Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPSKO0INT240139-01 ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 1

Driejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs.

Doelstellingen:

Jaar 1 van deze 3-jarige opleiding omvat 9 lesdagen waarbij we werken rond volgende inhouden:

  • Kennismaking met de job en de organisatie:
    • De internaatdirecteur verwerft inzicht in de taak/rol als leider van het internaat
    • De internaatdirecteur verkent de internaatwerking en leefomgeving vanuit het pedagogisch project van het internaat
    • De internaatdirecteur leert de verschillende samenwerkingsmogelijk-heden kennen
  • Kennismaking met de opleiding en met elkaar. Introductie tot persoonlijk leiderschap:
    • De internaatdirecteur verwerft inzicht in de taak/rol als leider van het internaat
    • De internaatdirecteur stelt zichzelf refelecterend en lerend
    • De internaatdirecteur wordt zich bewust van de eigen leiderschapsstijl
    • De internaatdirecteur ontdekt en verkent de condities om leiderschap te delen
    • De internaatdirecteur verwerft inzicht in kwaliteitsontwikkeling en krijgt hierbij zicht op de eigen kwaliteitsontwikkeling vanuit het RiK
  • Personeelsregelgeving en duurzaam personeelsbeleid:
    • De internaatdirecteur leert de medewerkers en ander personeel kennen in hun professionele context
    • De internaatdirecteur is zorgzaam en neemt tijd voor de groep
    • De internaatdirecteur verkent zijn/haar rol binnen het internaat en zit in op vertrouwen en binding
    • De internaatdirecteur verkent de beleidsdomeinen van het internaat
  • Beleidsontwikkeling, BVV condities voor gedeeld leiderschap en kwaliteitsontwikkeling:
    • De internaatdirecteur stelt zichzelf refelecterend en lerend op
    • De internaatdirecteur wordt zich bewust van de eigen leiderschapsstijl
    • De internaatdirecteur ontdekt en verkent de condities om leiderschap te delen
    • De internaatdirecteur verwerft inzicht in kwaliteitsontwikkeling en krijgt hierbij zicht op de eigen kwaliteitsontwikkeling vanuit het RiK
    • De internaatdirecteur ziet in dat het ontwikkelen van een kwaliteitsvolle werking een verhaal is van, met en voor mensen
    • De internaatdirecteur vormt vanuit de huidige situatie een beeld van de gewenste situatie en komt op het spoor van doelen en acties
    • De internaatdirecteur verkent de beleidsdomeinen van het internaat
    • De internaatdirecteur krijgt zicht op de pijlers van het beleidsvoerend vermogen
  • Persoonlijk leiderschap:
    • De internaatdirecteur stelt zichzelf refelecterend en lerend op
    • De internaatdirecteur wordt zich bewust van de eigen leiderschapsstijl
    • De internaatdirecteur ontdekt en verkent de condities om leiderschap te delen
  • WOW & intervisie personeelsbeleid:
    • De internaatdirecteur stelt zichzelf refelecterend en lerend op
    • De internaatdirecteur wordt zich bewust van de eigen leiderschapsstijl
    • De internaatdirecteur ontdekt en verkent de condities om leiderschap te delen
    • De internaatdirecteur ziet in dat het ontwikkelen van een kwaliteitsvolle werking een verhaal is van, met en voor mensen
    • De internaatdirecteur verkent de beleidsdomeinen van het internaat
  • Moeilijk te begrijpen gedrag: naar een herstelgericht beleid:
    • De internaatdirecteur verwerft inzicht in de taak/rol als leider van het internaat
    • De internaatdirecteur stelt zichzelf refelecterend en lerend op
    • De internaatdirecteur ziet in dat het ontwikkelen van een kwaliteitsvolle werking een verhaal is van, met en voor mensen
    • De internaatdirecteur vormt vanuit de huidige situatie een beeld van de gewenste situatie en komt op het spoor van doelen en acties
    • De internaatdirecteur verkent zijn/haar rol binnen het internaat en zit in op vertrouwen en binding
    • De internaatdirecteur verkent de beleidsdomeinen van het internaat
    • De internaatdirecteur investeert in relaties
  • Teamzorg en zelfzorg:
    • De internaatdirecteur verwerft inzicht in de taak/rol als leider van het internaat
    • De internaatdirecteur stelt zichzelf refelecterend en lerend op
    • De internaatdirecteur wordt zich bewust van de eigen leiderschapsstijl
    • De internaatdirecteur is zorgzaam en neemt tijd voor de groep
Doelgroep:
  • Beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten 
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

DAG 1: kennismaking met de job en de organisatie
Anja Dingenen

Op deze dag krijg je toelichting over de opdracht van de onderwijsinternaten, de partners, het kwaliteitskader, de belangrijkste regelgeving waarmee je als leidinggevende rekening mee moet houden, op welke ondersteuning je kan rekenen binnen het Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

DAG 2: kennismaking met elkaar, de opleiding en het thema leiderschap
Barbara Vrijdags

Op deze dag kom je met alle nieuwe leidinggevenden van de internaten samen. De werking en het concept van de ProfS Internaten-opleiding wordt verder toegelicht, je hoort wat er van jou verwacht wordt en wat de praktische afspraken zijn. Daarnaast ontdek je het thema leiderschap en het concept beleidsvoerend vermogen (BVV). Je maakt ook op een laagdrempelige en aangename manier kennis met collega directeurs waar je de komende 3 jaren samen mee op weg gaat.

