Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMLER0BLL240014-03 Inspelen op ontwikkeling - wat je moet weten om mij te begrijpen en uit te dagen

Passende (specifieke) onderwijsbehoeften formuleren, blijkt niet altijd eenvoudig. In dit traject reiken we kapstokken aan om je te helpen vanuit ontwikkeling naar kansen en afgestemde behoeften te kijken, zodat we beter begrijpen wat leerlingen nodig hebben om hen uit te dagen in hun zone van de naaste ontwikkeling. Met ambitie voor elke leerling afgestemde onderwijsdoelen kiezen, daar gaan we voor.

Doelstellingen:
  • Je vergroot je kennis over ontwikkelingericht kijken, harmonisch en dysharmonisch ontwikkelen en begrijpen van de behoeften vanuit het zicht krijgen op de ontwikkeling van leerlingen.
  • Je verkent zelfstandig vijf ontwikkelingsdomeinen: Emotionele ontwikkeling, spelontwikkeling, motorische ontwikkeling, betekenisverlening van taal en een deel van de cognitieve ontwikkeling.
  • Vanuit deze input oefen je het gerichter formuleren van de onderwijsbehoeften van je leerlingen en ga je hierover in gesprek met andere onderwijsprofessionals.
  • Je koppelt de input aan het handelingsplanmatig werken en de principes van effectieve didactiek.
Doelgroep:
  • Onderwijsprofessionals die zich willen verdiepen in ontwikkelingsdenken en het formuleren van onderwijsbehoeften.
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Dag 1 
Wat is ontwikkeling? Wat betekent harmonisch/dysharmonisch ontwikkelen?

De zone van de naaste ontwikkeling - ontwikkelingsgericht kijken - window of tolerance/flow.

Leerpad: zicht krijgen op ontwikkeling: emotionele ontwikkeling, spelontwikkeling- ontwikkeling van betekenis geven aan taal - (een deel van de) cognitieve ontwikkeling.

Dag 2 
Intervisie rond de inhouden en opdrachten van het leerpad.

De inhoud koppelen aan HPW en de principes van effectieve didactiek.

Strategie en methode:

Dag 1 (keuze voor 2 locaties of digitaal)
Input - werkvormen om het geleerde voor jezelf vast te zetten.

leerpad: zelfstandig aan de slag met inhoud en opdrachten - maandelijkse feedbackmomenten op vrijwillige basis.

Dag 2 (per niveau of doelgroep)
Intervisie/input om geleerde te koppelen aan HPW en effectieve didactiek.

Bijkomende info:

Je moet een reeks kiezen

Hiervoor kies je eerst ( ifv dag 2) voor het onderwijsniveau of doelgroep waar je mee werkt.

  • basisonderwijs (gewoon en buitengewoon onderwijs) IQ>60
  • secundair onderwijs (gewoon en buitengewoon onderwijs) IQ>60
  • de doelgroep verstandelijke beperking (basis- en secundair onderwijs leerondersteuners type 2)

Binnen elke groep zijn er voor dag 1 drie lesplaatsen. Op dag 1 zitten alle groepen samen maar kun je kiezen voor de dichtste locatie of digitaal. 
4/10 Gent
15/10 Mechelen
8/11 digitaal

Dit is een traject. Wil je enkel het leerpad volgen, neem dan contact met je schoolbegeleider of de verantwoordelijke van dit traject.

Er wordt een lunch voorzien.

Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:

Bereid zijn om zelfstandig aan de slag te gaan met de leerpaden. (tijdsinvestering van +/- 5x 2u)
Wie inschrijft voor het traject engageert zich voor alle sessies.


Voor dit initiatief kan je tot 5 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 60,00 Euro
Lesgever: Bentein Eefje
Van Schelvergem Els
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Basisonderwijs
(Kaart)
  • Reeks 1: (6 vrije plaatsen)
    • vrijdag 4 oktober 2024
      Sint-Baafshuis Biezekapelstraat 2 9000 Gent (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • donderdag 8 mei 2025
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
  • Reeks 2: (8 vrije plaatsen)
    • dinsdag 15 oktober 2024
      DPCM Frederik de Merodestraat 18 2800 Mechelen (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • donderdag 8 mei 2025
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
  • Reeks 3: (8 vrije plaatsen)
    • donderdag 21 november 2024
      Online sessie (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • donderdag 8 mei 2025
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
Secundair onderwijs
(Kaart)
  • Reeks 4: (10 vrije plaatsen)
    • vrijdag 4 oktober 2024
      Sint-Baafshuis Biezekapelstraat 2 9000 Gent (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • donderdag 15 mei 2025
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
  • Reeks 5: (9 vrije plaatsen)
    • dinsdag 15 oktober 2024
      DPCM Frederik de Merodestraat 18 2800 Mechelen (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • donderdag 15 mei 2025
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
  • Reeks 6: (10 vrije plaatsen)
    • donderdag 21 november 2024
      Online sessie (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • donderdag 15 mei 2025
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
Verstandelijke beperking
(Kaart)
  • Reeks 7: (10 vrije plaatsen)
    • vrijdag 4 oktober 2024
      Sint-Baafshuis Biezekapelstraat 2 9000 Gent (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • maandag 19 mei 2025
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
  • Reeks 8: (9 vrije plaatsen)
    • dinsdag 15 oktober 2024
      DPCM Frederik de Merodestraat 18 2800 Mechelen (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • maandag 19 mei 2025
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
  • Reeks 9: (9 vrije plaatsen)
    • donderdag 21 november 2024
      Online sessie (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • maandag 19 mei 2025
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
Wachtlijst - Volzet? Schrijf je hier in!
(Kaart)
  • Reeks 10:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.