Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMLER0BLL240014-03 Inspelen op ontwikkeling - wat je moet weten om mij te begrijpen en uit te dagen

Passende (specifieke) onderwijsbehoeften formuleren, blijkt niet altijd eenvoudig. In dit traject reiken we kapstokken aan om je te helpen vanuit ontwikkeling naar kansen en afgestemde behoeften te kijken, zodat we beter begrijpen wat leerlingen nodig hebben om hen uit te dagen in hun zone van de naaste ontwikkeling. Met ambitie voor elke leerling afgestemde onderwijsdoelen kiezen, daar gaan we voor.

Doelstellingen:
  • Je vergroot je kennis over ontwikkeling en (basis-) behoeften van leerlingen.
  • Je begrijpt wat een disharmonisch profiel is en dat dit gevolgen heeft voor het werken op maat van de leerling.
  • Je  geeft betekenis aan de ontwikkelingsgerichte visie en de zone van de naaste ontwikkeling.
    Je verkent de pedagogische driehoek leraar, leerling en taak en hoe we kunnen inspelen op SOOB van leerlingen in aanpassen en aanleren van dieperliggende doelen.
  • Je geeft betekenis aan de sensitief-responsieve leraar en mediatie als interactiestijl om ontwikkelingsgericht onderwijs te realiseren.
  • Je verkent zelfstandig vijf ontwikkelingsdomeinen: Emotionele ontwikkeling, spelontwikkeling, motorische ontwikkeling, betekenisverlening van taal en een deel van de cognitieve ontwikkeling.
  • Vanuit deze input oefen je het gerichter formuleren van de onderwijsbehoeften van je leerlingen en ga je hierover in gesprek met andere onderwijsprofessionals.
  • Je koppelt de input aan het handelingsplanmatig werken en de principes van effectieve didactiek.
Doelgroep:
  • Onderwijsprofessionals die zich willen verdiepen in ontwikkelingsdenken en het formuleren van onderwijsbehoeften.
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Dag 1 
ontwikkeling - harmonisch/disharmonisch ontwikkelen - (basis-)behoeften - ABC als behoeften om gemotiveerd te leren

De zone van de naaste ontwikkeling - ontwikkelingsgericht kijken - pedagogische driehoek - mediatie als interactiestijl en dieperliggende doelen

Leerpad: zicht krijgen op ontwikkeling: emotionele ontwikkeling, spelontwikkeling- ontwikkeling van betekenis geven aan taal - (een deel van de) cognitieve ontwikkeling.

Dag 2 
Intervisie rond de inhouden en opdrachten van het leerpad.

De inhoud koppelen aan HPW en de principes van effectieve didactiek.

Strategie en methode:

Dag 1 (keuze voor Brussel of digitaal)
Input - werkvormen om het geleerde voor jezelf vast te zetten.

leerpad: zelfstandig aan de slag met inhoud en opdrachten - maandelijkse feedbackmomenten op vrijwillige basis.

Dag 2 (samen starten- intervisie per doelgroep (bu)bao -(bu)so of lln met verstandelijke beperking)
Intervisie/input om geleerde te koppelen aan HPW en effectieve didactiek.

Bijkomende info:

Dit is een traject. Wil je enkel het leerpad volgen, neem dan contact met je schoolbegeleider of de verantwoordelijke van dit traject.

Er wordt een lunch voorzien.

Opgelet de data wijzigen... 

Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:

Bereid zijn om zelfstandig aan de slag te gaan met de leerpaden. (tijdsinvestering van +/- 5x 2u)
Wie inschrijft voor het traject engageert zich voor alle sessies.


Voor dit initiatief kan je tot 5 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 60,00 Euro
Lesgever: Bentein Eefje
Van Schelvergem Els
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Guimardstraat 1
1040 Brussel (Kaart)
  • Reeks 3: (3 vrije plaatsen)
    • donderdag 27 maart 2025 van 09:00 tot 16:00
    • vrijdag 20 juni 2025 van 09:00 tot 16:00
Wachtlijst - Volzet? Schrijf je hier in!
(Kaart)
  • Reeks 5:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.