Alle betrokkenen hebben er belang bij dat leerlingen goed georiënteerd zitten. Het verhoogt automatisch de leerwinst, de leermotivatie, het succes en het heeft impact op de balans draaglast-draagkracht van het lerarenteam. Door leerkrachten mee de datasets van Databistro te laten analyseren, kunnen zij hun impact op een succesvolle schoolloopbaan voor élke leerling verhogen. Dit geldt voor élke leerling, de impact is des te groter als het gaat om kinderen met minder onderwijskansen.
Inhoud:
In de sessie ‘Gelijke en dus eerlijke onderwijskansen voor élke leerling’
- onderzoeken we de impact van de attestering en retentiviteit van de verschillende studierichtingen op de leerlingenstromen en analyseren we of de verschillen groter zijn voor OKI-aantikkers.
- onderzoeken we hoe we de impact van onderwijskansenindicatoren op studiekeuze en succesvolle doorstroming kunnen verkleinen.
- onderzoeken we hoe we ons studieaanbod evenwaardiger kunnen maken, ongeacht de leerlingenkenmerken.
Strategie en methode:
Ook opvattingen van leerkrachten zijn bepalend voor het ambitieniveau in de klas. Dit geldt zeker indien er OKI-kenmerken in het spel zijn. Soms treden sterke verschillen tussen studierichtingen op, wat op zijn beurt de leerlingenstromen beïnvloedt. OKI-aantikkers blijken extra kwetsbaar. We onderzoeken hoe we met leerkrachten vanuit het praktijkonderzoek van Databistro kunnen reflecteren om het ambitieniveau in elke studierichting op te tillen en te zorgen dat de verschillen tussen OKI-aantikkers en niet-aantikkers verkleinen.
Voorwaarde:
De school participeerde aan de basissessie/doorstartsessie(+) of nam in 2023-24 al deel aan de Databistro.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Plaats en Data:
Online sessie
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)
- Reeks
1:
- maandag 24 maart 2025
van
14:00
tot
15:30
Wachtlijst - Volzet of passen de data niet? Schrijf je hier in.
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)