Sessies
In sessie 1 versterkt het kernteam zijn inzicht in het concept cognitief sterk functionerende leerlingen. Het kernteam maakt daarbij kennis met een aantal aspecten die samengaan met het onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen:
- het (h)erkennen van cognitief sterk functionerende leerlingen;
- het onderkennen van mogelijke vooroordelen;
- het (h)erkennen en aanpakken van onderpresteren;
- het voorkomen van en omgaan met faalangst;
- …
Tot slot leert het kernteam passende maatregelen voor cognitief sterk functionerende leerlingen toepassen, zoals compacten, pre-testen, verrijken, variabel groeperen, versnellen en flexibele trajecten, …
In sessie 2 focust de deelnemers zich op één of twee aspecten die samengaan met onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen:
- het (h)erkennen van cognitief sterk functionerende leerlingen;
- het onderkennen van mogelijke vooroordelen;
- het (h)erkennen en aanpakken van onderpresteren;
- het voorkomen van en omgaan met faalangst;
- compacten, pre-testen, verrijken, variabel groeperen, versnellen en flexibele trajecten,…
- visie inzake onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen;
- …
Begeleiding voor jouw school en schoolteam
Tijdens of na deze sessies kan je met ondersteuning van een pedagogisch begeleider de concrete werking in je school analyseren en de sessies verwerken. Op basis daarvan kan je aan de slag met het hele schoolteam of met een subgroep van het schoolteam. Je werkt aan de implementatie en een visieontwikkeling in je school. De praktijkvoorbeelden die tijdens de nascholing aangeboden worden ter concretisering van de inhouden zijn eerder generiek en minder vakspecifiek. Indien u als school vooral input wenst m.b.t. concrete vakinhoudelijke vragen betreffende dit thema, adviseren we om de pedagogisch begeleiders te contacteren.