Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPCBA0DLP240101-01 Persoonlijke groei. Sleutel tot succes en welzijn in het leven

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Op 12 november organiseert Katholiek Onderwijs Vlaanderen een studiedag over zin en onzin van sociale vaardigheden, “soft skills” en persoonsvorming in onderwijs. Moeten schoolprestaties prioriteit krijgen, of gaat het in de eerste plaats om welzijn en welbevinden? Behoren ‘sociale vaardigheden’ tot de opvoeding die kinderen en jongeren ‘van thuis uit’ moeten meekrijgen, of is dat een taak voor de school? Is ‘persoonsontwikkeling’ een vage vakterm voor dromers of een fundamenteel doel voor wie het verschil wil maken?
 
Daarom dus deze studiedag. De titel op zich kan al voer voor discussie opleveren. Want wat bedoelen we met ‘succes’ en wat verstaan we onder ‘welzijn’? We spitten het uit in een keynote, gegeven door Bruno Vanobbergen, en doorheen verschillende getuigenissen en reflecties.
 
We willen op deze studiedag geen definitieve antwoorden formuleren maar als onderwijsmensen ons oor te luisteren leggen bij mensen vanuit de brede samenleving. Mensen die door hun ervaring, hun expertise en hun engagement die samenleving mee kleuren en richting geven. Door hun uitgesproken (misschien zelfs uitdagende) argumenten en getuigenissen willen we het denken en doen van leraren, directies, pedagogische begeleiders en andere actoren in onderwijs voeden.
 
Dat geldt ook voor ons eigen professionele denken en doen. Wat de sprekers op deze studiedag ons vertellen, willen we als inspiratie meenemen bij ons werk in en voor onderwijs. Het is dus beslist geen vrijblijvende intellectuele oefening. De gesprekken op deze dag leggen wat ons betreft de fundamenten voor goed begeleidingswerk rond sociale en emotionele vaardigheden in de komende maanden en jaren.

Programma:

09.00-09.30: onthaal
09.30-10.00: welkom en inleiding
10.00-11.00: keynote door Bruno Vanobbergen
11.00-11.30: pauze
11.30-12.30: keuzesessies:

  1. Hannah Vandenbussche
  2. Frank Van Wolvelaer
  3. Katrien Dingemans

12.30-13.30: pauze met voorstelling ondersteuningsaanbod
13.30-14.30: keuzesessies:

  1. Roger Boonen
  2. Chris Wyns
  3. Bart Derre

14.30-15.10: panelgesprek: reflectie op de dag
15.10-15.45: voorstelling ondersteuningsaanbod

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
dinsdag 12 november 2024 van 11:30 tot 12:30
Zelfzorg en veerkracht vanuit een filosofisch perspectief
Spreker: Hanna Vandenbussche

Zelfzorg, persoonlijke groei en autonomie: het zijn woorden die we vaak in de mond nemen, maar waarvan we de eigenlijke betekenis soms zijn vergeten. Ze worden vaak geassocieerd met de maakbaarheidsgedachte - ‘‘ik’ moet hét maken in dit leven’- en verwijzen hierdoor enkel naar de verlangens van het individu. Meer dan ooit lijken we ons vandaag als helden te moeten profileren die met hun prestaties tot de verbeelding spreken. In deze sessie gaan we in op twee domeinen, sport en onderwijs, waar men steeds langer de nadruk legt op prestaties. Vanuit een filosofisch perspectief stellen we die prestatiegerichtheid in vraag en zoeken we naar een alternatieve benadering en taal waar verbondenheid centraal staat.

