Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPLER0BLL240062-01 CSF- Uitdagend onderwijs voor cognitief sterk functionerende leerlingen

In sessie 1 krijg je inzicht in het concept cognitief sterk functionerende leerlingen. Hoe herken je ze en wat zijn hun onderwijsbehoeften?

Op basis van een analyse waar je als team staat, kies je wat je verder wil uitwerken in sessie 2.

Doelstellingen:
  1. De deelnemers krijgen inzicht in het concept cognitief sterk functionerende leerlingen.
  2. De deelnemers maken kennis met één of meer aspecten die samengaan met het onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen:
    • het (h)erkennen van cognitief sterk functionerende leerlingen;
    • het onderkennen van mogelijke vooroordelen;
    • het (h)erkennen en aanpakken van onderpresteren;
    • het voorkomen van en omgaan met faalangst; 
    •  ...
  3. De deelnemers maken kennis met één of meer passende maatregelen voor cognitief sterk functionerende leerlingen:
    • compacten;
    • pre-testen;
    • verrijken;
    • variabel groeperen;
    • versnellen;
    • flexibele trajecten;
    • ...
  4. Het schoolteam zet stappen om het geleerde in praktijk te brengen.
  5. Het schoolteam ontwikkelt gaandeweg een visie inzake onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen.
Doelgroep:
  • Dit initiatief richt zich naar basis- en secundair onderwijs.
  • Omwille van de leerwinst schrijf je bij voorkeur in met twee personen.
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Sessies

In sessie 1 versterkt het kernteam zijn inzicht in het concept cognitief sterk functionerende leerlingen. Het kernteam maakt daarbij kennis met een aantal aspecten die samengaan met het onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen:

  • het (h)erkennen van cognitief sterk functionerende leerlingen;
  • het onderkennen van mogelijke vooroordelen;
  • het (h)erkennen en aanpakken van onderpresteren;
  • het voorkomen van en omgaan met faalangst;

Tot slot leert het kernteam passende maatregelen voor cognitief sterk functionerende leerlingen toepassen, zoals compacten, pre-testen, verrijken, variabel groeperen, versnellen en flexibele trajecten, …

In sessie 2 focust de deelnemers zich op één of twee aspecten die samengaan met onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen:

  • het (h)erkennen van cognitief sterk functionerende leerlingen;
  • het onderkennen van mogelijke vooroordelen;
  • het (h)erkennen en aanpakken van onderpresteren;
  • het voorkomen van en omgaan met faalangst;
  • compacten, pre-testen, verrijken, variabel groeperen, versnellen en flexibele trajecten,…
  • visie inzake onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen;
  • … 

Begeleiding voor jouw school en schoolteam

Tijdens of na deze sessies kan je met ondersteuning van een pedagogisch begeleider de concrete werking in je school analyseren en de sessies verwerken. Op basis daarvan kan je aan de slag met het hele schoolteam of met een subgroep van het schoolteam. Je werkt aan de implementatie en een visieontwikkeling in je school. De praktijkvoorbeelden die tijdens de nascholing aangeboden worden ter concretisering van de inhouden zijn eerder generiek en minder vakspecifiek. Indien u als school vooral input wenst m.b.t. concrete vakinhoudelijke vragen betreffende dit thema, adviseren we om de pedagogisch begeleiders te contacteren.

Strategie en methode:

In deze nieuwe professionalisering stellen de deelnemers zelf het leerpad samen rond cognitief sterk functionerende leerlingen. Na de eerste sessie kies je als groep een focus voor een tweede sessie uit de verschillende inhouden die we aanbieden.

  • Sessie 1: deze sessie bestaat uit 3 contacturen in je regio of een naburige regio en een verwerkingsopdracht van één uur na de sessie.
  • Sessie 2: deze sessie bestaat uit 3 contacturen in je regio of een naburige regio en een verwerkingsopdracht van één uur na de sessie.

Gelijktijdig met deze sessies en tussen de sessie(s) biedt de pedagogische begeleiding in je regio aan om een begeleidingstraject op te zetten.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:

Indien je deelneemt aan dit initiatief engageer je je voor het volledige project.
Dit initiatief is een combinatie van live samenkomsten en tussentijdse opdrachten. 


Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 130,00 Euro
Lesgever: Casier Virginie
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Centrum d'Abdij (Inschrijven afgesloten)
Baron Ruzettelaan 435
8310 Assebroek (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 24 september 2024 van 13:00 tot 16:00
    • dinsdag 5 november 2024 van 13:00 tot 16:00
DPCM (Inschrijven afgesloten)
Frederik de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 2: (Inschrijven afgesloten)
    • dinsdag 15 oktober 2024 van 13:00 tot 16:00
    • dinsdag 3 december 2024 van 13:00 tot 16:00
Sint-Baafshuis
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 3:
    • dinsdag 14 januari 2025 van 13:00 tot 16:00
    • dinsdag 25 februari 2025 van 13:00 tot 16:00
Online sessie
(Kaart)
  • Reeks 4: (Voorbij)
    • dinsdag 1 oktober 2024 van 09:00 tot 12:00
    • dinsdag 19 november 2024 van 09:00 tot 12:00
  • Reeks 5: (4 vrije plaatsen)
    • dinsdag 11 februari 2025 van 09:00 tot 12:00
    • dinsdag 18 maart 2025 van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.