Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPLER2BLL240324-01 Continuüm van zorg - handicapspecifieke expertise. Basiskennis doelgroep leerlingen met autisme

Om je leerlingen met autisme te begrijpen, heb je kennis nodig over autisme. De sprekers geven inhoud en samenhang aan 6 kernbegrippen: autistisch denken, basisrust, concrete communicatie, dubbelspoor, eigenheid en functionaliteit. Dit kader geeft je kapstokken om breder naar het gedrag en noden van leerlingen met autisme te kijken én je eigen begeleiding hierop af te stemmen.

Doelstellingen:
  • Je geeft betekenis aan de zes sleutelbegrippen.
  • Je oefent je in het breder kijken, begrijpen en inschatten van het gedrag van je leerlingen met autisme.
  • Je leert je eigen aanpak en onderwijsaanbod beter afstemmen op de specifieke opvoedings- en onderwijsbehoeften van je leerlingen met autisme.
Doelgroep:

Deze basiscursus richt zich tot iedereen die leerlingen met autisme en (rand)normale begaafdheid beter wil leren begrijpen om zo te kunnen inspelen op hun talenten en behoeften:

  • personeelsleden uit gewoon en buitengewoon basis en secundair
  • CLB
  • internaten
  • pedagogische begeleiding
  • leerondersteuners
  • nieuwe en ervaren personeelsleden die hun kennis over autisme willen opbouwen of opfrissen
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

We geven inhoud aan 6 sleutelbegrippen:

  • Autistisch denken
  • Basisrust
  • Concrete communicatie
  • Dubbelspoor
  • Eigenheid
  • Functionaliteit.

Elk van de begrippen wordt uitgebreid toegelicht en met voorbeelden concreet gemaakt.

Deze 6 begrippen vormen een reflectiekader waarmee je je eigen onderwijspraktijk onder de loep kan nemen en in functie van observatie en overleg deze kan aanpassen waar nodig.
De kijkwijzer helpt teamleden anders kijken naar het gedrag van mensen met autisme én naar hun eigen begeleiding. Deze basiskennis helpt je om een autismevriendelijke school-, leefgroep-of werkomgeving te creëren. Het is geen standaardpakket dat zal zeggen wat je wel en niet moet doen. Het is geen wondermiddel dat alle moeilijkheden magisch uit de wereld zal helpen. Het is een duidelijk overzicht dat je helpt breder kijken naar waar kansen liggen tot aanpassen en aanleren.

Strategie en methode:
  • Plenaire lezing met praktijkvoorbeelden, beeld- en filmmateriaal om het geleerde te concretiseren.
  • Intervisie in kleine groepen waarin we casussen bespreken en het geleerde toepassen (halve dag in Brussel niveaugebonden).
Bijkomende info:

De twee dagen en terugkomdag zijn samen te volgen. Er is een broodjesmaaltijd inbegrepen in de prijs.

De terugkomdag is per onderwijsniveau. We voorzien een halve dag, geen lunch. 
Breng je eigen casus of leervraag mee naar deze intervisie.

Sessies: 5 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 4 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 150,00 Euro
Lesgever: Vanroy Kobe
Van Schelvergem Els
Gastmans Jana
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Basisonderwijs (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 10 oktober 2024
      Huis Van het Nederlands Philippe de Champagnestraat 23 1000 Brussel (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • vrijdag 11 oktober 2024
      Huis Van het Nederlands Philippe de Champagnestraat 23 1000 Brussel (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • woensdag 23 oktober 2024
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
Secundair onderwijs (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 2: (Voorbij)
    • donderdag 10 oktober 2024
      Huis Van het Nederlands Philippe de Champagnestraat 23 1000 Brussel (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • vrijdag 11 oktober 2024
      Huis Van het Nederlands Philippe de Champagnestraat 23 1000 Brussel (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • woensdag 6 november 2024
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:00 tot 12:00 (Afgelast)
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.