Correct omgaan met leerlingen zonder wettig verblijf is geen pleidooi voor ‘pretpedagogiek’!
Spreker: Frank Van Wolvelaer

Het is correct dat leerlingen zonder wettig verblijf recht hebben op onderwijs. Dit onderwijsproces vraagt echter veel inspanningen van alle partijen. Niet alleen de taalachterstand is een grote drempel. Ook voor het juist inschatten van talenten en competenties hebben we gedreven onderwijsmensen nodig die hiernaar op zoek willen gaan, doorheen de specifieke kwetsuren van deze kinderen en hun gezinnen. Door te luisteren naar hun levensverhalen krijgen we zicht op de noden van deze jonge mensen op weg naar volwassenheid in een diverse samenleving. In dit leer- en groeiproces  zal voldoende aandacht nodig zijn voor sociale en emotionele vaardigheden. Laat hen geloven in zichzelf, in de ander en in een humane toekomst. Dan is ons onderwijs geslaagd!

VOLGT
Spreker: Katrien Dingemans

Katrien is manager werkplekleren en relaties onderwijs bij BASF Antwerpen. Ze heeft ruime ervaring in het begeleiden van jongeren in een hoog-technologische werkomgeving. In deze werkwinkel zal zij uit deze ervaring putten om met concrete voorbeelden te tonen wat maakt dat een opleiding, stage of eerste werkervaring voor deze jongeren een succes wordt. Tipje van de sluier: de sleutel ligt niet bij de technische competenties…

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
dinsdag 12 november 2024 van 13:30 tot 14:30
Hoe kun je gelukkig of ongelukkig worden in onzekere tijden?
Spreker: Roger Boonen

De zin van het leven bestaat erin om zo gelukkig mogelijk te zijn of te worden. En die geluksdrang houdt de mensheid bijeen (dalai lama).

Wij-zij denken omarmen
Spreker: Chris Wyns

Van mijn persoonlijke identiteit naar wij-zij denken en van wij-zij denken naar toxische polarisatie is maar twee stappen. Hoe kan ik zelf - als leraar - leren om daarmee om te gaan en hoe kan ik leerlingen leren om daarmee om te gaan? Moeten we altijd voor de consensus gaan als we het over moeilijke onderwerpen hebben, of mogen we het oneens blijven op voorwaarde dat we naar elkaar geluisterd hebben? Waarom gaat het zo dikwijls fout in onze lessen als we naar die consensus streven? Welk kader kan ons helpen om over moeilijke onderwerpen met elkaar in gesprek te gaan? Waarom is het zo belangrijk dat we dat in vredestijd leren? Polarisatie omarmen is werken aan verbinding door naar elkaar te leren luisteren.  

Het belang van socio-emotioneel leren voor het stimuleren van een ondernemende mindset bij studenten hoger onderwijs
Spreker: Bart Derre

Sociale en emotionele vaardigheden zijn van onschatbare waarde voor succesvol ondernemend handelen, omdat het studenten hen in staat stelt om zichzelf en anderen beter te begrijpen, effectiever te communiceren, relaties op te bouwen en te onderhouden, en zich aan te passen aan veranderende omstandigheden in een steeds dynamischere en veeleisender wordende omgeving. Tijdens de lezing wordt dieper ingegaan op de rol van socio-emotioneel leren bij het aanzwengelen van ondernemende mindset en gedrag bij studenten hoger onderwijs. Er wordt stilgestaan bij de wetenschappelijke onderbouw van deze stellingen alsook de praktische vertaalslag naar de dagelijkse praktijk.

Bijkomende info:

Men kan ten persoonlijke titel inschrijven via mail naar academie@katholiekonderwijs.vlaanderen met vermelding van:

  • De keuzes voor de werkwinkels
  • Persoonlijke facturatiegegevens (dit kan het privéadres zijn)
Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met zaterdag 2 november 2024 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 130,00 Euro
Lesgever: Vandenbussche Hanna
Boonen Roger
Wyns Chris
Van Wolvelaer Frank
Uytterhoeven Tom
Vanobbergen Bruno
Derre Bart
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Crowne Plaza Hotel
Gerard Le Grellelaan 10
2020 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1:
    • dinsdag 12 november 2024 van 09:00 tot 15:45
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.