KOEPCSO0DLP240065-05 Help, mijn leerlingen kunnen niet leren en doen niets met mijn tips! Hoe zet ik hen op de goede weg?
Wil jij je leerlingen meer leerwinst helpen boeken? En wil je hen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit het gemeenschappelijk funderend leerplan en met de hulp van leerstrategieën.
Doelstellingen:
Aan het einde van dit traject:
- ken je de werking van het brein en geheugen en kan je daarop inspelen
- weet je welke leerstrategieën effect hebben en hoe je ze kan inzetten in je les
- weet je welke ingrepen jij kan doen waardoor leerlingen jouw tips gemakkelijker kunnen toepassen thuis
- heb je een of meerdere van je lessen van de komende week zo ontworpen dat leerlingen meer leerwinst boeken
Doelgroep:
- Leraren SO
- Studiebegeleiders
- Leerlingbegeleiders
- GOK-leraren
Aanbieder:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:
“Ik kan dat niet.” “Ik doe dat niet.” “Dat boeit mij niet.” Wat weten we over hoe leerlingen tot leren komen? En hoe help je leerlingen om hier zelfstandiger in te worden? Aparte lesjes ‘leren leren’ volstaan zelden, want leerlingen leren dit vooral in jouw vak zelf. Hoe begeleid je hen hierin zonder hen te bepamperen?
We gaan concreet aan de slag met principes uit effectieve didactiek en leerstrategieën. Je krijgt inspiratie om leerlingen te laten nadenken over hun leerproces waardoor ze effectief in actie komen en onderzoeken welke kansen motivatiepsychologie en inzichten in differentiatie bieden voor jouw leerlingen.
Je doet kleine aanpassingen aan je lesvoorbereidingen van de aanstaande week waardoor leerlingen zelf meer verantwoordelijk worden voor hun leerproces.
Strategie en methode:
We kiezen voor een praktijkgerichte aanpak en delen (hapklaar) materiaal met jou. We wisselen informatiedeling af met werkmomenten en geven je tussentijdse opdrachten om je te stimuleren het geleerde mee te nemen naar je klaspraktijk en school. Verder wisselen we uit over onze experimenten zodat we leren van en met elkaar. Je krijgt als deelnemer eveneens de kans om je noden door te geven en daar spelen we zoveel als mogelijk op in.
Bijkomende info:
Breng 2 à 3 lesvoorbereidingen voor de komende week mee.
Sessies:
3 sessie(s)
Voorwaarde:
Er is geen voorkennis vereist: deze nascholing biedt de basis van leerstrategieën.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage:
90,00 Euro
Lesgever:
Rottiers Vanessa
Van Passen Tania
Contact:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online sessie
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)
- Reeks
1:
(2 vrije plaatsen)
- dinsdag 12 november 2024
van
14:30
tot
17:00
- dinsdag 10 december 2024
van
14:00
tot
16:30
- maandag 20 januari 2025
van
10:00
tot
12:30
- Reeks
2:
- dinsdag 11 maart 2025
van
09:00
tot
11:30
- donderdag 24 april 2025
van
09:00
tot
11:30
- woensdag 21 mei 2025
van
09:00
tot
11:30