Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPLER2BLL240324-02 Continuüm van zorg - handicapspecifieke expertise. Basiskennis doelgroep leerlingen met verstandelijke beperking en/of ernstige ontwikkelingsvertraging (type 2 - EMB)

Veranderende onderwijs- en opvoedingsbehoeften binnen de doelgroep van leerlingen met een matig tot ernstig verstandelijke beperking, vragen nieuwe inzichten, opfrissing van het ontwikkelingsdenken en doorvertalen ervan tot op de klasvloer. Door wissels en vernieuwing personeel, door verzwaring/verandering van de doelgroep... zijn teams zoekend.
Met deze cursus bieden we hen basiskennis om breed te kijken naar gedrag en behoeften van deze leerlingen. Vanuit deze inzichten, reflecteren we over het afstemmen van aanbod, interactie en omgeving. We verkennen de sensitief-responsieve grondhouding die nodig is om met deze leerlingen om te gaan.
Tijdens de tweede en derde dag verdiepen we de basisinzichten respectievelijk voor leerlingen met autisme (dag 2) en ernstig meervoudige /verstandelijke beperking

Doelstellingen:

Dag 1 Algemeen (Steven Degrieck - Huis helder)
Je vergroot je kennis over de doelgroep leerlingen met een matig / ernstige verstandelijke beperking. Je begrijpt het belang van basisrust, afgestemde omgeving, aanbod op maat van het ontwikkelingsniveau van de leerling en concrete communicatie.

Dag 2 Verdieping Autisme en verstandelijke beperking (Els Van Schelvergem - pedagogisch begeleider Katholiek onderwijs Vlaanderen)

Met behulp van de kijkwijzer kijk je breder naar het gedrag van leerlingen met autisme en verstandelijke beperking. Je begrijpt de specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften van je leerlingen. Je zet in op contextaanpassingen en een afgestemd aanbod. Je past je interactie aan.

Dag 3 Verdieping EMB/EVB  

Door de inzichten en concrete voorbeelden kijk je breder naar het gedrag van je leerlingen met EMB/EVB. Je ziet kansen om in te spelen op de specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften. Je stemt de context, je aanbod en je grondhouding (sensitief-responsief) op die behoeften.

Doelgroep:
  • Geïnteresseerden uit het breed onderwijsveld die hun aanbod willen afstemmen op leerlingen met een matig/ernstig verstandelijke beperking (dag 1)
  • Geïnteresseerden uit het breed onderwijsveld die hun aanbod willen afstemmen op leerlingen met autisme en een matig/ernstig verstandelijke beperking (dag 2)
  • Geïnteresseerden uit het breed onderwijsveld die hun aanbod willen afstemmen op leerlingen met een ernstig verstandelijke/meervoudige beperking (dag 3)
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

In deze cursus vertrekt Steven Degrieck op dag 1 van enkele basisinzichten:

  • Het belang van basisrust en mogelijke aanpassingen in het ortho-pedagogisch basisklimaat.
  • De kracht van heldere communicatie, als uitganspunt.
  • Een verdere concretisatie: de begripsniveaus.
  • Sensorische gevoeligheid.

Differentiatie dag 2: Autisme en verstandelijke beperking (Els Van Schelvergem - pedagogisch begeleider Katholiek onderwijs Vlaanderen)
Tijdens de tweede dag koppelt Els de kennis van dag 1 aan de kijkwijzer autisme vertrekkend vanuit 6 sleutelbegrippen: Autistisch denken, basisrust, concrete communicatie, dubbelspoor, eigenheid en functionaliteit. ’Op het einde van de dag proberen we vanuit deze kijkwijzer breed te kijken naar onze eigen praktijk, leervraag en/of casus.

Differentiatie dag 3:  EVB/EMB (Els Van Schelvergem - pedagogisch begeleider Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Tijdens de derde dag geeft Els verder betekenis aan de basisinzichten voor ons handelen in onze klaspraktijk. Ze koppelt de kennis van dag 1 aan de doelgroep EMB/EVB en gaat ook dieper in op de sensitieve-responsieve grondhouding van de leraar-begeleider in onze werkingen en het belang van ontwikkelingdenken met als voorbeeld inspelen op de emotionle ontwikkeling. We passen het handelingsplanmatig werken toe op een casus.
Op het einde van de dag passen we de (nieuwe) inzichten toe op onze eigen praktijk, leervraag en of casus.

Strategie en methode:
  • Lezing met foto- en filmmateriaal
  • Doorvertaling naar de doelgroep autisme (dag 2) - EMB/EVB (dag 3)
  • Casus- of leervraagbespreking in kleine groep
Bijkomende info:

Je kan bij inschrijving aangeven voor welke dag/dagen je inschrijft. 

  • Enkel dag 1  Dag 1 is onze basismodule, door iedereen te volgen. Deze dag kost €100 
  • dag 1+2       Dag 1 is onze basismodule, door iedereen te volgen.  Dag 2 is verdieping autisme en VB. (€150)
  • dag 1+3       Dag 1 is onze basismodule, door iedereen te volgen.   Dag 3 is verdieping EMB/EVB   (€150)
  • dag 1+2+3   De volledige reeks (€200)

De lunch is in de prijs inbegrepen.

Sessies: 6 sessie(s)
Voorwaarde:

Dit is een basiscursus, er is geen voorkennis vereist. 
Bereidheid om op dag 2/3 mee te denken en te reflecteren in kleine groep.


Voor dit initiatief kan je tot en met vrijdag 15 november 2024 inschrijven en tot en met zondag 17 november 2024 uitschrijven.
Bijdrage: 200,00 Euro
Lesgever: Meire Annemarie
Degrieck Steven
Van Schelvergem Els
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen (Inschrijven afgesloten)
Guimardstraat 1
1040 Brussel (Kaart)
  • Reeks 1: (Inschrijven afgesloten)
    • dinsdag 19 november 2024 van 09:00 tot 16:00
    • maandag 25 november 2024 van 09:00 tot 16:00 (Afgelast)
    • maandag 2 december 2024 van 09:00 tot 16:00 (Afgelast)
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.