Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPLER0BLL240060-01 Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag. De taal van moeilijk te begrijpen gedrag

Tijdens dit initiatief word je geïnformeerd over leerlingen die moeilijk te begrijpen gedrag stellen. Deze leerlingen brengen een boodschap over: een nood, een verborgen hulpvraag. Ze doen dat misschien op een minder sympathieke, moeilijke, vreemde of zelfs grensoverschrijdende manier, maar ze praten met jou en je collega's via gedrag. Hoog tijd dus om de taal van moeilijk gedrag eigen te maken zodat we het welbevinden van leerlingen én leerkrachten kunnen verhogen. Zodat je niet enkel symptomatisch blijft werken, maar je leerlingen herkent als signaaldragers.

Doelstellingen:
  • Je leert om de taal van moeilijke leerlingen te begrijpen
  • Je verdiept je kennis over moeilijk te begrijpen gedrag
  • Je krijgt inzicht in de werking van het brein van kinderen en jongeren
  • Je ontwikkelt vaardigheden om op een adequate manier te communiceren met leerlingen die grensoverschrijdend gedrag stellen
  • Je vertaalt de visie op moeilijk te begrijpen gedrag die je tijdens de twee sessies krijgt naar je eigen schoolwerking
  • Je neemt deel aan intervisie om te reflecteren op de aangeboden kennis en om de vertaling naar je eigen leerlingen
Doelgroep:
  • Leraren BuBaO, BaO
  • Zorgcoördinatoren
  • Directies
  • Leerlingenbegeleiders
  • Leraren BuSO, SO
  • Leerondersteuners
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Waanzin is: dezelfde pedagogische interventies opnieuw en opnieuw inzetten en toch een ander - beter - resultaat verwachten. Wanneer het op moeilijk gedrag bij leerlingen aankomt, is dat echter wat nog vaak gebeurt. Volgens geïntegreerde wetenschappelijke kennis is het niet verbazend dat gedragskaarten, straf- alsook beloningssystemen onvoldoende antwoord bieden. En zelfs met positieve verschuivingen naar nieuwe vormen van autoriteit of de nadruk op herstel, mist er nog een essentieel puzzelstuk in de heersende pedagogiek: het feit dat gedrag communicatie is.

Leerlingen die moeilijk te begrijpen gedrag stellen brengen een boodschap over: een nood, een verborgen hulpvraag. Ze doen dat misschien op een minder sympathieke, moeilijke, vreemde of zelfs grensoverschrijdende manier, maar ze praten met ons via hun gedrag. Hoog tijd dus voor leraren en leerlingbegeleiders om zich de taal van moeilijk te begrijpen gedrag eigen te maken zodat ze het welbevinden van leerlingen én collega's kunnen verhogen. Zodat leraren niet enkel symptomatisch blijven werken, maar hun leerlingen herkennen als signaaldragers. Zodat we onze tijd en energie wijs kunnen besteden.

Katelijne Van Lommel, psychologe en auteur van het boek “Sprekende harten, strijdende zwaarden”, deelt graag haar inzichten met de deelnemers op een interactieve manier.

In de deelnameprijs zijn de broodjesmaaltijden inbegrepen.

Strategie en methode:

Gedurende twee dagen krijgen de deelnemers via een informatieve sessie en activerende werkvormen inzicht in het moeilijk te begrijpen gedrag van leerlingen. De eerste lesdag wordt verzorgd door Katelijne Van Lommel. De tweede lesdag organiseren we intervisie zodanig dat de deelnemers de inzichten kunnen verwerken en toepassen op hun eigen zorg- en leerlingenbeleid rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag.

Sessies: 3 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief mogen maximum 2 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 4 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 195,00 Euro
Lesgever: Mullens Evi
Dheedens Annick
Van Eyen Stéphanie
Bressers Katrien
Van Lommel Katelijne
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Provinciehuis
Provincieplein 1
3010 Leuven (Kaart)
  • Reeks 1: (4 vrije plaatsen)
    • donderdag 13 februari 2025 van 09:30 tot 15:30
    • maandag 19 mei 2025 van 09:30 tot 12:00
Sint-Baafshuis (Volzet)
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 2: (Volzet)
    • maandag 31 maart 2025 van 09:30 tot 15:30
    • maandag 19 mei 2025 van 09:30 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.