‘Kunnen we niet gewoon lesgeven? Waarom moeten we alles in het LVS zetten om ‘in orde’ te zijn? De feedback die we op toetsen schrijven, lezen de leerlingen niet eens. Weeral nieuwe leerplannen.’ Kan de energie naar de juiste dingen gaan?! Hoe krijgen we meer grip op de zaak?
Om hier zicht op te krijgen, is het belangrijk om te begrijpen hoe jullie meer succes kunnen bereiken met jullie leerlingen. Met die kennis kunnen jullie dan aan de slag om in de klas het zweet op de juiste rug te krijgen (voor alle duidelijkheid, dat is dus de rug van de leerlingen).
Het praktijkonderzoek van Databistro vormt een belangrijke kans om jullie te betrekken bij iets wat iedereen erg ter harte gaat: leerlingen goed oriënteren. De impact van jullie als leraar/het lerarenteam op het al dan niet slagen van een leerling is bijzonder groot (academisch optimisme).
Hoe kunnen we binnen het lerarenteam de doelmatigheid (‘jullie kunnen het!’), het vertrouwen (‘jullie geloven het!’) en de ambitie (‘jullie willen het!’) vergroten zodat de leerimpact voor de leerlingen vergroot en élke leerling zo succesvol mogelijk kan zijn in de juiste studierichting.