Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Krachtig leren binnen een taakgerichte benadering. Naar een cultuuromslag in de taalles

Van Thienen K. Krachtig leren binnen een taakgerichte benadering. Naar een cultuuromslag in de taalles. (syllabusserie nr. 11) Antwerpen, Garant, 2003, 293 p., € 32,50

In de klas legt de leraar het leerproces in handen van de leerder. Geleidelijk aan leert de leerling verantwoordelijkheid op te nemen voor het eigen leren en eigenaarschap ervan te verwerven door er zelf sturing aan te geven tot in de evaluatie toe. Hij leert op ontdekkingstocht te gaan om vat te krijgen op de omringende wereld Hiertoe bouwt hij verder op de bestaande ervaringen en leert hij van en met zijn medeleerlingen. Hij gebruikt de taal om het zingevingsproces te verwoorden en om er relevante dagelijkse handelingen mee uit te voeren. En de leraar? Die kijkt toe en ziet hoe de motivatie voor betekenisvol leren verhoogt. Hij wordt omgeschoold tot coach van de taakcyclus en tot bouwer van een veilige leeromgeving, gesteund door zijn collega’s die samen met hem experimenteren om het leren terug te geven aan wie het toebehoort: de leerling.

Dit is de visie over leren die ontsluierd wordt in Krachtig leren binnen een taakgerichte benadering. Naar een cultuuromslag in de taalles.

Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.