DAG 3: personeelsregelgeving en duurzaam personeelsbeleid
Charona Janssens, Christine Van Baalen, Inge Verdonck, Anja Dingenen

Tijdens de eerste sessie focus je op de aanstelling en loopbaan van je medewerkers in je onderwijsinternaat bekeken vanuit het nieuwe decreet onderwijsinternaten. Je ontdekt daarbij niet alleen de verschillende loopbaanstappen binnen een gesubsidieerd statuut (TABD, TADD, vaste benoeming), maar staat ook stil bij thema’s als de verdeling van betrekkingen, de beoordeling en het traject van functioneren/evalueren. Tot slot krijg je basisregels mee die gelden bij een tewerkstelling van contractuele medewerkers en de inzet van vrijwilligers.

 In het tweede gedeelte ga je dieper in op personeelsbeleid. Je krijgt antwoorden op vragen als:

Hoe voer je een goed personeelsbeleid en waaruit moet dit beleid dan bestaan? Welke (minimale) HR interventies zijn mogelijk om een personeelsbeleid waarderend, strategisch en integraal te maken?

DAG 4: beleidsontwikkeling – BVV- gedeeld leiderschap – Kwaliteitsontwikkeling
Barbara Vrijdags

Wat is ‘beleid’ nu eigenlijk en wat betekent dat dan voor jou en je internaat? Waaruit bestaan de componenten van beleidsvoerend vermogen? Hoe creëer je de juiste condities voor gedeeld leiderschap? Rondom welke thema’s word je minstens verwacht beleid te ontwikkelen in het internaat?  Hoe ver sta je daarin? Hoe kom je tot een goede afstemming tussen het internaatbeleid en het strategisch beleid van het bestuur? Ten slotte buig je je over het werken aan kwaliteitsontwikkeling in je internaat. 

DAG 5: persoonlijk leiderschap en leiding geven aan een team
Barbara Vrijdags

Jij bent uniek, je internaat is uniek. Beleid voeren gebeurt op dit unieke kruispunt. Factoren binnen jezelf en binnen het internaat beïnvloeden dit. Leiderschap opnemen gaat over het investeren in een persoonlijke visie op de toekomst: op jouw toekomst én die van het internaat. Je staat stil bij wat leiderschap voor jou betekent. Want wie jij bent is, hoe je leiding geeft.

Je kan geen leider worden zonder jezelf te leiden. We gaan op zoek naar je kernwaarden om tot authentiek leiderschap te komen. We maken tijd om aan je zelfontplooiing te werken. Reflectie over je afgelegde weg, je overtuigingen, eigen mogelijkheden en beperkingen vormen hierbij een belangrijke basis. Vanuit het stilstaan bij je eigen biografisch perspectief en dat van het internaat kom je tot je persoonlijk interpretatiekader. Je leert je eigen leiderschapskwaliteiten beter kennen en ontdekt je leiderschapsstijl. In gesprek met lotgenoten die een gelijkaardige beginervaring delen, word je je bewuster van de belangrijke rol, de diversiteit aan taken, de veelvuldige verwachtingen en het arsenaal aan mogelijkheden die op jou, als leider, afkomen.

Daarnaast leer je hoe ook een team ontwikkelt als entiteit en hoe elke teamfase een bepaalde leiderschapsstijl vraagt. Aan de hand van een sociogram ontdek je waar jouw team zich situeert en wat je als leider te doen staat.

Deze module combineert uitnodigende reflectiemogelijkheden met doorleefde ervaringen en actuele leiderschapsinzichten om jouw eigen leiderschap te ontwikkelen en leiderschap in anderen te zien.

Dag 6: WOW & intervisie personeelsbeleid
Inge Van Durme, Charona Janssens, Christine Van Baalen, Anja Dingenen

Tijdens deze dag maak je kennis met welzijn op het werk. Je krijgt een idee waarvoor welzijn op het werk staat en wat dit betekent voor een internaat. Je maakt kennis met de belangrijkst wetgeving, de basisbegrippen en basisbeginselen van welzijn op het werk.

