Aanmelden




Laden…

Even geduld...

KOEPCSO0DLP240065-04 Leerlijnen ‘leren leren’ en een gemeenschappelijke taal dankzij een ‘leren leren’-beleid

Een schema heet bij leraar A een samenvatting en bij collega B een mindmap. Wikipedia en ChatGPT zijn volgens de ene leraar onbetrouwbaar en bij de andere moeten leerlingen hun zoektocht net daar starten. En wat met alle tips die collega’s geven aan leerlingen waar niets of toch te weinig mee gebeurt?

Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect, zit er een lijn in en snappen leerlingen die? Het graadoverstijgend Gemeenschappelijk Funderend Leerplan vraagt op het vlak van leren leren een geïntegreerde aanpak met een leerlijn die over vakken, graden en finaliteiten heen gaat. Deze vorming ondersteunt jou als (mede)beleidsmaker in het vormgeven van een ‘leren leren’-beleid op school met behulp van bouwstenen voor een duurzaam beleid, inspirerende voorbeelden, uitwisseling met andere scholen en kritische vragen die jullie tussentijds stimuleren om de eerste stappen al te zetten naar leerlijnen en gemeenschappelijke taal.

Doelstellingen:

Aan het eind van deze nascholing:

  • ken je de GFL-doelen die het leren leren van leerlingen stimuleren
  • ken je verschillende bouwstenen om een duurzaam beleid uit te bouwen en weet je hoe andere scholen in Vlaanderen hier hun invulling aan geven
  • heb je inspirerende voorbeelden uitgewisseld
  • zet je eerste, kleine stappen, die haalbaar zijn voor jouw schoolteam, om een ‘leren leren’-beleid vorm te geven
Doelgroep:
  • Schoolleiders
  • Coördinatoren
  • Leerlingbegeleiders
  • GOK-medewerkers
  • Middenkaderleden die het ‘leren leren’-beleid vormgeven op school
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Wat houdt leren leren precies in volgens het GFL en welke stappen helpen je om duurzame en geïnformeerde veranderingen door te voeren in je school? Je krijgt onder meer handvaten en methodieken om jullie prioriteiten te bepalen, leerlijnen vorm te geven, collega’s te professionaliseren en successen te meten en vast te houden. We delen ook good practices die we zagen in andere scholen.

Strategie en methode:

Deze vorming bestaat uit drie halve dagen.

  • Deel 1: wat verwacht het GFL? Hoe maken we keuzes en brengen we onze huidige situatie in kaart, met tussentijdse opdracht om al eerste stappen te zetten.
  • Deel 2: uitwisselen over de tussentijdse opdracht, een schoolbrede visie op leren leren, leerlijnen en gemeenschappelijke taal ontwikkelen en collega’s professionaliseren. Met een nieuwe tussentijdse opdracht om vervolgstappen te zetten.
  • Deel 3: uitwisselen over en feedback op tussentijdse opdracht en input rond duurzame verankering, effectmeting en evaluatie.
Bijkomende info:

Ben je studiecoach of leerlingbegeleider in je school? Neem zeker ook een collega mee uit het beleidsteam of een directielid. Tijdens deze vorming krijg je input en ga je ook al praktisch aan de slag. Ben je met 2 of meer, dan kunnen jullie al beginnen met het uitwerken van ideeën tijdens de vorming en vergroten jullie de kans op duurzame verandering op school.

Sessies: 3 sessie(s)
Voorwaarde:

Het is aan te raden met meer dan 1 persoon per school in te schrijven.
Voor de eerste sessie plannen we in overleg een digitale intake.


Voor dit initiatief moeten minimum 2 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 90,00 Euro
Lesgever: Rottiers Vanessa
Van Passen Tania
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Sint-Baafshuis (Inschrijven afgesloten)
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1: (Inschrijven afgesloten)
    • dinsdag 24 september 2024 van 09:00 tot 12:00
    • dinsdag 3 december 2024 van 09:00 tot 12:00
    • donderdag 8 mei 2025 van 09:00 tot 12:00
DPCM (Inschrijven afgesloten)
Frederik de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 2: (Inschrijven afgesloten)
    • maandag 23 september 2024 van 09:30 tot 12:30
    • donderdag 5 december 2024 van 09:30 tot 12:30
    • maandag 12 mei 2025 van 09:30 tot 12:30
Theologisch en Pastoraal Centrum
Groenenborgerlaan 149
2020 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 3:
    • woensdag 5 februari 2025 van 09:00 tot 12:00
    • donderdag 20 maart 2025 van 09:00 tot 12:00
    • dinsdag 6 mei 2025 van 09:00 tot 12:00
Centrum d'Abdij (Inschrijven afgesloten)
Baron Ruzettelaan 435
8310 Assebroek (Kaart)
  • Reeks 4: (Inschrijven afgesloten)
    • donderdag 17 oktober 2024 van 09:30 tot 12:30
    • maandag 27 januari 2025 van 09:30 tot 12:30
    • woensdag 7 mei 2025 van 09:30 tot 12:30
Meerdere lesplaatsen (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 5: (Inschrijven afgesloten)
    • dinsdag 22 oktober 2024
      Online sessie (kaart)
      van 13:30 tot 16:30
    • donderdag 30 januari 2025
      PCS Hasselt Tulpinstraat 75 3500 Hasselt (kaart)
      van 13:30 tot 16:30
    • dinsdag 29 april 2025
      PCS Hasselt Tulpinstraat 75 3500 Hasselt (kaart)
      van 09:30 tot 12:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.