
Keupers Sigrid
Aerts Leen
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Sint-Pieterscollege (Inschrijven afgesloten)
Minderbroedersstraat 13
3000 Leuven (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 28 februari 2024 van 09:10 tot 12:45
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.