In de namiddag staat er een intervisiemoment gepland waarbij je de inhouden van dag 3 (het regelgevend kader en de onderdelen van een goed personeelsbeleid) leert verbinden aan concrete personeelscasussen.                                                                                                                   

Dag 7 en 8: moeilijk te begrijpen gedrag: naar een verbindend, herstelgericht reactiebeleid deel I en II
Barbara Vrijdags

Internaatmedewerkers komen regelmatig in aanraking met moeilijk, uitdagend gedrag van kinderen en/of jongeren in aanraking.

Voor vele opvoeders is dit één van de zwaarste aspecten van de job. Gepast reageren is verre van eenvoudig, en escalatie ligt steeds op de loer.

Tijdens deze dagen leer je anders kijken naar moeilijk te begrijpen gedrag , en wat een stevige maar verfijnde pedagogische houding hierin kan betekenen.

Je leert hoe er constructief kan gewerkt worden rond en met grenzen, maar vooral wat preventief en curatief handelen hier heel concreet kan inhouden.

Wat hou je in  het internaat best bij als tools om jongeren duidelijk te begrenzen waar nodig, en wat laat je beter los? Hoe kan je dit alles blijven doen vanuit een liefdevolle en ondersteunende houding?

Hoe kan je als leidinggevende intussen aan sterke teamzorg doen opdat de internaatmedewerkers deze uitdagingen op de gepaste manier aan kunnen blijven gaan? Hoe kan je jouw team blijven motiveren om hierin vol te houden?

En als het dan toch misloopt… hoe kan je dan vanuit een herstelgerichte, verbindende houding een gepast antwoord bieden? Hoe ontwikkel je hierrond een beleid?

Antwoorden op deze vragen, krijg je tijdens deze twee dagen.

DAG 9: teamzorg en zelfzorg
Barbara Vrijdags

Hoe kan je als leidinggevende op een bewuste manier aan teamzorg doen? Wat zijn hierbij helpende kaders? Hoe bewaak je de werkgoesting van je medewerkers? Hoe laat je stressors niet uitgroeien tot riskante verstoorders of zelfs ziekmakers? Aan de hand van een concrete werkmethodiek (het venting board) leer je om systematisch en effectief deze items op te volgen, zonder daarbij de energiegevers niet te vergeten. Hoe ga je als leidinggevende bovendien om met verschillen in het team?

Daarnaast ontdek je helpende manieren om bewust aan zelfzorg te doen: een slim tijdsbeheer, effectief en efficiënt leren plannen en je werk zo leren organiseren dat je persoonlijke missie en waarden niet in gevaar hoeven te komen.

Bijkomende info:

Heb je reeds ervaring als leidinggevende van een internaat, dan kan je kiezen om je in te schrijven voor die vormingsdagen die voor jou relevant en zinvol lijken. Wil je toch ook de hele ProfS volgen als ervaren leidinggevende, dan is dat in deze uitzonderlijke transitieperiode van het nieuwe decreet ook een mogelijkheid.

Wanneer je je inschrijft voor de hele ProfS engageer je je om minstens 75% aanwezig te zijn over de loop van de 3 jaar.

Wens je nog deel te nemen maar is deze opleiding reeds volzet of zijn de inschrijvingen reeds afgesloten? Neem dan persoonlijk contact op met Mevr. Barbara Vrijdags (barbara.vrijdags@katholiekonderwijs.vlaanderen)

Een inschrijving voor de volledige ProfS- opleiding kan tot 3 dagen vóór de eerste sessie kosteloos worden geannuleerd (dus tot en met 23/08/2024). Hiervoor neem je contact op met de ProfS-verantwoordelijke, Barbara Vrijdags. Van zodra de sessies van start zijn gegaan, wordt een annuleringskost aangerekend van 250 euro en verrekend met het betaalde inschrijvingsgeld, dit voor gemaakte kosten. Voor annuleringen vanaf 1 januari wordt de volledige inschrijvingsprijs aangerekend. 

Sessies: 18 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 3 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 450,00 Euro
Lesgever: Verdonck Inge
Vrijdags Barbara
van Baalen Christine
Janssens Charona
Dingenen Anja
Van Durme Inge
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen (Inschrijven afgesloten)
Guimardstraat 1
1040 Brussel (Kaart)
  • Reeks 1: (Inschrijven afgesloten)
    • maandag 26 augustus 2024 van 09:30 tot 15:30
    • maandag 23 september 2024 van 09:30 tot 15:30
    • vrijdag 4 oktober 2024 van 09:30 tot 15:30
    • vrijdag 22 november 2024 van 09:30 tot 15:30
    • vrijdag 17 januari 2025 van 09:30 tot 15:30
    • donderdag 6 februari 2025 van 09:30 tot 15:30
    • donderdag 20 maart 2025 van 09:30 tot 15:30
    • donderdag 24 april 2025 van 09:30 tot 15:30
    • dinsdag 27 mei 2025 van 09:30 tot 15:30
Wachtlijst - Volzet? Schrijf je hier in!
(Kaart)
  • Reeks 2:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.