Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMSKO0DGL240085-11 Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: gelijke en dus eerlijke onderwijskansen voor élke leerling

Alle betrokkenen hebben er belang bij dat leerlingen goed georiënteerd zitten. Het verhoogt automatisch de leerwinst, de leermotivatie, het succes en het heeft impact op de balans draaglast-draagkracht van het lerarenteam. Door leerkrachten mee de datasets van Databistro te laten analyseren, kunnen zij hun impact op een succesvolle schoolloopbaan voor élke leerling verhogen. Dit geldt voor élke leerling, de impact is des te groter als het gaat om kinderen met minder onderwijskansen. 

Doelstellingen:
  • Je reflecteert aan de hand van data over verschillen tussen studierichtingen en in het bijzonder of bepaalde OKI-deelgroepen opvallen
  • Je leert reflecteren over de impact van verschillen in studierichtingen op leerlingenstromen (en al dan niet volgen van advies). Hierbij houden we in de gaten of de verschillen al dan niet gevoed worden door ‘ongelijke kansen’-problematieken.
  • Je ontwikkelt strategieën om samen als lerarenteam de mindset te richten op gelijk en hoog ambitieniveau in élke studierichting, met élke leerling, in het bijzonder leerlingen die aantikken op OKI.
Doelgroep:
  • Onderwijskundige leiders (directeurs en anderen)
  • Medewerkers met focus op gelijke kansenbeleid
  • Medewerkers betrokken bij de aansturing van de onderwijsloopbaan of professionalisering van collega’s
  • Mentoren
  • Medewerkers die de datageletterdheid in het lerarenteam versterken
  • Leraren
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

In de sessie ‘Gelijke en dus eerlijke onderwijskansen voor élke leerling’

  • onderzoeken we de impact van de attestering en retentiviteit van de verschillende studierichtingen op de leerlingenstromen en analyseren we of de verschillen groter zijn voor OKI-aantikkers.
  • onderzoeken we hoe we de impact van onderwijskansenindicatoren op studiekeuze en succesvolle doorstroming kunnen verkleinen.
  • onderzoeken we hoe we ons studieaanbod evenwaardiger kunnen maken, ongeacht de leerlingenkenmerken.
Strategie en methode:

Ook opvattingen van leerkrachten zijn bepalend voor het ambitieniveau in de klas. Dit geldt zeker indien er OKI-kenmerken in het spel zijn. Soms treden sterke verschillen tussen studierichtingen op, wat op zijn beurt de leerlingenstromen beïnvloedt. OKI-aantikkers blijken extra kwetsbaar. We onderzoeken hoe we met leerkrachten vanuit het praktijkonderzoek van Databistro kunnen reflecteren om het ambitieniveau in elke studierichting op te tillen en te zorgen dat de verschillen tussen OKI-aantikkers en niet-aantikkers verkleinen. 

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

De school participeerde aan de basissessie/doorstartsessie(+) of nam in 2023-24 al deel aan de Databistro. 


Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Lesgever: Hoste Peter
Debbaut Bart
Impens Kristine
Witters Conny
Dewulf Delphine
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online sessie
(Kaart)
  • Reeks 1:
    • maandag 24 maart 2025 van 14:00 tot 15:30
Wachtlijst - Volzet of passen de data niet? Schrijf je hier in.
(Kaart)
  • Reeks 2:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.